Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Latency mellan datorer

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej. Jag kör macbook med analoga synthar. Jag har kommit runt latency-problemet genom att numera bara köra datorn som sequenser och använda hårdvaran som ljudkällor. Dock så skulle jag gärna köra tex en tracker paralellt... men bygger jag tex breakbeats i den tracker som jag syncar trummaskinerna och syntharna till, så gör ju latencyn att dom ligger otight mot varandra.

Jag funderar dock på en lösning... jag tänkte att jag kunde klocka en dator emot min dator... och på det sättet kunna köra samplingar och vsts på den...

så vad jag undra är... skulle dator B som är slave till dator A få samma latency som de synthar som kontroleras av dator A?

Sen undrar jag hur mycket latency man får om man kopplar ihop två datorer med rewire? Och måste man göra det via midi? macbooks går väll tex annars att sätta ihop med firewire-kabel, så borde man inte kunna skicka klocka över firewire då? isåfall hur?

Latencyn du får är gissningsvis 1) hur lång tid det tar för signalen att ta sig till den andra datorn + 2) hur stor buffert den har.

MIDI brukar ligga runt ett par ms i latency, plus jitter. Jag tror däremot inte att det finns något enkelt sätt att synka två datorer, så att deras latency blir densamma. Och Rewire funkar bara internt på en dator, vad jag vet.

Men handlar det bara om sequencade saker du ska spela upp från datorn så borde du kunna få den att spela i synk med hårdvaran. Du behöver helt enkelt justera uppspelningen i förhållande till midiklockan, tills de hamnar i synk. Tex Ableton Live har en del funktioner för detta, men det går att göra manuellt så länge du kan styra bufferstorlek och/eller lägga till delay på millisekundnivå.

Om datorn klarar av det så tror jag också att det är enklast att köra sequencer + tracker på samma dator - det är en sak mindre som måste synkas. Och för synk mellan hårdvara och tracker skulle jag föreslå midiklocka, det är såpass enkelt och välstött att det nog är det stabilaste alternativet.

ah så att synca med klocka från tracker och använda syntharna interna sequensers blir tightare emot tex vsts som man kör paralellt?

Jag tycker det är svårt att få det riktigt snortight mellan hårdvara oh vsts även med kalibereringar. någon som har andra erfarenheter?

Ursprungligen av Vänliga jättar:

ah så att synca med klocka från tracker och använda syntharna interna sequensers blir tightare emot tex vsts som man kör paralellt?

Ja, gissningsvis. Du slipper ju alla problem med jitter, att midi inte kan skicka flera toner samtidigt, att det är begränsad bandbredd i midi, osv. Precis samma anledning som att en MPC:s interna sequencer är tajtare än att skicka precis samma data över MIDI, alltså.

Med sequencat data kan man ju dessutom potentiellt se in i framtiden och justera tiden redan där. (Återigen som tex i Ableton Live - man kan förskjuta spår tidigare, vilket är lite svårt med realtidsdata som midi. )

Citat:

Jag tycker det är svårt att få det riktigt snortight mellan hårdvara oh vsts även med kalibereringar. någon som har andra erfarenheter?

Midi är ju ganska dåligt för tajt timing och har alltid varit det. Jag skulle tro att sequenca så mycket som möjligt och använda bra midiinterface är det man kan göra för att minimera problemen, men det blir aldrig lika tajt som CV eller sample accurate synk i mjukvara.

Alltså är du säker på att jag får lika tight som att sequensa från en mpc ifall jag bara använder syntharnas interna sequenser men triggar dom från datorn? Det låter ju sjukt bra. Men rätt otroligt. får pröva.

  • Medlem
  • 2009-08-31 14:47

Notera att den här tråden kommer försvinna snart, och inga nya inlägg sedan igårkväll i den kommer överföras till 99musik.se

1
Bevaka tråden