Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Har jag drabbats av overscan? Hjälp!

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

För en kunds räkning har jag gjort ett bilspel. Det är gjort i iMovie och sedan är dvd:n gjord i iDVD. Det är gjort i HDV 720 (16:9).

Jag har från början gjort allt i inDesign eftersom vi har haft huvud och fot med text och logo. Därefter har jag lagt bilder på denna yta. Arbetsytan är exakt på pixeln rätt för 16:9. Sen har jag exporterat ut som jpeg och importerat i iMovie. I iMovie har vi sedan även infogat QuickTime filer i 16:9 format.

I detta läge kommer allt med. Sen exporterar jag ut det med iDVD och i datorns DVD-spelare syns allt. Även med min Sony DVD (HDMI) och Sony LCD-tv syns allt. Även fotografen får med allt på sin TV men kör Scart. Däremot så på kundens LG-system (med Scart) kapas kanterna så att logo och text delvis försvinner.

Vi har varit där och pillat med inställningar på DVD och TV men inget hjälper. Kunden har dessutom haft en sakkunnig på plats utan framgång. Mina två kollegor får samma fel hemma.

Finns det fortfarande problem med overscan eller vad det heter? Eller är det något med Scart eller iDVD? Uppenbarligen finns all information på skivan eftersom jag och fotografen kan se det på rätt sätt i våra TV-apparater.

Någon som kan bringa ljus över problemet?

Stefan (med lätt irriterad slutkund)

Jodå - vi kommer tyvärr inte undan detta elände inte ens när vi går över till HD. Alla monitorer visar olika - därför finns i alla redigeringsprogram (kanske iMovie också) markörer som man kan sätta på (action safe, text safe, safe area, etc, heter det). Man lägger grafik ganska långt ifrån kanter - framför allt mot sidorna.
HD och nya LCD ska dock inte vara lika extremt olika - och klippa så mycket - som gamla CRT-skärmar och PAL/NTSC. Men det överskannas fortfarande friskt. Det är för att säkra sig mot artefakter i kansterna vid tevesändningar. Datorskärmar/system har inte detta problem så klart.

Det är nog bara att göra om allt. Lita aldrig på datorskärmar när du gör teve/video för distribution (t.ex. DVD). Aldrig. Ha alltid i åtanke att ALLA har OLIKA skärmar som visar OLIKA mycket av innehållet (och olika färg och kontrast också för den delen). Panta Rei - allting flyter - det finns ingen precision i teve/video-världen (som det finns i filmvärlden t.ex.). Jag fick också lära mig detta den hårda vägen en gång i svunnen tid. Det sved.

Senast redigerat 2009-12-01 13:48

Det är därför det finns (iaf fanns) "tv-säkert läge" (en ram en bit in från kanten) i iMovie för att undvika detta. Vissa moderna lcd-tv klarar förvisso att stänga av overscan och "pixelmappa", men så fort materialet hamnar på en tjock-tv är det kört...

Tillägg: Ajdå, Zimmerman hann före...

Tack pågar.

Jag får krupp. Om jag gör om det skulle det ju se konstigt ut på min Sony TV (vilket nu inte är där det ska visas, men ändå). Nu är det ju så att jag har QuickTime-filmer inlagda (16:9) som får undertexterna avklippta. Hur löser jag det i iMovie? Kan jag skala ner en film där med något tillägg? Kanske dags för FinalCutExpress?

Vad hände med konstnärlig frihet och valmöjligheter? Hata utveckling!

Som sagt...overscan har funnits sedan teve/videos födelse (minst 60 år). Utvecklingen är att den blivit lindrigare och lindrigare. den konstnärlig friheten och valmöjligheterna ökar alltså med utvecklingen. Vi har t.o.m. färg nuförtiden :-D.

Ursprungligen av macwulff:

Vad hände med konstnärlig frihet och valmöjligheter? Hata utveckling!

Ursprungligen av macwulff:

[...]Vad hände med konstnärlig frihet och valmöjligheter? Hata utveckling!

Konstnärlig frihet utan begränsningar brukar vara ganska hämmande...

Har du gjort en DVD med data eller video? Om det är video så hanterar den inte HD, utan bara SD dvs PAL/NTSC. Kolla din upplösning på ditt projekt.

Dagens tanke efter nattens malande är att exportera ut bildspelet till QT och sedan slänga in det i ett RIKTIGT videoredigeringsprogram, för där borde man kunna skala ner det till safzone med svart runt om. Tänker jag rätt? Dessutom får någon kunnig sköta detta moment. Har ni kunskap och f-skatt?

Sen tycker man att med dagens teknik borde utgångspunkten för TV/DVD-tillverkare vara att ge möjlighet att visa hela bilden oavsett grundkälla.

Johan: För att citera mitt eget ordspråk "Jag har så fria händer en bakbunden man kan ha."

Senast redigerat 2009-12-02 12:43

Är det inte enklare att göra om layouten i InDesign (egentligen att lägga på rejält med "bleed") och sedan exportera en gång till? Blir ju lätt bisarrt om du lägger på en svart ram som sedan kanske syns mer eller mindre (och mer eller mindre olika mycket) runt kanterna? Ungefär som att titta på ett bredbildsprogram i en 4:3 tjock-tv där man då och då klipper in 4:3-material så att det blir sorgkanter både vertikalt och horisontellt... (det var väl "Debatt" som var bland de första med detta i SVT? Irriterande var bara förnamnet. Sen var ju Brorduktigsson inte alltid så rolig heller).

Nja, just nu hinner jag inte göra om det och förhoppningsvis ska det bara visas på kundens TV-system i deras lobby.

Det ligger lite åkningar och zoomningar i bildspelet så det kräver lite tid men visst skulle det vara bäst.
Får önska mig FinalCut i julklapp... och ha bättre editeringsmöjligheter.

Tack för hjälpen.

1
Bevaka tråden