Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Statistik PPC vs Intel 2009

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-28 13:07

Hej, jag letar efter statistik gällande antalet användare av PPC vs Intel. Gärna en färsk undersökning. Någon som vet om det finns?

Omni Group publicerar all möjlig statistik från sina programuppdateringar.

Omni Software Update Statistics

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-28 13:43

Tack Marcus! Intressant. Undrar om Apple sitter inne på statistik gällande PPC - Intel user base?

Apple hade vid månadsskiftet enligt deras egna rapporter sålt ca 30 milj Intel-Macar (!) sedan starten 2006. Jag skulle tro att i princip alla fortfarande används eftersom de ännu inte hunnit bli särskilt gamla.

Låt oss anta att livslängden på en Mac i genomsnitt är 6 år (min gissning).

Apple har de senaste 6 åren sålt ca 40 milj Macar (återigen enligt deras egna rapporter).

Det skulle innebära att ungefär 3/4 av Macanvändarna har en Intel-Mac.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-29 22:37

Tack Niklas! Stämmer ganska bra med de olika resultaten jag hittat och räknat samman.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-01 14:14

Ja intressant statistik. Förvånansvärt få verkar ha PPC fortfarande. Macen upplevde jag blev otroligt mycket mer populär hos den stora massan sedan Intel-skiftet - i synnerhet MacBooken, som man numera ser överallt. Det var någonstans där som Macen slutade vara det lilla konstiga alternativet som "inte kan köra några program", till att bli det självklara valet för alla som har någon som helst koll.

F.ö. skulle jag nog inte uppskatta att genomsnittslivslängden är sex år. Snarare maxlivslängden, enligt min erfarenhet. Tänk, sex år sedan var 2004 och då lanserades den första serien PBG4 i aluminium, iPod mini, iMac G5, etc - prylar som få fortfarande använder. Genomsnittet är nog snarare 3-5 år, där 5 år är ungefär hur länge proffsmaskiner används och 3 år är närmre vad konsumentmaskiner används (man ser mycket sällan iBookar nu för tiden, men PBG4 finns det gott om).

Ursprungligen av Rajje:

...sex år sedan var 2004 och då lanserades den första serien PBG4 i aluminium, iPod mini, iMac G5, etc...

Första aluminium-PowerBooken kom redan i januari 2003.

Ursprungligen av Rajje:

F.ö. skulle jag nog inte uppskatta att genomsnittslivslängden är sex år. Snarare maxlivslängden, enligt min erfarenhet. Tänk, sex år sedan var 2004 och då lanserades den första serien PBG4 i aluminium, iPod mini, iMac G5, etc - prylar som få fortfarande använder. Genomsnittet är nog snarare 3-5 år, där 5 år är ungefär hur länge proffsmaskiner används och 3 år är närmre vad konsumentmaskiner används (man ser mycket sällan iBookar nu för tiden, men PBG4 finns det gott om).

Som sagt det var en liten gissning från min sida. Men tänk på att det gäller alla Macar inte bara "power users". Skolor och företag skriver ofta av datorerna över 5 år och en del blir kvar betydligt längre. Användare som byter efter ett par år säljer ofta (eller ger bort) sin Mac till någon annan o.s.v.

p.s. Har en Power Mac G4/450x2 som fortfarande rullar som snart är 9 år (inte min huvudmaskin dock)

Så här ser det ut för 99mac besökarna senaste månaden:

CPU/OS/Andel

1. Intel 10.6 - 50,03 %
2. Intel 10.5 - 36,42 %
3. PPC 10.5 - 4,10 %
4. Intel 10.4 - 4,06 %
5. PPC 10.4 - 3,32 %
6. Intel Okänt OS- 1,28 %
7. PPC Okänt OS - 0,78 %

Tänk att en majoritet redan kör 10.6!

1
Bevaka tråden