Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vettiga budgetmonitorer?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-08-30 16:02

Det är dags att skaffa sig vettig lyssning

Men det finns ju en uppsjö av små monitorer, så fråga är vad jag skall välja.
Kan tänka mig att lägga max 5000 för ett par.
Gör rockmusik med både akustiska och elektroniska inslag.
Tror inte jag behöver höra så mycket under 50Hz, då jag brukar skära brant där.

Endast för hemmalyssning så de bör vara så naturtrogna som möjligt vid låga ljudnivåer, så lättdrivna element.

Tips?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-31 09:09

Om du inte måste ha aktiva och kan tänka dig att löda lite själv så skulle du kunna köpa ett par INO Audio pIP i byggsats. I princip alla som har köpt dem (t ex jag) är extremt nöjda och tycker att de låter bättre än det mesta under 20 tusen. Byggsatsen kostade 4000 när jag köpte den, vet inte exakt vad den kostar idag. Det som är lite lurigt är att man måste köpa dem direkt från konstruktören Ingvar Öhman, vilket kan vara lite jobbigt om man inte bor i närheten av Stockholm (han skickar inte heller...)

Det finns en massa info om INO Audio här:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewforum&f=20

Numera finns en "kommersiell" version av pIP som tillverkas av Guru Audio men den kostar rätt mycket mer:
| Guru Loudspeakers

KRK ROKIT 5 (G2) låter förvånansvärt bra för sitt pris. Billigare än så skulle jag inte rekomendera något om inte begangnat (aktivt).

  • Medlem
  • 2009-09-01 08:29

Notera att den här tråden kommer försvinna snart, och inga nya inlägg sedan i söndags kväll kommer överföras till 99musik.se.

99musik lämnar 99.se, och finns snart som ett eget forum.

1
Bevaka tråden