Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mail-klienten

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2003-08-06 08:41

Använder Mail-klienten i 10.2.6. Det visar sig med otrevlig frekvens att mottagarna inte fått mina mail
Går inget vidare att svara heller...
Nån som har erfarenhet vad man skall göra?

/ E

  • Medlem
  • International user
  • 2003-08-06 11:22

Låter mer som om smtp-servern du använder verkar ha problem eller att du inte har ställt in den helt korrekt.

Funkar det ibland och ibland inte? Isf är det nog något strul med smtp-servern och inte dina inställningar.

Om en avsändare av ett brev fyllt i sin epostadress fel i inställningarna i epostprogrammet (kan räcka med en bokstav +/- eller ett mellanslag på fel ställe) så går det ju inte att svara på ett mail från dem och få det att komma rätt. Kolla noga i dina inställningar och även vad som står i mottagarfältet när du väljer "Reply".

Nästa sak att kolla är förstås felmeddelandet du får, en mailserver brukar beskriva varför den returnerar meddelandet du försökte skicka, här är ett par orsaker (formulerade på begriplig svenska, dvs inte vad som står i mailet som studsar tillbaka):

Från din mailserver: Ingen domän finns med det namnet. Det är fel på det efter @-tecknet.

Från deras mailserver: Ingen användare med det namnet. Det är fel på det före @-tecknet.

Från deras mailserver: Användarens mailbox är full. (Han har inte tömt sin post på länge och gjort av med utrymmet han är tilldelead, kan ske vid semester eller om någon skickat en stor fil).

Det finns flera...

Berätta på vilket sätt du vet att ditt mail inte kommit fram, citera gärna felmeddeladet som det skrivs i mailet som studsar tillbaka.

Om inget studsar tillbaka, kolla i "mail-kön" på din server eller i loggen och se om du kan se något vettig felmeddelande där. Gör motsvarande på "andra sidan", dvs mottagarens mail.

Kolla också om ni båda har klockan ställd rätt (dina mail hamnar i inkorgen, men med datum 1970 eller framåt, dvs lååååångt ned) eller några epostregler som får lustiga effekter och sorterar in dina mail i papperskorgen direkt eller något liknande.

Skall du ha mer hjälp får du kläcka ur dig lite information!

/Ola

  • Medlem
  • International user
  • 2003-08-06 14:42

Jag får inget felmeddelande och inget studsar tillbaka. Därför har jag inte reagerat förens folk har sagt att dom inte får några mail från mig.
Har testat till olika klienter, vissa får men andra inte.
Måste vara nått på smtp-sidan, skall kolla lite loggar. Ville bara kolla om det var något "generellt" problem.
Tack för Era svar.

/ E

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-27 00:38

Jag hade också lite problem med samma mailklient. Massa strul med portar och ssl. Det löste sig till slut. Nu har jag dock fått en riktigt diger lista på servers för utgående (15 st). Man kan lägga på nya men hur gör man för att rensa denna lista?

Vi löste efter mycket om och men följande lustiga problem: En kund kunde inte skicka mail via en Exchange-server om mailet innehåll en bilaga, men utan gick det bra! På huvudkontoret, ansluten till deras nätverk gick det bra, men inte från hans eget kontor. Så småningom spårades felet till VPN-klienten han använde sig av. Den skapade paket som var lite för "stora" för att brandväggen på andra sidan skulle acceptera dem, så genom att ändra paketstorleken i VPN-klienten så fungerade det plötsligt. Efter denna långa utläggning är därför min fråga: Har du VPN (Virtual Private Network - metod att kommunicera mellan datorer där trafiken krypteras så att den kan färdas över "öppna/offentliga/osäkra" nät. )?

/Ola

1
Bevaka tråden