Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Boss Dr-110 Memory / Pattern problem

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej

Har problem med min dr-110:

Då jag går in i write mode och skriver ett pattern på tex bank A plats nr 1 så skrivs detta in på alla ojämna platser i bank A dvs 1, 3, 5, & 7.
Samma problem uppstår om jag skriver på tex. plats 6 i bank A, då hamnar detta pattern på de jämna platserna 2, 4, 6, 8. Allt tidigare skrivs över. Samma sak händer om man kör pattern clear eller gör ovanstående i bank B.

Inget problem i preset-bankerna C, D.

Är det någon här på forumet som kan ha en aning om vad problemet orskas av och om det går att åtgärda? Kan man gör någon slags rom-reset??! finns det något internt batteri? har testat köra med både batterier och nättagg och problemet kvarstår.

Mvh/Olof

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-08-13 11:15

Verkar inte sitta nåt internt batteri:
http://www.emusic-diy.org/Schematics/Drums?action=AttachFile&do=get&target=dr110.gif

De enda delarna inblandade i skrivandet till minnet verkar vara microprocessorn HD44790A-44 och själva CMOS-minnet PD444C? Kanske själva minnet är boven i dramat...?

Vad säger DR-110 doktorn - dar303?

hmmm.... det kanske är så att det någon gång i maskinens liv har varit batteriläckage som frätt av en ledning mellan processorn och minnet eller kortslutit några adresslinor. Öppna och kolla med lupp på det kretskortet som displayen och knapparna sitter på.

Fota gärna bra närbilder och lägg upp här om du har möjlighet.

Tack för omtanken, ska ta fram luppen!

hej,
då kan jag också passa på och fråga. när jag stänger av min dr110 finns alla pattern kvar, men bara så länge jag inte drar ut strömförsörjningen, då försvinner alla patterns, allt blir typ resettat.
mvh/Daniel

sorry för trådkapning, men det kanske är samma orsak till strul..

Ursprungligen av steelworker:

Hej

Har problem med min dr-110:

Mvh/Olof

Hej, jag kör bara med batterier och då håller minnet alla patterns (visserligen begränsat i mitt fall) Testa med det!

Ursprungligen av danielski:

hej,
då kan jag också passa på och fråga. när jag stänger av min dr110 finns alla pattern kvar, men bara så länge jag inte drar ut strömförsörjningen, då försvinner alla patterns, allt blir typ resettat.
mvh/Daniel

sorry för trådkapning, men det kanske är samma orsak till strul..

1
Bevaka tråden