Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Välj internet.telenor.se APN för att få Turbo 3G

Tråden skapades och har fått 80 svar. Det senaste inlägget skrevs .

jag har services inställt och får 3,4mbit ner...

Testade precis att ändra till services.telenor.se och får då max 0,384. Så verkar som att man måste ringa.
Eller så lägger man in min mobileconfig så slipper man ringa Telenor

Jag har Fri Mobilsurf Turbo och har Turbo-3G på services.telenor.se utan att ha ringt supporten..

Provade precis med Bredbandskollen på iPhonen och får ca 4Mbit/s nedströms.

Jag fick 5.25Mbit/s ned igår och har services inställt samt har inte ringt och bett dem fixa något.

Ursprungligen av Archangel:

Jag fick 5.25Mbit/s ned igår och har services inställt samt har inte ringt och bett dem fixa något.

Rekörd! Så bra har jag aldrig fått

Ursprungligen av PeeMaN:

Rekörd! Så bra har jag aldrig fått

Tyvärr får jag inte i närheten av detta hemma, utan detta var ute i Kista, Stockholm "Silicon Walley". Men var också rätt förvånad över denna hastighet, hade man den överallt skulle man vara riktigt nöjd!

telenor

Hej,
fick äntligen till det så att internetdelningsoptionen dykte upp i telefonen igen, men när jag klickar på den så får jag meddelandet

"Kontakta telenor för att aktivera internetdelning på det här kontot"

Enfaldig som jag var så kontaktade jag telenors kundtjänst, men de verkar inte alls förstå varför jag får det här meddelandet, det är inte nåt som är avstängt i mitt abonnemang vad de kan se...

Killen jag snackade med ska tydligen vara "haj" på iPhone , så det fanns ingen djupare teknisk support...

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2009-12-29 13:51

mlundstrom: Gå in under Mobilt datanätverk. Välj Återställ inställningar. Starta om telefonen. Sedan ska internetdelning fungera igen.

Ah! Provade det där några gånger - men nu tillslut så funkar det!

Ibland undrar jag hur Telenor gör när de säljer sina tjänster.
Jag betalar 699 kronor i månaden för deras abonnemang där jag får prata, sms:a, mms:a och surfa så mycket jag vill. Har tyckt det känts långsamt titt som tätt men aldrig tänkt mer på det utan vant mig helt enkelt. Läste igenom denna tråden och kollade min uppkoppling som bara var 300kbit. Känns väldigt långsamt om man betalar för Turbo 3G.
Kontaktade Telenors kundtjänst och efter lite pill från deras sida så fick jag helt plötsligt Turbo 3G hastigheter.

Hade samma problem med Bredbandsbolaget som gav mig dåliga resultat. Efter jag påpekat det fick jag helt plötsligt mer än dubbelt så höga hastigheter.

Är det så att de håller igen och väntar på att kunder ska ringa och klaga?

Jag sitter på telenors tekniska support och problemet är att alla abonnemang och kontantkort hos telenor har en standardtjänst för gprs och 3G. Problemet när abonnemang 699 (fastpris sverige) eller alla abonnemang som innefattar en iphone läggs upp så blir det dubbla tjänster. Abonnemang med turbo 3G och iphone ska inte ha standardtjänster för 3G och wap men dom får det per automatik eftersom det är standarprodukter till alla abonnmang. När dom ligger tillsammans så blir det konflikter och tjänsterna krockar. jag önskar att telenor kunde ha ett system att produkter för vanligt 3G tas bort i samband med uppläggning av turbo3G. Det skulle spara mig väldigt mycket jobb :=) När man använder services apn så går den i första hand på vanlig 3G om den tjänsten finns på abonnemanget. Jag sitter och tar bort vanlig 3G samt uppdaterar turbo3G tjänsterna för minst 10 st iphonekunder varje dag för att dom skall få rätt hastighet.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-02-20 17:32
Ursprungligen av Andreaså:

Jag sitter på telenors tekniska support och problemet är att alla abonnemang och kontantkort hos telenor har en standardtjänst för gprs och 3G. Problemet när abonnemang 699 (fastpris sverige) eller alla abonnemang som innefattar en iphone läggs upp så blir det dubbla tjänster. Abonnemang med turbo 3G och iphone ska inte ha standardtjänster för 3G och wap men dom får det per automatik eftersom det är standarprodukter till alla abonnmang. När dom ligger tillsammans så blir det konflikter och tjänsterna krockar. jag önskar att telenor kunde ha ett system att produkter för vanligt 3G tas bort i samband med uppläggning av turbo3G. Det skulle spara mig väldigt mycket jobb :=) När man använder services apn så går den i första hand på vanlig 3G om den tjänsten finns på abonnemanget. Jag sitter och tar bort vanlig 3G samt uppdaterar turbo3G tjänsterna för minst 10 st iphonekunder varje dag för att dom skall få rätt hastighet.

Suveränt bra info, tack!

Ursprungligen av Andreaså:

Jag sitter på telenors tekniska support och problemet är att alla abonnemang och kontantkort hos telenor har en standardtjänst för gprs och 3G. Problemet när abonnemang 699 (fastpris sverige) eller alla abonnemang som innefattar en iphone läggs upp så blir det dubbla tjänster. Abonnemang med turbo 3G och iphone ska inte ha standardtjänster för 3G och wap men dom får det per automatik eftersom det är standarprodukter till alla abonnmang. När dom ligger tillsammans så blir det konflikter och tjänsterna krockar. jag önskar att telenor kunde ha ett system att produkter för vanligt 3G tas bort i samband med uppläggning av turbo3G. Det skulle spara mig väldigt mycket jobb :=) När man använder services apn så går den i första hand på vanlig 3G om den tjänsten finns på abonnemanget. Jag sitter och tar bort vanlig 3G samt uppdaterar turbo3G tjänsterna för minst 10 st iphonekunder varje dag för att dom skall få rätt hastighet.

Jag vågar gissa att det är så att "iphone obegränsat"-abonnemanget inte har dessa standardtjänster aktiverade när det läggs upp? För jag hade aldrig några problem med det.

Ursprungligen av Andreaså:

Jag sitter på telenors tekniska support och problemet är att alla abonnemang och kontantkort hos telenor har en standardtjänst för gprs och 3G. Problemet när abonnemang 699 (fastpris sverige) eller alla abonnemang som innefattar en iphone läggs upp så blir det dubbla tjänster. Abonnemang med turbo 3G och iphone ska inte ha standardtjänster för 3G och wap men dom får det per automatik eftersom det är standarprodukter till alla abonnmang. När dom ligger tillsammans så blir det konflikter och tjänsterna krockar. jag önskar att telenor kunde ha ett system att produkter för vanligt 3G tas bort i samband med uppläggning av turbo3G. Det skulle spara mig väldigt mycket jobb :=) När man använder services apn så går den i första hand på vanlig 3G om den tjänsten finns på abonnemanget. Jag sitter och tar bort vanlig 3G samt uppdaterar turbo3G tjänsterna för minst 10 st iphonekunder varje dag för att dom skall få rätt hastighet.

Vad är det för skillnad på services.telenor.se / internet.telenor.se förutom att den ena är dedikerad till telefon och den andra till mobilt bredband. Använder de olika stationer för sin trafik, eller är det en annan skillnad?

Jag hjälper en kompis i Stockholm med skifte från pc till Mac. Han har en iphone med telenor. Problemen som diskuteras i tråden fick sin lösning för 6-7 månader sen.
Betyder det att de här problemen är åtgärdade hos telenor nu eller måste jag jaga support som ni andra gjort?

Jag har inte jagat support överhuvudtaget. Tror jag skrivit det tidigare i tråden. Samtidigt som flera andra har varit tvungna att göra det.

iPhone 4 någon som fått det att fungera?

Testade just keptangs fil på min iPhone 4, men den fungerade inte :(.
Någon som har fått internet delning att fungera med iPhone 4 och telenor?

Ursprungligen av hansbrattberg:

Testade just keptangs fil på min iPhone 4, men den fungerade inte :(.
Någon som har fått internet delning att fungera med iPhone 4 och telenor?

Innan jag fick bredband i mitt nya boende använde jag det. Fungerar förvånansvärt bra! Har Telenor och iPhone 4.
Har du Mac så sammankopplar du datorn och telefonen via bluetooth.
Tryck sen på Inställningar > Allmänt > Nätverk > Internetdelning på din telefon och aktivera det.
När du aktiverat det trycker du på bluetoothen på din dator, letar upp din telefon och trycker på anslut. Ett par sekunder senare kommer det stå Internetdelning i blått på din telefon och woila!

Har du inte en Mac så vet jag inte hur du ska göra.

Har Mac och gjort precis så.
Jag får telefonen att koppla ihop sig med datorn, och på telefonen står det i pulserande blått "Internet Tethering".
Men surfa på datorn går inte.
Vilken apn inställning har du?
Till saken hör att jag inte köpt min telefon av telenor, men jag förstår inte vad det ska göra för skillnad?

Ursprungligen av hansbrattberg:

Har Mac och gjort precis så.
Jag får telefonen att koppla ihop sig med datorn, och på telefonen står det i pulserande blått "Internet Tethering".
Men surfa på datorn går inte.
Vilken apn inställning har du?
Till saken hör att jag inte köpt min telefon av telenor, men jag förstår inte vad det ska göra för skillnad?

Har services.telenor.se inställt. Prova att återställa inställningarna och starta om telefonen. Ska ha löst sig för vissa. Ska kolla imorgon när jag är vid datorn om jag har några speciella inställningar där, tror inte det men ska kolla.

Har parkopplat telefonen till datorn genom att sätta ingång bluetoothen på telefonen och sen på datorn har jag tryckt på bluetoothen och sen matchat dator och telefon. Ha igång Internetdelning på din telefon. Tryck på bluetooth inställningar under bluetoothen, välj telefonen och tryck sen avancerat. Se till att ha kryssat i modem längst ned på sidan, kan nog vara det som strular.

Fungerar det nu?

Bevaka tråden