Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

BZZZZ säger Stratocastern

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

..i alla fall i vissa lägen på pickup-väljaren, vad kan det vara? Det är inte den vanliga signalstörningen som uppkommer av närhet till andra elektroniska prylar dock.

Plockade ur elektroniken och gjorde en ockulär besiktning men hittade inga direkta fel. Möjligen att det var lite plast över en av de små koppartrådarna som är dragna till undersidan av pickupen på en av dito.

Single Coils plockar upp massor av störningar. Lysrör, skärmar osv.

Troligtvis är mickarna fasvända mot varandra, så i lägen där du har flera mickar samtidigt försvinner surret på samma vis som i en humbucker. Har precis samma problem med min Jazzmaster...

Och för oss som gillar Stratocasters så är det inget problem, det är en del av charmen...

Måste man ha helt tysta mickar får man kolla på Fender's Noiseless eller Kinman eller EMG, som exempel.

  • Medlem
  • 2009-08-03 19:58

Hur är isoleringen i håligheten där allt ligger? Bara lite metall under plektrumskyddet? Testa att klä alltihop med koppartejp, brukar funka.

Jag skrev att det inte är störningar från omgivningen, i ett av lägena låter det bara bzzz och ingen annan signal går vidare till förstärkaren.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-08-03 23:29

Aha, så den låter BZZZZ och inte BRUMMMM Vilket läge är det som inte låter? Kan ju vara en trasig switch eller bara en lödning som lossnat från nån av mickarna.

Och förresten så finns det ju brumfria singlecoilvarianter också, men de jag har kanske egentligen är stackade humbuckers.

Nedersta läget låter enkom BZZZ. Gjorde en okulär besiktning av elektroniken som sagt (och skruvade isär switchboxen dessutom) men såg inget som direkt verkade vara konstigt. Men visst låter det rimligt att det är därifelet sitter.

Det kan vara så att du har en jordloop.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-08-05 12:28

Jordloop tror jag inte på, han får ju ingen signal alls, bara bzzzz. Har du en multimeter så kan du ju stoppa in en telesladd i den och mäta resistansen från spetsen till skärmen i de olika lägena. Bör landa på en 5-10 kohm. Får du oändligt utslag i nedersta läget så är det glapp nånstans, förmodligen mellan den micken och switchen.

Ett högljutt BZZ skall tilläggas.

Det känns som kopplingarna i sig ligger lite utanför mitt elektroniska kunnande, men kan det vara en första-hjälpen att löda om alla åtkomliga lödningar? Eller är att lämna in den ett bättre alternativ, kan löda skapligt.

1
Bevaka tråden