Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mopho, P08,Tetra, Evolver , nu med HP, BP, NP filter!

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Linköping
  • 2009-08-28 00:49

Jag har gjort en liten uppgradering av Mopho, P08,Tetra, Evolver, Pevolver' etc VCF!

De kan nu ha förutom 24/12db LP,18db HP, 24db BP, 12db AP, 12db NP och en funktion
som kallas pole punch! Nu är bara 1000kronors frågan kvar , vem vill meka med
mjukvaran så att de blir en del av programmen? Nån som är villig att låta sin
MOPHO bli lite (bara temporärt lobotomerad, d.v. hackad i hjärnan av mig)
för en liten stund, den återställs sen till original läge?

Alltihopa kanske är en dålig ide?!:tveksam:

  • Medlem
  • 2009-08-28 07:21

Om det stämmer och jag hade haft en av de syntharna så hade jag lånat ut den direkt! Likaså hade jag lätt knackat kod om jag hade den kunskapen...

Kan du inte sälja iden till Dave Smith och se vad han säger?

Vart bor du? och hur länge behöver du synthen?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-28 09:40

Öhh du får nog förklara vad du gjort lite mer ingående. Menar du att du har gjort en MW mod som gör att du får ut allt detta av filtret och nu vill du modda mjukvaran för att kunna lägga till dessa funktioner?

Mvh
Demokid

Grymt! Hoppas du får det att funka bra

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-08-28 10:09

Låter intressant, men är det ett extra filter eller liknande eller är det bara i mjukvaran? I så fall är det sistnämnda inte alls intressant för mig eftersom jag köpte MoPho just för att den var helt analog.

Men hur som helst, bor du i Göteborg så kan jag gärna låna ut den beroende på hur länge du ska ha den.

Skriv gärna lite mer om det hela!

Och vad är AP / NP??

  • Medlem
  • 2009-08-28 10:20
Ursprungligen av sm0hm:

Låter intressant, men är det ett extra filter eller liknande eller är det bara i mjukvaran? I så fall är det sistnämnda inte alls intressant för mig eftersom jag köpte MoPho just för att den var helt analog.

Men hur som helst, bor du i Göteborg så kan jag gärna låna ut den beroende på hur länge du ska ha den.

Skriv gärna lite mer om det hela!

Och vad är AP / NP??

Det är inte ett extra filter det är en modifikation av befintligt filter. Filtret i Matrix 12/Xpander är ett 24db LP filter från början men som med olika tricks kan skapa 15 olika filtertyper. Jag gissar att detta är liknande concept.

AP = All Pass, en filtertyp som fanns i bl.a. Matrix 12. Det är en typ av phase shifter som fungerar bäst genom modulering av något slag.

NP = Ingen aning men gissar på att det kan vara Notch? Tänk inverterat BP filter.

Senast redigerat 2009-08-28 10:38
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-08-28 10:24

Gissade också på Notch... Jajaaa, all pass! Tänkte inte på det

Ah okej, intressant...

Coolt, hejja på!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-28 11:40
Ursprungligen av zthee:

Det har jag volymkontrollen till

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-28 19:06

Hmm låter intressant måste fundera lite på det.

//J

  • Medlem
  • Linköping
  • 2009-08-28 22:13

>smohm:AP, NP?
AP är allpass, (phase shifter), NP notchpass .

>exode:Kan du inte sälja iden till Dave Smith och se vad han säger?
Mjaaeee,är tveksam, i så fall hade han nog sett till att den redan hade haft detta från början.
Det kräver att man löder 4 små kabel snuttar och sånt ingår inte i DSI affärsplan så att säga.
Detta är mera en tredjaparts ful lösning! Häpp!

Exode:Jag gissar att detta är liknande concept.
PA397 är inte på samma sätt som 3372, det skiljer sig på b,la i Gm strukturerna
VCA'na är helt olika och det finns en del odokumenterade saker som gör att man
inte kan göra hur som helst! Det hade däremot vart väldigt trevligt om de vart lika!

>Demokid: Öhh du får nog förklara vad du gjort lite mer ingående. Menar du att du har gjort
>en MW mod som gör att du får ut allt detta av filtret och nu vill du modda mjukvaran för att
>kunna lägga till dessa funktioner?

Vad är en MW mod?
Jag har gjort en hårdvaru mod, ett litet kort 1,5 x1,5cm PCB med några få komponenter
som behöver 2 styr signaler och en modifikation i mjukvaran som accsessar dem för att
filterfunktionen ska synas i systemet som en programmerbar funktion.

>Visionfactory: hur länge behöver du synthen?
Häri ligger kruxet nämligen, svårt att veta, endera så är binären inte läs skyddad, eller så
har Dave glömt att skydda den vilket vore det bästa, om den är skyddad så blir det en
aningens knöligt att reversa koden och då är frågan om det går överhuvudtaget att få
modd'en att bli programmerbar! Däri måste man ta reda på hur det ligger till med detta!

Man kan alltid omprogramera den från skratch men då är den tom och man måste skriva
ett helt nytt funktions system till den och det är inte riktigt vad som var i åtanke.:)

Förr i tiden var det bara att rycka ur PROMMET ur burken och reversa koden tyvärr
är det inte like enkelt nuförtiden! Ska kolla i dtat bladen på PICen och se hur det är
med minnes skyddet till den!

Har ett gammalt OS-chip till en desktop-evolver liggande från när jag uppgraderade min förra. Om det kan vara till nån hjälp donerar jag det gärna!

Om du får det här att funka så gäller det MEK också, va?

  • Medlem
  • Linköping
  • 2009-08-29 02:41

Har kollar igenom PICDSP databladet Dave kör med i sina burkar och det finns ett
Code protect och ett Segement protect register till flash blocket!! Urk! Jag har en
ond aning att de kan vara satta!

Jaha, om inte annat så här är några korta ljud prov på hur en ful moddad P08
kunde ha låtit! OBS detta är det riktiga CEM filtret, ingen emulation eller så!
Allt igenom ett flashigt standard Cubase reverb så att det låter bättre naturligtvis!
Inget sensationellt, raka ljudexempel på hur filtret beter sig.

1: Två sågis DCO, 24db läge, först ett typiskt frekvens svep som referens
sen kommer Pole Push funktionen stegvis med samma frekvens svep.

2: Designade upp en till resonas model, två exakt lika ljud med 1 DCO 24dbLP.
Först normal P08 resonans den efterföljande med exiterad resonans model
med samma mängd resonans!

3:Först 24db BP svep med en DCO sen samma i 18db HP läge.
5:Pole Push bil tuta model T fooorrd!
4:AP och NP kombinerad med en släng av PolePush.
6: Och så avslutar vi med en mänsklig whawah pedal!

Senast redigerat 2009-08-29 02:59
  • Medlem
  • Linköping
  • 2009-08-29 02:48

>Har ett gammalt OS-chip till en desktop-evolver liggande från när jag uppgraderade min förra.
>Om det kan vara till nån hjälp donerar jag det gärna!

Jag undrar hur fanken han har gjort? Om systemet ligger helt på det externa promet eller om det är......
Nuu ser jag, det är samma sak med Mophon.... den har ochså ett externt prom!! Men inte P08
den har ett för all rösterna!! Fanken vad mysko!! Kan du inte ta och peta av etiketten och kolla
vad som står på chipet? Har vi tur så är det ett Flash!

Tyvärr har min gamla prom läsare gått till de sälla jaktmarkerna men om nån
råkar ha en sådan och kan läsa av koden så kan jag köra vidare därifrån !?

>Om du får det här att funka så gäller det MEK också, va?
Jo, om Dave har designat hårdvaran på liknande sätt för alla maskiner, dvs en PICDSP
som kontroller och PA397 för audio!

Tford tutan!

Senast redigerat 2009-08-29 03:02
Ursprungligen av Heualia:

>Har ett gammalt OS-chip till en desktop-evolver liggande från när jag uppgraderade min förra.
>Om det kan vara till nån hjälp donerar jag det gärna!

Jag undrar hur fanken han har gjort? Om systemet ligger helt på det externa promet eller om det är......
Nuu ser jag, det är samma sak med Mophon.... den har ochså ett externt prom!! Men inte P08
den har ett för all rösterna!! Fanken vad mysko!! Kan du inte ta och peta av etiketten och kolla
vad som står på chipet? Har vi tur så är det ett Flash!

"PIC18P457-1/P
09320EC
<M-logga> MICROCHIP"

Mycket klister var det, så det var svårt att se exakt. 9:an kan va en 3:a och 3:an kan va ett B, osv...

Hojta om du kan ha användning för det så skickar jag!

  • Medlem
  • Linköping
  • 2009-08-29 14:36
Ursprungligen av android:

"PIC18P457-1/P
09320EC
<M-logga> MICROCHIP"
Mycket klister var det, så det var svårt att se exakt. 9:an kan va en 3:a och 3:an kan va ett B, osv...
Hojta om du kan ha användning för det så skickar jag!

Google ger inga svar inte heller en sökning på Microchips hemsida ger nått!
PIC18P457 låter som nått gammalt obsolet och inte ett OS minne!? Mysko!

Ursprungligen av android:

"PIC18P457-1/P
09320EC
<M-logga> MICROCHIP"

Mycket klister var det, så det var svårt att se exakt. 9:an kan va en 3:a och 3:an kan va ett B, osv...

Hojta om du kan ha användning för det så skickar jag!

jag gissar på att det är en PIC18F452 vi har att göra med.
P och F är ju lite lika varandra, och likaså en 7:a vs 2:a.

PIC18F452

Vad behöver promläsaren kunna läsa? Har inrikes-kontakter inom en annan superteknisk bransh som kanske kan dumpa det åt dig.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-08-29 09:36

Det låter ju riktigt grymt!
Men jag skulle gärna höra de torra ljuden

Ok, fast det är ju stor risk för felavläsningar från min sida känns det som...

du kan bli dsi`s helt egen JJ. JAg skulle betala för modden. och jag gissar att flera skulle göra det.:$?

HP på mopho vorre ju underbart. lycka till!

  • Medlem
  • International user
  • 2009-08-30 18:31

Det vore riktigt schysst med flera filtermöjligheter iom ext.in...

1
Bevaka tråden