Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ska jag köpa en MacBook Pro?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej, jag har inte varit så aktiv här men läst mycket till och från. Hoppas detta blir rätt forum.

Det är såhär att jag funderar väldigt mycket på att inhandla en MacBook Pro,
"bakgrundshistorian" till denna idé är att jag i januari i år hade samma funderingar fast inte lika starka, köpte dock en Acer för 7000 som jag som vanligt när jag handlar någonting jag inte är 100% på inte blir helt nöjd med. Tiden gick och jag köpte ett nytt externt ljudkort(firebox) det fungerade jätte bra ihop med datorn. För några dagar sedan hände något, för att korta ner historian så verkar det som att min Firewire-port har blivit lite dålig, möjligtvis att någon sprungit in i den när sladden var inkopplad? Hursomhelst, den fungerar men kan ibland när datorn rör sig lite, eller om man skriver på tangentbordet "hoppa ur", Jag köpte direkt en ny FW sladd. den satt bättre, men tyvärr är det fortfarande samma problem.

Nu sitter jag här, och har så starka funderingar kring att köpa en MacBook Pro. Jag har pengarna då jag strax efter jag köpte min förra dator fick jobb, men just nu sparar företaget in och jag jobbar där som extraarbetare (=jag vet inte hur ofta jag kommer få jobba).

Så jag ber er om råd tror ni att MBP kommer vara något att ha för mig? Här nedan kommer min situation.

Ägnar väldigt mycket tid vid datorn åt musik (men även när jag inte håller på med musik sitter jag jätte mycket där) och gillar att spela in(instrument, alltså inte mjukvaruinstrument) jag och greja även om jag är nybörjare. Jag har ett band som jag tror kan bli något ganska seriöst utav. Där använder vi oss utav datorn (trummaskin). Vi har endel spelningar på G framöver som ännu inte är helt bokade därför känns detta med datorn ganska viktig. För att komma dit och spela och så kanske basvibrationer gör att ljudkortet hoppar ur känns inte kul.

Detta blev jätte långt.
Det jag egentligen undrar är väl kanske lite vad är det jag ska tänka på om jag funderar på att konvertera till Mac?
Jag hade tänkt köpa en ny stationär dator men nu blir det antagligen skippa det pga jag vill ha kvalité när vi ska köra våra spelningar. Det jag funderar på är
MacBook Pro 13 tum: 2.53GHz eller
MacBook Pro 15 tum: 2.53GHz

Kommer 13" bli litet?
Jag känner inga mac-användare alls så ursäkta om min grötiga text verkar lite hysterisk.
Någon som har någon aning/gissning om när apple kommer ha nästa hårdvaruuppgradering?

Ge mig tips och idéer på vad jag ska tänka på. Jag behöver det verkligen. Tack

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-08-30 13:27

Precis samma historia för mig här... Jag köpte en PC-laptop för 7000 som kändes okej i början med blev bara jobbigare och jobbigare... Nu sitter jag och skriver på en MBP 13" och känner mig supernöjd.

13" tycker jag är en utmärkt storlek! Men det handlar kanske om smak... Men för mig känns det helt rätt...

Jag sysslar också mest med att spela in instrument, och det fungerar hur bra som helst. Sjukt många effekter och spår i Ableton Live utan ett enda litet klick och bufferljud!

Okej! Det låter ju bra. Finns det några bra jämförelse bilder på MBP13" och MBP15"? Sökte lite igår, men nu minns jag inte om jag hittade något hehe.

Jag sitter just nu i Cubase Le4
Men har också en äldre version(demo/bundle) utav Ableton(som jag bytte ifrån pga klick och bufferljud), minns dock jag hade problem med serialens giltighet dock trots det som sagt var en medföljande bundle. Nåja.
Det är ju kul att höra det fungerar som det ska göra:).
Vad sugen jag blir nu.
Vill jätte gärna ha fler saker jag ska fundera över
(vad som helst, kanske tillval på applestore.)

Få mig fundera och tänka så allt blir helt rätt!

Det som är viktigast med en Macbook för både livebruk / studiobruk är ett vettigt ljudkort. Att det skulle hoppa ur av bas förstår jag inte vad du menar med, det är inte direkt ett problem man brukar få?

Kolla in antingen Apogees Duet om du inte vill ha många in/ut eller Traveler/828/896 från Motu.

Utan rätt ljudkort är det ganska meningslöst att bara köpa en Mac, tycker jag.

Ursprungligen av geminister:

Det som är viktigast med en Macbook för både livebruk / studiobruk är ett vettigt ljudkort. Att det skulle hoppa ur av bas förstår jag inte vad du menar med, det är inte direkt ett problem man brukar få?

Kolla in antingen Apogees Duet om du inte vill ha många in/ut eller Traveler/828/896 från Motu.

Utan rätt ljudkort är det ganska meningslöst att bara köpa en Mac, tycker jag.

Jag har ett Firebox kort och är jättenöjd med det. Men min dators Firewire uttag har på något sätt skadats slitage.
Så ifall jag står framför monitorer med min dator så kommer ju såklart vibrationer och inte jämt men ibland hoppar sladden ifrån ljudkortet till datorn ur(ur datorn).
Eftersom jag inte känner mig speciellt nöjd med min dator som det är så anser jag det kanske bättre att försöka fixa något jag verkligen kan känna mig nöjd med istället för att reparera firewire uttaget(vilket är det enda som är "trasigt").

  • Medlem
  • 2009-08-30 14:44

Ett alternativ om det finns kortplats över i laptopen är att skaffa ett FW-kort till den. Antar att du redan har kollat med någon lokal datameckare vad det kan kosta att fixa det trasiga uttaget.

Annars, så fortsätt med tankarna på att köpa MBP.

Ursprungligen av jgb:

Ett alternativ om det finns kortplats över i laptopen är att skaffa ett FW-kort till den. Antar att du redan har kollat med någon lokal datameckare vad det kan kosta att fixa det trasiga uttaget.

Annars, så fortsätt med tankarna på att köpa MBP.

Jag är riktigt dålig på hårdvara och så, men jag tror det finns en ledig kortplats! kanske vore det smart att fixa en sådan sålänge. Men jag är fortfarande sugen på MBP men kanske bra att vänta på nästa uppgradering, när väntas d en komma om någon vet något?
Har faktiskt inte kollat, upptäck detta med uttaget för bara 3-4-5 dagar sedan Testade med en ny sladd iförrgår och märkte det var mer än sladden det var fel på. Angående kortplats så är det alltså en plastbricka man tar ut och sedan kopplar/stoppar in ett FW kort istället? Det blir ju billigare än att köpa en ny dator så kanske ska fundera på att göra det sålänge. Men jag strävar nog ändå efter en MBP i framtiden

En MBP är definitivt en solid dator, så om du har råd och vill testa/byta till OS X så är det värt ett köp. Det som eventuellt kan vara värt att tänka på är att det kan vara lite trassel med ljudprogram nu med Snow Leopard (som vid alla operativuppgraderingar), även om det mesta verkar funka.

13" tycker jag räcker och storleken är ett plus, men 15" ger rätt mycket mer arbetsyta på skärmen. Om det spelar roll beror rätt mycket på - hemma så kan man alltid ha en extern skärm, så det är mest hur mycket du behöver se live.

Macbookarna uppdaterades rätt nyligen, så jag skulle inte räkna med att det kommer nya modeller särskilt snart (gissningsvis runt 3-4 månader, om man tittar på när de ändrats tidigare).

Men det där med att firewiresladden hoppar ur låter som det beror på kontakten i datorn. Värt att kolla om den har fått sig en smäll eller går att byta ut iaf.

nu försvann hela inlägget för jag halkade på mitt tangentbord med händerna. Nåja kortfattat
Jag har nu beställt en Macbook Pro 15" 2.53ghz.
Hoppas den kommer idag eller imorgon.
Jag beställde i lördags men det senaste jag ser när jag spårar är att den var i Eindhoven 23.30 efter Eindhoven ska den ju tullas om jag förstått rätt efter att kollat i andra trådar.
Andra som haft den i Eindhoven verkar ha fått den dagen efter, men eftersom det var så sent min var där blir jag osäker. Väntar på att TNT ska uppdatera statusen, och är riktigt spänd.

Så typiskt att jag hade riktigt dålig koll på att det var en annan slags Firewire port på MacBook Pro.
Verkar inte finnas någonstans häromkring vad jag har sett.

Är det någon som vet var jag kan få tag på en 9 pin - 6 pin FireWire sladd på 1-2 meter i Linköpings-området får ni väldigt gärna berätta det för mig. Åker helst inte ända till Norrköping för att köpa en sladd. Önskar att Digital Inn hade öppet nu

1
Bevaka tråden