Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Äckligaste synthen

Tråden skapades och har fått 55 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Tänkte starta en tråd om äckligaste synthen. För det finns säkert fler än jag som drabbats av nåt helt overkligt...

Eller för att ta det från början:

Konstig som jag är så njuter jag nåt alldeles oerhört av att dammsuga ebay efter analoga ljudpryttlar. För det mesta har det gått bra, men förra hösten kom ett paket från en säljare i Nevada, som stack ut lite.

Det var en Moog RG-1, Realistic Synth, dvs en variant av Moog Rogue som tillverkades av Moog i början/mitten av 80-talet och såldes av Radio Shack i USA.

Säljaren beskrev den som " needs a good cleaning", "sold as is". Kom ihåg, se upp med "sold as is" - det befriar säljaren från allt ansvar.

När den anlände till min syster så ringde hon (hon bor i USA och får ta emot mina paket) och undrade vad 17 det var jag köpt. "En synth" sa jag.

Hon hade tagit bort plasten och konstaterat att det ramlade ur råttskit ur synthen, den luktade apa och var så äcklig att hon inte ville ta i den.

Jag svarade att "det är nog bara gammalt skumgummi som "smält" och blivit lite äckligt.
Min syster kikade (försiktigt) på den igen, och svarade: "det ramlar ur ormskinn ur synthen när man lutar den".

Öhhh. Ormskinn? Jag mailade säljaren och frågade om han visste var ormskinnet kunde komma ifrån. Han svarade "oj, vad lustigt, jag och min bror samlade på ormskinn en gång på 80-talet. Det måste ramlat ner i synthen...

Öhhh...

Min syster sa att det här paketet kommer inte in i hennse hus. Inte ens garaget. Väl inplastat låstes ormsynthen in i ett skjul BAKOM garaget.

Jag tänkte att det kan väl ändå inte vara så farligt. Jag har sett äckliga synthar förr...

...tills jag åkte dit för att hämta hem den...

Det var det djävligaste jag sett.

Smutsig vara bara förnamnet. Men när jag öppnade den så trodde jag inte det var sant. Mängder av torkat ormskinn, råttskit, rätt mycket ull som såg ut som stoppning från en soffa... det är svårt att säga vad allt var. Men allt hår var rätt säkert råtthår.

Det roligaste av allt var att över hela powersupply-kortet var det förkolnade rester av grillad orm. Inga komponenter var skadade, men allt var svart.

Min teori är att det bott en orm i synthen, den har fångat råttor mm, krupit tillbaks in i synthen där den ätit, sovit och bajsat. Och så en dag.... BZZZZzzzz är det någon som sätter på strömmen. Jobbigt i det läget att vara en orm som vilar gott på högspänningsdelarna i en RG-1! Gissa om ormen blev varm? Undrar hur det luktade...

Bläääh. Moog RG-1 + orm = Barbeque!

Hur som helst - jag måste ju fixa det här. Så isär med alla delar - ut med grejerna på garageuppfarten och fram med ångtvätten. Jodå det mesta av de svarta förkolnade resterna av ormen lossnade. Jag fick bort råtthåren och soffstoppningen.

Men RG-1:an fick åka in i skjulet igen. Jag har svårt att tänka mig att stoppa ner nåt så äckligt i min resväska!

Här kommer lite bilder, då hade jag ändå fått den rätt ren!

Fler bilder

Oj, ormen håller på att krypa in i nåt blått hus på denna bilden.

Ursprungligen av jupiterdream:

[ATTACH]23193[/ATTACH]

Håller med, konstigaste/äckligaste synthistorien jag hört. Du borde översätta den till engelska och göra en hemsida!

Själv har jag inte råkat ut för något, vad jag kan minnas. Han som jag köpte min andra Korg VC-10 av, berättade att han hade en annan VC-10 som var helt full av intorkad kattpiss i botten. Så mycket att syntens insida var rostig i botten. Minns inte hur han visste att det var just kattpiss, men så var det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-26 23:17
Ursprungligen av jupiterdream:

Fler bilder

[ATTACH]23193[/ATTACH]

Har du spolat den med högtryckstvätt får att få bort all skit?

Denna bild var helt underbar tycker jag!! Borde bli årets bild

Ursprungligen av Puppets:

Har du spolat den med högtryckstvätt får att få bort all skit?

Denna bild var helt underbar tycker jag!! Borde bli årets bild

Inte högtryckstvätt, men ångtvätt. Men jag kan villigt erkänna att jag fundrade på att använda högtryckstvätten både en och två gånger...

Resultatet blev hyfsat med ångtvätten, hoppas bara komponenterna höll. Min ambition är ju ändå att nån gång få liv i maskinen. Fast nu ligger den, såklart, i karantän. Och kommer nog göra det ytterligare 5 - 10 år.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-25 17:36

Nåt för skansen kanske

Haha, bästa synthistorien jag hört!

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-08-25 17:45

Jösses....

  • Medlem
  • Umeå
  • 2009-08-25 17:47

+1 ;d

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-08-25 19:12

Hehe skön story!

Hoppas du får ordning på den för MG-1 är en väldigt rolig och även väljudande apparat.
I mitt tycke bland det bästa som går att få för dom pengarna. Nu har dom väl säkert gått upp en del..

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-08-25 19:26

Blä! Ja, det var en helt galen story! Jag som tyckte det var lite drygt att rensa oljigt luddskydd i Kroffes polares Moog.
Men gammal orm tar ju priset!
(Men nu går det bra att spela harmormiska skalor! )

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-08-25 20:06

Undrar om den förra ägaren hörde det karakteristiska ljudet av syntorm någon gång?

Synth snake

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-25 20:29

ha ha ha ha, hade jag vetat att det bott en orm i nån av mina synthar hade jag aldrig rört den mer.

//J

Varför inte bara sopa ner allt i en skål och äta till frukost? mums!

  • Medlem
  • 2009-08-25 21:18

"ett jäkla råttbo inuti, och då menar jag inte sladdarna!"

Inte riktigt samma skick som denna då mao: http://www.99.se/musikprylar-saeljes/269485-saeljes-moog-realistic-mg-1-a.html Fantastisk historia f.ö.

Otroligt bra historia! Tack för kvällens skratt/förfäran

En synt från Rat Shack, vad väntar man sig egentligen?!

Du kan få låna en hermetiskt tät Pelicase av mig nästa gång du skall till staterna, så kan du packa MG:n i den istf bland kläderna..!

Nån dag skall jag ta min berättelse om den nerrökta SY22:an, om jag inte redan gjort det nån gång...

/RtMI

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-26 00:40

Haha, herregud. :/

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-08-26 03:23
Ursprungligen av Outshape:

Håller med, konstigaste/äckligaste synthistorien jag hört. Du borde översätta den till engelska och göra en hemsida!

Håller helt med. Och Outshape borde intervjua dig om skräckhistorien i Strøm!

För allt vad intorkad läsk å katthår heter så tar din story priset alla gånger.

Gör ett album med låtar där du gör alla ljud med synten & alla låtar i ormtema!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-26 07:12

Bästa topicen på ett bra tag?

  • Medlem
  • 2009-08-26 07:54

Fy för den lede. Min MG-1 var inte alls en otrevlig överraskning, trots att den skeppades från florida så slapp jag alligatorungar eller vattenmockasiner i den.

Åh fy! Rotwangen visade mig det där vraket igår då jag undrade vad han satt och skrockade åt bakom sin datorskärm. Det vänder sig hysteriskt i magen på mig. Och jag som trodde jag sett nog den här veckan med en klappkalas chef på konferensresa som missinassen medelst kissnedstänkta kallingar i en rosa kulör raglar omkring i en hotellkorridor och frågar efter dass och som dagen efter toppar anrättningen, fortfarande lika drängfull, med att heila på en Polsk strand. Hela TVÅ gånger.

Kan ni inte visa vackra mackapärer i Glamoursoftad 80-talslins med puts och studs och spela lite vackert oljud för mig? Ety det hafver blivit lite väl mycket magstarka saker nu under oerhört kort period! *fånflinar skevt*

Känns om om tråden är död innan det startat bara, blir svårt att toppa en ormsynth...

Man har ju fått några prylar från storrökare som inte gillar att damma, och det blir rätt kläggigt. Men från det till råttbon...

Ursprungligen av PeterH:

Känns om om tråden är död innan det startat bara, blir svårt att toppa en ormsynth...

Man har ju fått några prylar från storrökare som inte gillar att damma, och det blir rätt kläggigt. Men från det till råttbon...

*skratt* Ja, det är helt sabla galet. Men faktiskt en otroligt rolig story!

Ja, jo tack, det var väl rätt kul. Förutom att jag inte riktigt kan njuta av min lilla RG-1:a... och på nåt konstigt vis har jag fått avsmak för RG-1:or, så jag vågar inte köpa nån annan heller. För mig är RG-1 ....öh... grillad orm på något vis.

Men kom igen nu! Det måste finnas fler äckliga synthar därute. Berätta! Dela med Er!

Ursprungligen av jupiterdream:

Ja, jo tack, det var väl rätt kul. Förutom att jag inte riktigt kan njuta av min lilla RG-1:a... och på nåt konstigt vis har jag fått avsmak för RG-1:or, så jag vågar inte köpa nån annan heller. För mig är RG-1 ....öh... grillad orm på något vis.

Men kom igen nu! Det måste finnas fler äckliga synthar därute. Berätta! Dela med Er!

*skratt* Jag har hört talas om en nikotinförgiftad historia... där nikotinet fullkomligt rann ut den stackars apparaten! Enligt utsago ska det inte ha varit nådigt alltså...

Fråga Rotwangen!

Men hemma tror jag vi har idel fräscheter faktiskt i dagsläget. Frågan är bara hur 26-kanaliga mixerbordet som står lutat mot köksväggen kommer att se ut om några år? Tänker på stekos och sådant. Får återkomma i den frågan i den här tråden om sisodär 50 år. Någon kvar då? (Nej, det händer inte så mycket med det mixerbordet. Det bara står där... och står. *hint*)

Haha, grym historia. Tragikomiskt.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-08-26 11:14

Tja, jag har hittat allsköns konstiga och mindre konstiga saker olika syntar jag grävt i under åren...det vanligaste är väl gamla plektrum, cigarretter, anteckningar...gåsfjäderpennor.

...det senaste fyndet gjorde jag i en rysk synt full med spindelväv:
http://www.acc.umu.se/~amber/IMG_7969.JPG

Är inte helt säker på vad det är för liten gullig skalbagge, men kvar i synten blev han tillsammas med några gamla använda tändstickor och spindelväv.

Ursprungligen av kroffe:

Är inte helt säker på vad det är för liten gullig skalbagge, men kvar i synten blev han tillsammas med några gamla använda tändstickor och spindelväv.

Åh, blev han (säker på att det är en han?) kvar i synten efter att du moddat. Elakt!
Jag borde ha bett dig om moddning och sanitet...

Bevaka tråden