Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

hjälp med att synca tb-303 till datorn

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Skulle vilja ha lite tips till hur man kopplar min 303 till datorn.
Hittills har jag kopplat: Från 303ans sync In till en MDS MIDI Sync24 Converter-dosans Sync Out, därifrån MIDI In till en USB MIDI-dosans MIDI Out och USB in i datorn.

Sitter på en macbook och Renoise tracker och det bör ju fungera?
Den verkar ju förstå att MIDI dosan är kopplad då lampan blinkar till beatsen jag har skapat men när det gäller MDS-dosan och 303an så står det stilla. Är det någonting jag har missat?

Sequensern måste ha ett midispår som skickar en "start signal" ut till din 303:a.
Tex ett midispår med "en not" som går till den midikanal som ditt MDS och USB midi interface ligger på.
Tänkte bara så du inte missat detta?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-08-30 13:49

Se till att renoise skickar midi clock ut och att dina DIN-synkkablar har alla ledare. Kolla med en multimeter t ex.

Hur skickar man iväg den där startsingnalen? förstår inte riktigt. Är inne på Logic och försöker med midi-inställningarna där. Jag försöker söka till MIDI systemet men det fungerar inte alls. Hittar ingen in eller ut singnal. Jag har följt den här:

Anslut MIDI-enheterna till datorn. Om du använder en gränssnittsenhet, ansluter du andra MIDI-enheter som du använder till gränssnittet. Kontrollera också att du har installerat programvaran från tillverkaren av MIDI-enheterna. Läs mer i dokumentationen som följde med enheterna.

Klicka på MIDI-enheter i Ljud-/MIDI-inställningar.

MIDI-enheterna som är anslutna till din dator bör visas i panelen MIDI-enheter. Om de inte visas klickar du på Sök av MIDI igen i verktygsfältet.

Välj Ny konfiguration från popupmenyn Konfiguration. Ange ett namn för konfigurationen och klicka på OK.

Dubbelklicka på symbolen för en MIDI-enhet för att beskriva enhetens konfiguration:


Du kan ge den ett namn och ange annan information om enheten. Namnet visas i program som du använder med MIDI-enheten.


Klicka på Öppna symbolläsare om du vill ändra symbolen.


Klicka på Mer information, om det behövs, och välj inställningar för MIDI-egenskaper och portar för enheten.

Klicka på Utför.

För varje MIDI-enhet som du vill ha med i konfigurationen, klickar du på Lägg till enhet. Om du vill ge en enhet ett namn, välja en annan symbol för den eller ange MIDI-inställningar för enheten, klickar du på enhetens symbol.

Om du vill specificera anslutningen mellan MIDI-enheter, drar du ut- eller in-kontakterna ovanför enhetssymbolen till den motsvarande kontakten på den andra enhetens symbol.

Vad jag förstår är det de enda man ska göra för att få allt att rulla? men det händer ju inget.
Kanske är det något med kablarna? Kan man inte använda MIDI-kablar som DIN-KABLAR?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-08-30 18:07

Nej.

WT

  • Medlem
  • 2009-08-30 18:11

Kan man inte? Hmm, jag har ett knippe midi-kablar som jag använder omväxlande till dinsynk och midi. Måste vara något särskilt med dem, eller? Inköpta på JAM.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-08-30 18:23

Då är det inte äkta Midi-kablar utan mest troligt fulkopplade eller fullkopplade dinkablar.

Dinsynk använder följande konfiguration :

Pin 1 : Start/Stop
Pin 2 : Ground
Pin 3: Tempoclock
Pin 4: Fill In
Pin 5: Continue

Midi använder :

Pin 1:
Pin 2: ground
Pin 3:
Pin 4: Signal
Pin 5: Signal

Pinnarna är förlagda i denna ordning från vänster till höger ( eller omvänd ordning beroende på vilket håll du ser ifrån ):

3 5 2 4 1

Av detta kan man dra slutsatsen att en standard midikabel inte funkar till DIN-synk då varken pin 1 eller 3 är kopplade.

Fram med mätinstrumentet !

WT

Alla midikablar jag köpt på diverse ställen funkar utmärkt
att använda som DIN kablar.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-08-30 18:30

Vilken tur då !

WT

jag har ett gäng med midikablar hos farsan som jag ska testa nu.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-30 18:53

Alla MIDI-kablar jag har som det står HOSA på fungerar sjukt dåligt till DIN-sync.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-08-30 19:11

som sagt, om du är osäker på kabeln, mät upp den med multimeter.

har ingen aning om hur man mäter med en multimeter men tack för tipset. Kilar nog iväg en snabbis till Clas Ohlsson och frågar den där vaxade killen vid informationsdisken om saken eller så kanske ni kan ge ett direkt svar? Köper nog en analg multimeter eftersom dom är billigast.

1
Bevaka tråden