Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Världen sorgligaste bokhylla

Tråden skapades och har fått 44 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Det är väl självklart att pappersboken inte kommer att försvinna. Inte förrän om mycket lång tid i alla fall. Lite som att CD- och DVD-skivorna (eller till och med vinylskivorna) inte försvunnit i och med mp3-spelare och iTunes Store.

Grejen är väl att många av de som idag är 10-20 år inte är intresserade
av böcker, speciellt i pappersform, och när de skaffar barn lär de inte
vara speciellt intresserade alls och denna utarmning är det som driver
företagens sätt att driva andra produkter och med rätt marknadsföring
kan allt bli "bättre" än det gamla.

LCR

Å andra sidan så kan ju personer som vuxit upp med föräldrar helt ointresserade av musik växa upp och bli HiFi-nördar som lägger tusenlappar i månaden på CD-skivor.

Det kan ju helt klart bli en mindre marknad för tryckta böcker, men jag tror aldrig att intresset kommer att försvinna.

Det brukar ju alltid bli tvärtom...

Gillar man klassisk musik och matar barnen med det brukar det ju bli Marilyn manson fans av dem

Samma med Böcker. Är föräldrarna Kindle-generationen kommer ungarna frottera sig i pockets, inkunabler och 1972 års Årsboken etc...

Tror inte vi behöver vara rädda.

Fast i mitt fall så är min far bokfanatiker, jag och mina barn älskar böcker...

LCR

Ursprungligen av LCR:

Fast i mitt fall så är min far bokfanatiker, jag och mina barn älskar böcker...

LCR

Jio, dårskap hoppar ibland över en generation

En berömd familjehistoria gällande min egen far är den gången han investerade hyrespengarna i att köpa ett upslagsverk i 12 delar om båtar.

Inte poppis med min mamma, men kul så här efteråt.

Så man har lite att brås på, älskar böcker, men hinner inte läsa dem så mycket som jag vill. Istället läser jag idiotier på internet i form av bloggar.

Senast redigerat 2009-12-07 11:15
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-07 08:44

Skillanden mellan böcker och LP/CD är främst åldern på mediet, tryckta böcker har funnits i 1500 år, med tryckpress i 500+ år, det skrivna ordet har vördnats och sparats i 5500 år (så vitt man vet) Och innan dess var det muntliga traditioner.

Så boktraditionen kan inte direkt jämföras med CD som funnits i 20+ år.

Jag för min del tror och vill gärna att böckerna kommer att leva länge till.

Sen såg jag en intressant sak i Kindle, att man kan skriva anteckningar och highlighta text i "boken", vilket öppnar upp för intressanta möjligheter att komma åt sina anteckningar i samband med texten man skrivit.

Jag för min del skulle nog vilja ha en digital kopia när jag köper en fysisk bok, för att kunna anteckna och highlighta (sökbart, indexerbart)
Så att man korsreferera till olika ställen.

För den delen borde kindle kunna användas att dra in webbsidor i, som kan vara en del av din research...

/Tangen

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-07 08:45

För er som inte förstod det med mitt inlägg, så läser jag mest faktaböcker

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-07 10:50

Att säga att böcker skulle försvinna för att det finns digitala medier, är som att säga att papper och penna skulle försvinna iochmed datorernas intåg... Och hur det gick med den profetian vet vi ju.

Mitt hem är fullt av bokhyllor och böcker (tror jag har ca. 19 Billybokhyllor just nu...). 75% är
fyllda med böcker, resterande med DVD,CD och en och annan LP och stenkaka (!).

Inget går upp mot den samlade kunskapskänslan i ett välfyllt bibliotek! Att gå in i ett serverrum är inte lika 'sexigt', annat än som en teknisk gizmo-kick...

Håller med Tangen att det vore mycket användbart att kunna söka i böcker, göra anteckningar, kanske en och annan snabb internet-sökning för att slå upp fraser, idiom, uttryck och andra begrepp. Det gör jag med TV-tittande också, är väldigt intressant att kunna slå upp grejer man inte hört tidigare.

Verkligen synd att våra europeiska bokförlag är så bakom flötet så de får för sig att det är en bra sak att hindra Google Books projektet, som skulle kunna innebära så mycket positivt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-07 11:27

Jag hade en idé om en superfilemakerdatabas, som skulle läggas ut på nätet, så att alla som ville kunde lägga in sin information om olika saker, men sen kom wikipedia

Men tänk en wikipedia "lite"

Kul grej - det finns en kille, som förmodligen har samma sjukdomsbild som jag ;), som har laddat hem Wikipedias olika filer och petat ihop dem till en FileMaker-databas. Bara för att kolla prestandan i FileMaker. Nämnde det i denna tråd, inlägg #10.

http://www.99.se/filemaker/246550-prestanda-i-soekningar-i-filemakerdatabas-med-miljoner-poster.html

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-07 15:25
Ursprungligen av Taz_1999:

Kul grej - det finns en kille, som förmodligen har samma sjukdomsbild som jag ;), som har laddat hem Wikipedias olika filer och petat ihop dem till en FileMaker-databas. Bara för att kolla prestandan i FileMaker. Nämnde det i denna tråd, inlägg #10.

http://www.99.se/filemaker/246550-prestanda-i-soekningar-i-filemakerdatabas-med-miljoner-poster.html

Det finns onekligen några knasbollar

Böcker är härliga om man har plats för dem. Jag gillar doften av 30 år gammalt papper som vädras när man bläddrar. Dock orkar jag sällan läsa böcker, liksom majoriteten av min generation, vilket egentligen är rätt så synd eftersom det är underhållande att göra det och en bok räcker mycket längre än en film.

Bevaka tråden