• Medlem
  • Karlstad
  • 2009-10-15 23:05

Sedan min far uppgraderade sin MBP från10.4 till 10.6 har han fått lite problem med rättigheterna på sin jobbserver som kör med 10.4 Server.

På arbetet har de en gemensam server som bland annat agerar filserver för jobb. Dessa volymer delas ut med afp och de ansluter med samma konto. När nya filer och mappar skapas från hans burk med 10.6 får han endast rättighet att läsa dessa filer, dvs. inte läsa och skriva som det ska vara. Om man tittar i "visa info"-fönstret ser man att den mappen/filen endast listar gruppen "everyone" under "Delning och behörigheter:".

När man gör samma manöver med en maskin med 10.4 listas tre grupper: server, server och everyone och det förekommer inga problem med rättigheter till filen.

Detta känns lite skumt eftersom alla använder samma konto vilket borde innebära lika rättigheter och att alla ska ingå i samma grupp. Felet borde enligt mig ligga på servern, men var?

Edit: När jag började skriva var jag tvärsäker på att den skulle ligga i Mac OS X, men nu när jag postat det insåg jag att det nog passar bättre under Server-forumet. Sorry!