Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ScummVM: Kör gamla äventyrsspel under OS X!

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Sitter just nu och kör ScummVM, som är en fri version av motorn som främst de gamla LucasArts-spelen är uppbyggda kring. Med ScummVM så kan alltså köra de gamla spelen igen, och det oavsett vilket OS man använder! Spel som i vissa fall bara fanns för DOS går alltså att köra under t.ex. OS X eller Linux! Nu har jag återupptäckt mitt gamla favoritspel Beneath a Steel Sky, som dessutom släppts som freeware. Måste faktiskt säga att jag är grymt imponerad; allt fungerar klockrent.

För de som vill prova (rekommenderas varmt!) så finns ScummVM-motorn för nedladdning på www.scummvm.org. Där kan man också ladda ner Beneath a Steel Sky, om man har lite för mycket fritid...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-02 17:16

Jag kan inte göra annat än hålla med. Spelade igenom Day of the tentacle för ett tag sen, funkade klockrent.
Antar att scummvm funkar ännu bättre nu.
PC-datafilerna verkar förresten fungera bättre än mac-versionerna, testade även The Dig för Mac, och det gick inte alls.

  • Medlem
  • 2003-08-02 17:43

Går det att ladda ned Indiana Jones någonstans?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-02 18:06

Någon som har koll på vilka SCUMM-spel som har blivit Freeware och var man kan ladda ner dem?

  • Medlem
  • Svedala
  • 2003-08-02 22:24

Fan vad schysst, blir till att testa på stört.
Lucas Arts gamla äventyrsspel är dom bästa jag vet.
They don't make 'em like that anymore...

Edit: Tusan! Inte allt för bra stöd för Full Throttle än tydligen. Hoppas det kommer snart...

Verkar vara ett häftigt spel. Men hur tusan får jag ut pinnen (rung) ur väggen i början av spelet? Har provat alla möjliga varianter. Tacksam för svar. /spelsugen

Citat:

Skrevs ursprungligen av Samuel K
Sitter just nu och kör ScummVM, som är en fri version av motorn som främst de gamla LucasArts-spelen är uppbyggda kring. Med ScummVM så kan alltså köra de gamla spelen igen, och det oavsett vilket OS man använder! Spel som i vissa fall bara fanns för DOS går alltså att köra under t.ex. OS X eller Linux! Nu har jag återupptäckt mitt gamla favoritspel Beneath a Steel Sky, som dessutom släppts som freeware. Måste faktiskt säga att jag är grymt imponerad; allt fungerar klockrent.

För de som vill prova (rekommenderas varmt!) så finns ScummVM-motorn för nedladdning på www.scummvm.org. Där kan man också ladda ner Beneath a Steel Sky, om man har lite för mycket fritid...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Nillon
Edit: Tusan! Inte allt för bra stöd för Full Throttle än tydligen. Hoppas det kommer snart...

Läste någonstans att en uppföljare till Full Throttle är på gång. Chansen att det spelet blir lika bra som originalet är väl ytterst otroligt, men det skall ändå bli roligt att se hur det blir!

Nostalgitripp när man kör ScummVM förresten, har nästan kört igenom Monkey Island 2 nu.

//fredrik

  • Medlem
  • Svedala
  • 2003-08-04 16:21

Hade också lite problem där.
Man kommando+klickar på den.
Kommando+klick blir alltså motsvarigheten till höger musknapp på en PC.
En liten bugg jag märkte var att jag inte kan använda saker från inventoryt när jag kör spelet i fullscreen...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Böckert
Verkar vara ett häftigt spel. Men hur tusan får jag ut pinnen (rung) ur väggen i början av spelet? Har provat alla möjliga varianter. Tacksam för svar. /spelsugen

  • Medlem
  • Svedala
  • 2003-08-04 16:22
Citat:

Skrevs ursprungligen av .: fredrik :.
Läste någonstans att en uppföljare till Full Throttle är på gång. Chansen att det spelet blir lika bra som originalet är väl ytterst otroligt, men det skall ändå bli roligt att se hur det blir!
//fredrik

Hur menar du då?
Bara det blir buggfritt så är det ju ingen skillnad alls på spelet om man spelar det i ScummVM eller "orginal".

Citat:

Skrevs ursprungligen av Nillon
Hade också lite problem där.
Man kommando+klickar på den.
Kommando+klick blir alltså motsvarigheten till höger musknapp på en PC.
En liten bugg jag märkte var att jag inte kan använda saker från inventoryt när jag kör spelet i fullscreen...

Tackar!!!!!!! Ibland är man lite för snabb med tangenterna. Now let's play.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Nillon
Hur menar du då?
Bara det blir buggfritt så är det ju ingen skillnad alls på spelet om man spelar det i ScummVM eller "orginal".

Läs det fredrik skrev som "Chansen att UPPFÖLJAREN blir lika bra som ETTAN är liten" så tror jag det blir rätt.

  • Medlem
  • Svedala
  • 2003-08-04 17:22

Åfan. Jag missuppfattade det totalt. Men nu är jag med.

En uppföljare till Sam & Max hit the road ska ju också komma, det blir kul att se!

1
Bevaka tråden