Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny MacBook Pro på gång? Version 6.1 Quad Core?

Tråden skapades och har fått 1478 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Adrian B:

jag trodde Arrendale var strömsnål, men det verkar som att dessa processor ligger i klass med dagens och att ännu snålare varianter kommer senare, om detta stämmer (från länken ovan):

While Fudzilla describes their TDP (thermal design power) of 35W as "not so attractive", it matches up with the current high-end processors used in the MacBook Pro. This means Apple could use these processors in a new MacBook Pro update.

These new mobile processors are said to eventually also come in low-voltage variants that will also make them suitable for ultra-thin notebooks such as the MacBook Air.

TDP är inte samma sak som effektförbrukning. TDP=thermal design power=den värme som kylaren måste klara av att leda bort då processorn belastas till 100%.

Nu vet jag inte om du gör det här men det är annars väldigt många som misstar sig här.

Sen att låg TDP och strömförbrukning ofta går hand i hand är en annan femma

Ursprungligen av hansfilipelo:

TDP är inte samma sak som effektförbrukning. TDP=thermal design power=den värme som kylaren måste klara av att leda bort då processorn belastas till 100%.

Nu vet jag inte om du gör det här men det är annars väldigt många som misstar sig här.

Sen att låg TDP och strömförbrukning ofta går hand i hand är en annan femma

Ah, bra att få det förklarat, visste inte fullt ut vad TDP var. Jag la inte så stor vikt vid det, bara noterande att MacRumors hade tagit upp ämnet i sitt citat. Eftersom en av fördelarna med Arrendale som lyfts fram varit att den skulle vara strömsnål så blev jag lite förvånad att den fick kritik för detta (om än att TDP nu inte visade sig vara hela sanningen om strömförbrukningen).

Ursprungligen av Adrian B:

Ah, bra att få det förklarat, visste inte fullt ut vad TDP var. Jag la inte så stor vikt vid det, bara noterande att MacRumors hade tagit upp ämnet i sitt citat. Eftersom en av fördelarna med Arrendale som lyfts fram varit att den skulle vara strömsnål så blev jag lite förvånad att den fick kritik för detta (om än att TDP nu inte visade sig vara hela sanningen om strömförbrukningen).

Sen att Arrandale har integrerad minnes- och PCIe-kontroller samt grafikkort gör ju att den inte kan jämföras rakt av med Penryn då Core 2-plattformen kräver ett extra chip för att klämma in de funktionerna.

35W TDP för Arrandale är nu när alla dessa funktioner belastas till max.

35W TDP för Penryn är alltså exklusive grafikkort, minneskontroller och PCIe-kontroller.

Med Arrandale består systemet av CPU och en så kallad sydbrygga.

Med Penrynarkitekturen behöver du ett extra chip i form av en så kallad nordbrygga där integrerad grafik, PCIe-kontroller och minneskontroller sitter.

  • Medlem
  • Luleå
  • 2009-12-08 11:50

Spännande det här, blir till att avvakta med köp med andra ord. Får bli en retroaktiv julklapp till mig själv

  • Medlem
  • International user
  • 2009-12-08 12:25

Jag har för mig att Apple har sen en tid tillbaka en roadmap där de uppdaterar Macbooks i juni/juli med en speedbump oktober/november. Men det var ett tag som Macbooks Pro uppdaterades så kanske kommer det en ny Macbook Pro med Core i5 eller Core i7 processor nu i början på 2010.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Jag har för mig att Apple har sen en tid tillbaka en roadmap där de uppdaterar Macbooks i juni/juli med en speedbump oktober/november. Men det var ett tag som Macbooks Pro uppdaterades så kanske kommer det en ny Macbook Pro med Core i5 eller Core i7 processor nu i början på 2010.

Ja, det är väl ungefär vad hela den här tråden handlar om

Det fanns rykten redan i februari i år att det skulle komma mer än bara en speedbump i fjärde kvartalet i år, utan istället en övergång till Nehalems mobila variant, och däremot en mindre uppdatering innan dess (vilket vi fick i somras).

Senare under året kom det rykten som pekade på att januari var troligare och när Apple gick ut och sa att det inte skulle komma mer produkter i år så var det ännu troligare.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-12-09 11:28

Hoppas stenhårt på att det kommer en "ny" MBP i Jan/feb, blir en sen julklapp till mig och frugan , och en lekkamrat til iMac:en

Känns inte motiverat alls att köpa innan jul iom alla "rykten"

EDIT:
Vad tror ni om prisbilden? Kommer priserna gå upp lite eller kommer dom ligga på ungf. samma nivå som dom gör nu? I mitt fall är det 13" jag har intresse av.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-12-09 16:14
Ursprungligen av NBK:

Hoppas stenhårt på att det kommer en "ny" MBP i Jan/feb, blir en sen julklapp till mig och frugan , och en lekkamrat til iMac:en

Känns inte motiverat alls att köpa innan jul iom alla "rykten"

EDIT:
Vad tror ni om prisbilden? Kommer priserna gå upp lite eller kommer dom ligga på ungf. samma nivå som dom gör nu? I mitt fall är det 13" jag har intresse av.

Jag tror priserna kommer inte att höjas. Tvärtom kommer de att sänkas något.

//Rob

Ursprungligen av NBK:

Vad tror ni om prisbilden? Kommer priserna gå upp lite eller kommer dom ligga på ungf. samma nivå som dom gör nu?

Jag tror inte heller det blir några höjda priser. Kanske något sänkta eller samma som tidigare.

Dollarn har ju gått ner en del från toppnivån, men frågan är om svenska Apple redan nu tar hänsyn till det. De brukar vanligtvis vara rätt långsamma med att anpassa sig, av naturliga skäl.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-12-09 16:29

Sänkta priser tycker vi om! Bara att sitta och hålla tummarna nu då på att den kommer släppas väldigt tidigt 2010

Undrar om Apple är lika långsamma av sig med anpassning när det går åt andra hållet? Tror inte det!

Har en vän vars vän jobbar som software engineer på apple..

Han skulle hugga en fullsmäckad macbook pro, men blev tillsagd att vänta en månad.

Vet hur detta låter, ta det som ni vill

Ursprungligen av AveCesar:

Har en vän vars vän jobbar som software engineer på apple..

Han skulle hugga en fullsmäckad macbook pro, men blev tillsagd att vänta en månad.

Vet hur detta låter, ta det som ni vill

Nej, det kan vi väl inte tro på? Hoppas på ATI/AMD jag me', precis som Amazon/hansfilipelo.

Ursprungligen av AveCesar:

Han skulle hugga en fullsmäckad macbook pro, men blev tillsagd att vänta en månad.

Vet hur detta låter, ta det som ni vill

Well, jag har sagt samma sak till alla som frågat mig, utan att jag jobbar på Apple

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-12-09 22:48

Hoppas de slänger in nya grafikkort snart också. Gärna ATI igen som det var i de första Macbook Pro modellerna. Har varit för mycket strul med Nvidias kort de senaste åren.

Ursprungligen av Amazon:

Hoppas de slänger in nya grafikkort snart också. Gärna ATI igen som det var i de första Macbook Pro modellerna. Har varit för mycket strul med Nvidias kort de senaste åren.

Framförallt så är också ATIs drivrutiner för OS X mycket bättre optimerade än nVidias.

Fint att hitta denna tråd nu då! Har precis fått jobbet att köpa en ny mbp åt mig. Lär få dras med en gammal version de närmaste två åren alltså. Å andra sidan är det kanske inte riktigt rätt att gnälla när man får nytt?

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-04-08 14:55
Ursprungligen av Amazon:

Hoppas de slänger in nya grafikkort snart också. Gärna ATI igen som det var i de första Macbook Pro modellerna. Har varit för mycket strul med Nvidias kort de senaste åren.

Fyra månader sedan detta skrevs. Är det fler här som tror att Apple kommer slänga ut NVIDIA successivt?

Jag kommer personligen inte röra en laptop med Nvidia. Mitt förtroende för N. är i botten.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2009-12-12 08:27

Det här är en intressant tråd, jag har vissa funderingar på att ge mig själv en MBP i julklapp. Men det finns ju inget som säger att man inte kan fira jul i januari också hehe.

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2009-12-15 16:02

Du ska vara extremt nöjd som har ett jobb som låter dig jobba med en Mac. Själv är man fast i Windows värld.

Precis. Sitter på en asful bärbar HP med Vista på jobbet... Och då är det inte ens en konsumentmodell och ändå är den kass.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2009-12-21 08:41

Tror ni att dom kommer ändra utseendet något drastiskt? Jag har nämligen en MacBook Pro 13" med 8 GB Ram och 80 GB SSD Intel X25-M hårddisk. Känns lite tråkigt om dom kommer med en ny design för då känner jag såklart behovet att köpa den, annars så kan jag skippa det. Vad tror ni?

Har precis beställt en iMac 27" i7 som jag får den 5 januari, så det vore ju dumt att lägga massa pengar på den om man måste uppgradera sin MacBook Pro till den nya modellen när den kommer!

  • Medlem
  • International user
  • 2009-12-21 10:26
Ursprungligen av Ruscon:

Tror ni att dom kommer ändra utseendet något drastiskt? Jag har nämligen en MacBook Pro 13" med 8 GB Ram och 80 GB SSD Intel X25-M hårddisk. Känns lite tråkigt om dom kommer med en ny design för då känner jag såklart behovet att köpa den, annars så kan jag skippa det. Vad tror ni?

Har precis beställt en iMac 27" i7 som jag får den 5 januari, så det vore ju dumt att lägga massa pengar på den om man måste uppgradera sin MacBook Pro till den nya modellen när den kommer!

Varför måste du uppgradera när den nya modellen kommer? Din dator fungerar precis lika bra som innan den nya släpptes. Om du alltid måste ha den senaste modellen kommer du aldrig att ha en dator längre än 6 månader när nästa modell uppgradering kommer. Använd datorn till arbeta och inte för att imponera andra att du har senaste datorn.

//Rob

  • Medlem
  • Växjö
  • 2009-12-21 22:57
Ursprungligen av Robo-X:

Varför måste du uppgradera när den nya modellen kommer? Din dator fungerar precis lika bra som innan den nya släpptes. Om du alltid måste ha den senaste modellen kommer du aldrig att ha en dator längre än 6 månader när nästa modell uppgradering kommer. Använd datorn till arbeta och inte för att imponera andra att du har senaste datorn.

//Rob

Tyvärr lider jag av att jag inte är lika glad med min dator om det inte är den nyaste och det är inte för att imponera andra utan mig själv. Som jag har sett så uppdaterar dom ju stort en gång per år, och det är ju inte helt omöjligt att uppdatera dator varje år. Sälja min gamla då jag alltid håller mina datorer i perfekt nyskick.

Ursprungligen av Adrian B:

Nope, inga stora förändringar. Unibody-designen är relativt ny fortfarande och den största förändring som skett på många år på Apples bärbara, så jag tror den får leva ett bra tag till, i alla fall om Apple fortsätter att vara lika konservativa på den fronten (vilket jag tror är fallet).

Dessutom är unibody-designen sjukt snygg, frun har MBP 13 och det är nog den läckraste Mac jag hållit i någonsin.

Väldigt konstruktivt respons. Tror du har rätt, låter troligt. Vad brukar Apple uppdatera då? Bara lite små detaljer på utseendet?

Måste hålla med om att designen är otroligt snygg, men Apple lyckas alltid imponera med en ännu snyggare för det mesta

Ursprungligen av Ruscon:

Väldigt konstruktivt respons. Tror du har rätt, låter troligt. Vad brukar Apple uppdatera då? Bara lite små detaljer på utseendet?

Det brukar bara vara små, praktiska förändringar. Om man tittar tillbaka ända till PowerBook G4 Titanium från 2001 så är det slående hur lite som förändrats. Hoppar man dessutom fram till aluminium-modellen av PowerBook G4 från 2003 och jämför med uppföljaren MacBook Pro från 2006 var det knappt någon ändring alls utåt, trots stora förändringar under skalet. Så det var först när unibody-modellen kom 2008 som det på allvar hände något med den yttre designen på sju år!

Och inte ens det var någon enorm förändring. Apple har blivit väldigt konservativ faktiskt, tiden då modellerna förändrades kraftigt som under de första åren med PowerBook är borta verkar det som.

Därför sätter jag mina slantar på att uppdateringen nu i januari knappt kommer att märkas visuellt, men förhoppningsvis desto mer i prestanda.

Rykten om möjligheten att stoppa i simkort för att köra 3G har funnits en längre tid, men inte blivit konkreta ännu. Tekniskt sett borde ju Apple ha god kunskap på detta område efter erfarenheten med iPhone, men jag är ändå tveksam. Tekniken är lite olika i olika länder och hos olika operatörer och Apple kanske hellre vill sälja in en iPhone för att användas genom internetdelning ("tethering", något som fungerar fantastiskt bra och "macigt") istället.

Ursprungligen av Ruscon:

Måste hålla med om att designen är otroligt snygg, men Apple lyckas alltid imponera med en ännu snyggare för det mesta

Jo, det är ju kicken av att överraskas av en design som är en del av fascinationen med Apple. Men Apple är som sagt mera konservativt idag (titta bara på tre generationers iPhone) och det handlar mera om förfining än att slå kullerbyttor designmässigt. Inget fel i det eftersom flera av produkterna är oerhört attraktiva idag, men inte lika spännande.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-12-23 21:27
Ursprungligen av Adrian B:

Jo, det är ju kicken av att överraskas av en design som är en del av fascinationen med Apple. Men Apple är som sagt mera konservativt idag (titta bara på tre generationers iPhone) och det handlar mera om förfining än att slå kullerbyttor designmässigt. Inget fel i det eftersom flera av produkterna är oerhört attraktiva idag, men inte lika spännande.

Jag tycker om att Apple inte ändrar design för ändrandets skull, utan bara om det tillför något. T.ex. till skillnad från Dell som spottar ur sig nya färgglada skitdatorer utan att verka ha något mål med det. Jag tror dagens line-up kommer vara kvar i några år designmässigt, med någon port som tillkommer eller fösvinner. Ärligt talat vill jag nog inte att de ska ändra designen på iPhone heller, jag vet inte hur de ska lyckas göra den snyggare (kanske lite tunnare?).

Ursprungligen av ibish:

Jag tycker om att Apple inte ändrar design för ändrandets skull, utan bara om det tillför något. T.ex. till skillnad från Dell som spottar ur sig nya färgglada skitdatorer utan att verka ha något mål med det. Jag tror dagens line-up kommer vara kvar i några år designmässigt, med någon port som tillkommer eller fösvinner. Ärligt talat vill jag nog inte att de ska ändra designen på iPhone heller, jag vet inte hur de ska lyckas göra den snyggare (kanske lite tunnare?).

Jag kan på sätt och vis hålla med, men grejen med Apple är att man blivit bortskämd med att få se ännu bättre och läckrare grejer.

Ett exempel: Jag skriver detta på en MacBook Pro aluminium och det är en riktigt snygg dator. Apple hade lätt kunnat köra vidare på den designen. Ändå är nog alla överens om att de nya unibody-modellerna är grymt mycket läckrare. Det är sådana förändringar man hoppas på.

Ibland kan det förstås bli sämre också, men det får man väga mot möjligheterna mot att få något ännu läckrare.

Se bara på iMac-linjen, från första modell till dagens, där har Apple verkligen testat olika varianter och alla har varit snygga på sitt sätt. Trots alla ändringar är det långt ifrån samma sak som Dells designförsök. (Men lite creds till Dell för att de i alla fall försöker, värre när de inte ens försöker alls.)

SJälv så bestälde jag en Macbook Pro 13" igår även om jag vet med om att det kommer troligtvis en uppdatering väldigt snart, med nuvarande modell av Macbook Pro 13" kan jag känna att jag saknar PCI-express men har inget behov av det heller. Därför blev det att beställa nu den har det jag behöver och jag är nöjd med designen.

Frågan är bara vad som förändras i en uppdatering av 13"aren tror inte så mycket, men däremot i 15"aren och 17"aren kan det tänkas komma dit en Quad eller något annat? Vi får väl se vad tiden utvisar.

Ursprungligen av Ruscon:

Tror ni att dom kommer ändra utseendet något drastiskt?

Nope, inga stora förändringar. Unibody-designen är relativt ny fortfarande och den största förändring som skett på många år på Apples bärbara, så jag tror den får leva ett bra tag till, i alla fall om Apple fortsätter att vara lika konservativa på den fronten (vilket jag tror är fallet).

Dessutom är unibody-designen sjukt snygg, frun har MBP 13 och det är nog den läckraste Mac jag hållit i någonsin.

Vad skulle en i5 eller i7 uppdatering innebära i praktiken i prestanda?

Bevaka tråden