Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

musikdator vs. vanlig dator

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har funderat på att skaffa mig en ny dator (pc) i stället för min gamla stenåldersmaskin och nu undrar jag om s.k. musikoptimerade datorer egentligen är bättre än standarddatorer i samma prisklass eller om det bara är ett sätt att höja priset på datorn.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-08-10 21:48

Jag tror att dessa datorer är tysta standarddatorer med hårddiskar i RAID-konfiguration, utan t.ex moderkort med via-chipset och firewire från TI, sånt som ska funka mer stabilt. Antar att de även kommer med förinstallerat och musikanpassat OS.

Dvs sånt man kan googla fram och göra själv om man har mer tid än pengar...

  • Medlem
  • International user
  • 2009-08-10 21:55

.. komponenter som lirar och e testade tillsammans och ger en stabil hårdvara med optimerat Windows
-- från folk som kan!
-- allt i ett tyst chassi (känns som jag loopar ordförande~post)
-- men netSöker man kan man finna all info om hårdvaran och hur man confar OSet till det man behöver...

ofta går det att köra samma dator med tex winXP med 2 olika användare
.. en för nätJOZ \ en för musik

-- men ang nät vill jag helst ha linux .. om jag får välja .. nu har jag en användare på en mini eeepc, utan trassel och jag skiter i att forska än så länge, så länge det funkar för en på Windows!

Senast redigerat 2009-08-10 22:10

Om man forskar lite själv kan man helt klart bygga en egen stabil pc. Det är viktigare hur man hanterar Windows isåfall, än att köpa en musikdator. Kostar bra mycket mindre, med

Ursprungligen av geminister:

Om man forskar lite själv kan man helt klart bygga en egen stabil pc. Det är viktigare hur man hanterar Windows isåfall, än att köpa en musikdator. Kostar bra mycket mindre, med

Jag är inte intresserad att bygga min egen pc, utan undrar hur vanliga "off the shelf"-pc står sig mot s. k. musikdatorer. Min gamla budget-pc fungerade ju alldeles utmärkt utan att vara "audiooptimerad" (anledningen till att jag funderar på att byta är att den inte fixar rejält tunga program).

har kört PC förut med Cubase men efter jag gick över till Mac och framför allt Logic Pro så bleknande liksom Cubase ... visst det kostar men jag har nog lagt mer pengar på min "budget-pc" med Cubse än jag lagt på min Mac med Logic .. desutom är det musiken man vill fokusera på och inte att få PC:n att fungera som en snabb och kraftfull musikdator ..

jag skulle överväga att köpa en Mac med Logic om jag var du ..

Ursprungligen av gotfredsen:

har kört PC förut med Cubase men efter jag gick över till Mac och framför allt Logic Pro så bleknande liksom Cubase ... visst det kostar men jag har nog lagt mer pengar på min "budget-pc" med Cubse än jag lagt på min Mac med Logic .. desutom är det musiken man vill fokusera på och inte att få PC:n att fungera som en snabb och kraftfull musikdator ..

jag skulle överväga att köpa en Mac med Logic om jag var du ..

-- Jag har gjort just det. Men vill passa på att skjuta in en varning -- Att gå över till Logic från Cubase är ingen självklarhet. Det är många funktioner/features i Cubase som inte finns i Logic, vilket har påverkat mitt arbetsflöde negativt. Mitt skäl till att använda Logic framför Cubase är Steinbergs nonchalanta attityd mot de kunder som köpt deras hårdvara (tänker på midex8, houston...). De har helt enkelt slutat stödja dem med drivrutiner o support. Dessutom avskyr jag dongles. Vidare är Cubase dyrare än Logic. Macen som musikdator/plattform är riktigt bra, allting funkar smärtfritt. Tyckte min PC (win xp sp3) var stabil, men jämfört med macen är den inte i närheten.
Btw, Cubase 5 ska ju komma snart som en Cocoa app. och då kommer den ju vara en "Mac OS X native app." och förmodligen vara riktigt vass på macen.

Slutligen, jag kör Mac Pro och har ingen uppfattning om hur iMac är som musikdator, även om det inte borde spela någon roll...

Ursprungligen av whisper:

har ingen uppfattning om hur iMac är som musikdator, även om det inte borde spela någon roll...

En Alu iMac (från 2007 och framåt) är helt underbar som musikdator. Skriver detta på en PowerMac G5 som är helt underbar som musikdator, även den.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-08-11 17:25

".. dessutom är det musiken man vill fokusera på "
- eller försöka iaf .. : |

Det är inte aktuellt för mig att byta från pc till mac, så den diskussionen kan vi hoppa över. Vad jag vill veta är om jag köper t ex en Frost Audioframe och sedan går in på Elgiganten och köper en dator till samma pris - kommer jag då att märka någon skillnad när jag kör musikprogram?

Ursprungligen av Bulvanskägg:

Det är inte aktuellt för mig att byta från pc till mac, så den diskussionen kan vi hoppa över. Vad jag vill veta är om jag köper t ex en Frost Audioframe och sedan går in på Elgiganten och köper en dator till samma pris - kommer jag då att märka någon skillnad när jag kör musikprogram?

Om du har lite otur så fungerar inte datorn från Elgiganten med musikljudkort.

Ursprungligen av Gilbert 2:

Om du har lite otur så fungerar inte datorn från Elgiganten med musikljudkort.

Är detta vanligt? Utveckla gärna lite!

Ursprungligen av Splork:

Är detta vanligt? Utveckla gärna lite!

Största risken är väl fw-chipset. Möjligen dåliga moderkort som stör och bråkar.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-08-12 12:10

vill du inte forska \ kan inte
-- köp en musikdator för ditt syfte
-- men det kommer kosta extra dinarer! (betalar ju för CONFIGURATON!)
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
när Sony tycker att mac e en bra plattform
- ja då först kan jag tänka mig byta till det...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-12 12:47

Jag tycker uttalade musikdatorer (d.v.s. de som säljs som det) verkar onödigt saltade i kostnadsväg. Då ingår säkert någon skithäftig support men 99an känns vassare. Det känns som att det mesta knixandet med att optimera burken handlar om systeminställningar.

Surfa runt efter komponenter, läs recensioner, köp datorn i delar o sätt ihop själv. Helt klart det bästa ur kvalitets- och prissynpunkt.
Vad kommer du köra för os förresten, xp, vista, win 7..? Märk väl att du bör trimma os:et oavsett vilken dator du skaffar -- Typ, stänga av processer, -bootup-program, ställa in processor-prio, m.m. Vidare är det helt klart rekommenderat att ha två hårddiskar och köra dual-boot: en hd med os o program för musik, och en annan för övrigt. Detta är förmodligen redan gjort i en dedikerad musik-PC.

Ursprungligen av whisper:

Surfa runt efter komponenter, läs recensioner, köp datorn i delar o sätt ihop själv. Helt klart det bästa ur kvalitets- och prissynpunkt.

Att surfa runt och själv försöka avgöra vad som fungerar bättre eller sämre är ju inte helt trivialt. Många inlägg på forum som anser att vissa prylar fungerar dåligt kommer ibland från folk som helt enkelt gjort fel, eller inte kan eller orkat ta reda på vad som gäller. Ett exempel är ju FW chip, där MOTU t ex blivit ner skrivet som ljudkort på Win/PC. Lägger man ca 2 minuter på att läsa deras hemsida finns rekommendatoiner om just FW och tittar man lite på inläggen inser man att de inte riktigt följt detta.

Och det här gäller ju för allt från moderkort till dikar, CPU osv. Ena recentionen eller användaren höjer en komponent till skyarna en annan avfärdar det som skit.

Jag har ingen erfarenhet av Frost eller liknande, utan byggt ihop PC:n själv, men det du får för de extra pengarna är ju en enorm tidsbesparing. Och du får en maksin som är testad plus att du dessutom kan ringa och få hjälp om du får problem. Kan ju vara värt nog så mycket.

Att bygga ihop en maskin själv förutsätter ju också att man dels kan det och att man vill göra det.

Ursprungligen av JävelPersson:

Att surfa runt och själv försöka avgöra vad som fungerar bättre eller sämre är ju inte helt trivialt...

Att bygga ihop en maskin själv förutsätter ju också att man dels kan det och att man vill göra det.

-- Ja, visst är det så. Ett visst mått av förkunskaper är till hjälp. Det skadar heller inte att ta reda på vilken övrig hårdvara (ljudkort osv.) man vill ha och utgå från den när man väljer komponenter. På vissa tillverkares hemsidor kan man läsa med vilka komponenter hårdvaran är kompatibel med. Dessutom är det ju fullt med kunnigt folk här på 99 som man kan få råd o hjälp av.

Jag har bara dålig erfarenhet av färdiga paketlösningar som Dell och HP. De har ofta en massa förinstallerat trialware och annat skit som smutsar ner systemet. Precis som Mein skriver, ger dom inte alltid support om man vill in o greja i maskinen i efterhand. Tror Frost-maskinerna är bra, men de är också väldigt dyra. Vill man spara pengar men inte tumma på kvalitet är det fortfarande att bygga eget som ger mest "bang for the buck".

Körde med Dell i flera år som musikdator, funkade ypperligt. Problemet är väl att det krävs lite tur, dom byter ju komponenter hela tiden, även i samma modell...

[QUOTE="whisper;1814296Tror Frost-maskinerna är bra, men de är också väldigt dyra. Vill man spara pengar men inte tumma på kvalitet är det fortfarande att bygga eget som ger mest "bang for the buck".[/QUOTE"]

Om kvalité är isolerat till komponenterna. Är man fullständig analfabet på datorer och hårdvara blir det nog låg kvalité på ett eget bygge

Vad kostar en Frost? 20 000 och uppåt, köper man lösa delar, lägger lite tid på att kolla upp vad man direkt ska undvika i alla fall, och låter någon tokig kompis som till och med tycker det är roligt att pressa ner en CPU i en socket göra bygget så kan man väl nästan köpa det dyraste (= senaste och snabbaste) av allt för de pengarna. Och då behöver man kanske inte bry sig lika mycket om att skruva fram bästa prestandan.

Ursrungsfrågan var väl om en musikoptimerad dator är bättre än en "standard"-dator. Och det är den väl inte, och det är inte heller det man får betala för. Man betalar för att låta någon annan göra ett jobb man själv inte vill eller kan göra.

Det är väl lite som att man (jag i alla fall) åket med bilen till verkstan för att få den fixad, jag kan få tag i samma delar och teoretiskt byta ut dem. Men gör jag det själv slutar det ändå med att jag får åka till verkstaden för att få det fixat

  • Medlem
  • 2009-08-13 13:07

Om du köper en sk. "Musik-PC" så kolla vilka komponenter som ingår och jämför priset med ex. webhallen. Skillnaden i pris är vad dom tar för bygge och efterföljande support (gissningsvis 8000- till 14.000:-). Sen bör du lusläsa supportavtalet för det kan vara så att om du ex. bygger ut/byter minne i maskinen själv så faller hela supportavtalet. Likaså om du installerar en plug eller en app. som inte finns på deras 'godkända lista'.

Min erfarenhet är att leta efter kända, fungerande konfigurationer på nätet och bygga ihop själv alt. betala komplett eller webhallen att göra detta åt dig. Billigare pris, kända komponenter och 2 års garanti på hårdvara.

/Mein

1
Bevaka tråden