Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nya kameror från Sony, Canon och Ricoh (2009-08-28)

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Sony a850 är nu officiell. Riktpris på €2000, så gissningsvis runt 20.000 kr och därmed billigast hittills. I stort sett en a900 dessutom.

Sony launches DSLR-A850 full-frame digital SLR: Digital Photography Review

Dessutom ett nytt objektiv:

Sony announces 28-75mm F2.8 SAM lens: Digital Photography Review

Jag förstår personligen inte varför de inte satsade på typ 24-120/4 istället, hade varit vettigare givet 24-70.

Två APS-C kameror också. Har ingen aning om vad dessa ska tillföra utöver a330/a380... De är lite snabbare men i övrigt? Ungefär lika usel sökare som de tidigare kamerorna.

Sony unveils DSLR-A550 and DSLR-A500: Digital Photography Review

De har redan omnämnts här, men Canon presenterade för några dagar sedan G11 och S90. Båda verkar ha samma Sony-sensor som Ricoh GRDIII vilket bådar mycket gott för bildkvaliteten. En del intressanta funktioner i övrigt, som vridbar skärm på G11 och ring som kan styra olika funktioner på S90.

Canon unveils PowerShot G11 high-end compact: Digital Photography Review

Canon reintroduces S-series with PowerShot S90: Digital Photography Review

Slutligen, Ricoh - mitt favoritmärke bland kompaktkameror - har släppt GRDIII. I särklass de bästa manuella funktionerna bland kompakter, och med en bildkvalitet som räcker och blir över för de flesta behov. Dessutom mycket snabb. Denna kan bli favoritkameran för gatufotografi. Fast 28 mm optik är en brist eller en styrka beroende på hur man ser det. Men objektivet verkar vara helt fantastiskt.

Ricoh unveils GR Digital III digital compact: Digital Photography Review

Test av GRDIII:

Review- Ricoh GR Digital III - AlphaMountWorld.com

Citat från summeringen:

"Ricoh in my opinion is now hitting on all twelve cylinders at once. The GR engine is now purring like a happily fed Lynx, and is just as graceful and dangerous as one. Grace, comes from the absolutely perfect user interface, the excellent build, ergonomics, handling, customization, size, speed, weight and so on. Danger, comes from the best image quality I've seen yet to date in any compact camera with a sensor under 2/3" size, and should compete well with 4/3 cameras."

"The Ricoh GR Digital in my mind is defined in Japanese as Yuushuu. (Excellence). Other makers pay attention. This, is how you design a camera."

Enda smolket i bägaren är prislappen på 7.000 kr. Men jag skulle gärna komplettera min systemkamera med en sådan här när priset sjunkit en tusenlapp eller två.

Vad skulle ni valt GrIII eller s90 om priset och linsen (zoom på s90) inte är en faktor.

Något säger mig att GRIII borde ha en bättre glugg.. Vad väger för canon?

  • Avstängd
  • International user
  • 2009-08-28 14:03

Det är väl samma sensor i GR-D III och S90? Hur som helst så tror jag att Ricohen är bättre och mer lättarbetad.

Ursprungligen av Thomas Weigle:

Sony a850 är nu officiell. Riktpris på €2000, så gissningsvis runt 20.000 kr och därmed billigast hittills. I stort sett en a900 dessutom.

Sony launches DSLR-A850 full-frame digital SLR: Digital Photography Review

Klart intressant för mig iaf. Det som skiljer är 3 fps i stället för 5, samt 98% sökartäckning mot för 100%. A900:s sökare är mer extrem än man kan tro, så de där 2 procenten det gjorts avkall på har ganska stor effekt på priset.

Citat:

Dessutom ett nytt objektiv:

Sony announces 28-75mm F2.8 SAM lens: Digital Photography Review

Jag förstår personligen inte varför de inte satsade på typ 24-120/4 istället, hade varit vettigare givet 24-70.

Det enkla svaret är ju att de satsar på båda, men 4/24-105 (som läckts friskt de senaste månaderna) kommer att vara i G-serien, med SSM och prislapp i paritet med bildkvaliteten. Och det är ganska vettigt att ha en dräpare från Zeiss och en billig skapelse med mikromotor inom ungefär samma brännvidd; den ena lär ju knappast påverka försäljningen av den andra utan det är snarare Tamron och Sigma man siktar mot.

Citat:

Två APS-C kameror också. Har ingen aning om vad dessa ska tillföra utöver a330/a380... De är lite snabbare men i övrigt? Ungefär lika usel sökare som de tidigare kamerorna.

Um, vad sägs om handhavande, ergonomi och finesser? A330/380 är i det närmaste förvuxna Cybershot-modeller med utbytbara objektiv, medan A500/550 är nischade mot ungefär samma håll som exempelvis EOS 500D och därmed snarast efterträder gamla A100 (som varit utan egentlig ersättare i två år nu). Det är alltså två totalt annorlunda serier, men om man tvunget ska behöva jämföra dem så består skillnaderna i annat chassi, svulstigt grepp, "stor" sökare, högupplöst skärm, möjlighet till batterigrepp, o.s.v. Den har också live view direkt från sensorn, utöver systemet med sekundär LV-sensor.

Något som kan vara riktigt användbart är att A500/550 kan ordna HDR på frihand, återstår att se hur bra resultaten blir men det sägs fungera bra. Den har också en intressant implementation av ansiktsprioriterad AF, där ansiktsigenkänningen görs från den sekundära sensorn. Det är alltså som vanlig snabb faskontrast-AF som väljer fokuspunkt efter var ansiktena befinner sig, och det sägs vara "extremt" rappt. Naturligtvis finns även "smile shutter" för den som gillar sånt...

Citat:

Slutligen, Ricoh - mitt favoritmärke bland kompaktkameror - har släppt GRDIII. I särklass de bästa manuella funktionerna bland kompakter, och med en bildkvalitet som räcker och blir över för de flesta behov. Dessutom mycket snabb. Denna kan bli favoritkameran för gatufotografi. Fast 28 mm optik är en brist eller en styrka beroende på hur man ser det. Men objektivet verkar vara helt fantastiskt.

Såg det, den verkar vara en riktig fullträff. I ett parallellt universum där jag är rik så ska jag skaffa en sån

Ursprungligen av jurassic579:

Vad skulle ni valt GrIII eller s90 om priset och linsen (zoom på s90) inte är en faktor.

Något säger mig att GRIII borde ha en bättre glugg.. Vad väger för canon?

Det står Canon på den... Och den har zoom. Det lär göra att den i slutändan säljer ca 100 ggr bättre än GRDIII:an, trots att den sistnämnda lär vara den bättre kameran. inte många idag skulle kunna tänka sig att vara begränsade till 28 mm, och det lär kraftigt påverka försäljningen.

Jag har en Ricoh GX200 som har ungefär samma handhavande som GRDIII:an och det jag kan säga är att det är totalt överlägset allt annat i kompaktkameraväg. Den beter sig som en systemkamera, ofta smartare än så.

Ursprungligen av Samuel K:

Det enkla svaret är ju att de satsar på båda, men 4/24-105 (som läckts friskt de senaste månaderna) kommer att vara i G-serien, med SSM och prislapp i paritet med bildkvaliteten.

Mitt problem är att jag inte förstår mig på Sonys prisstrategi. $2000 för en kamera med småbildssensor, sedan kostar den billigaste zoomen $900?!? Tamrons 28-75 lär inte vara sämre och kostar hälften... Givet vad du skriver gissar jag att en ev. 24-105 lär gå loss på runt 15-16k... Dvs ett par tusenlappar över Canons motsvarighet.

Ursprungligen av Samuel K:

Um, vad sägs om handhavande, ergonomi och finesser? A330/380 är i det närmaste förvuxna Cybershot-modeller med utbytbara objektiv, medan A500/550 är nischade mot ungefär samma håll som exempelvis EOS 500D och därmed snarast efterträder gamla A100 (som varit utan egentlig ersättare i två år nu).

Mycket möjligt, men följdfrågan blir vad konsumenterna tänker. Sony börjar ha ett riktigt rörigt sortiment med totalt sju modeller där flera är mer lika än olika varandra. Med tanke på deras andel och att de tappat på slutet hade jag nog gissat att en tydligare och mer renodlad produktstrategi hade varit att föredra.

Ursprungligen av Samuel K:

Såg det, den verkar vara en riktig fullträff. I ett parallellt universum där jag är rik så ska jag skaffa en sån

Jag vet redan med mig att jag kommer att skaffa en... Fast förhoppningsvis kan jag hålla mig till tåls till dess att den sjunkit en tusenlapp eller två.

1
Bevaka tråden