Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Min första Mac är här, hjälp mig att göra den bättre

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

hej!

Nu ringde den på i morse, min första Mac, MacBook Pro. Känns väldigt bra. Jag behöver lite hjälp av er proffs. Mina användningsområden:

- Skriva
- Surfa
- Screencasting
- Kolla mail

Jag har redan köpt dessa program:

Things (Things - task management on the Mac)
1Password (Password Manager + Automatic Form Filler for Mac OS X)
ScreenFlow (Screencasting Software - ScreenFlow Overview - Telestream)
IWork

Mina frågor:

1. Jag kommer skriva mycket och även skapa PDF filer, det kan man ju i IWork men kanske finns andra användbara program till detta ändamål?

2. Vilken brower är bäst/mest använda?

3. Vilken mailklient är att rekommendera?

4. Finns det fler mindre program för att "vardagen" skall flyta på bättre?

5. Finns det någon OCR-penna(en sådan penna som kan läsa OCR-numret på räkningar)

Ja, de var de frågor jag hade just nu. Ge gärna tips till en ny (men väldigt stolt) Mac ägare.

1. Microsoft Word är användbart om du samarbetar mycket med andra skribenter som kanske inte har iWork. Pages kan iofs kan läsa Word-filer men är de alltför avancerade kanske inte resultatet blir identiskt.

Adobe Acrobat professional är bra för att göra PDF, men om du inte ska skicka PDF-filer direkt till tryckerier eller tillverka pdf-formulär räcker det nog de funktioner som är inbyggda i OS X.

2. Mest använda är Safari och Firefox. Andra är t.ex. Opera och Google Chrome. Svprt att säga vilken som är bäst. Man får testa flera och se vilken man gillar mest.

3. Jag tycker att Mail fungerar bra.

Angående punkt 4:

Det finns flera trådar, typ "Mina fem favoritprogram", "Vika program måste man ha", osv.

Sök lite på forumet så hittar du nog en del tips.

Jag skulle vilja tipsa om Default Folder X - helt oumbärligt i vardagen, tycker jag.

Kan även tipsa om de här:
CuteClips 3 - Clipboard history for everybody - om man vill spara flera urklipp
SteerMouse TOP - om man vill använda en mus som saknar egen programvara för Mac.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-16 13:31

5. Det var någon tråd här tidigare att man kunde använda kameran på datorn för att läsa OCR nummer, sök lite så kanske du hittar tråden igen (programmet var gratis)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-16 13:32

1. Pdf kan skapas från utskriftsdialogen från alla program (utom adobe, som istället har valet - spara som pdf)

Tack för alla svar. Glömde ett par frågor.

1. Är också ute efter ett ställ som verkar vanligt som den lilla Macen står i. Typ ett sånt här:

YouTube - Review: Audio-Technica AT2020 USB Microphone

Nu finns det väl massvis med ställ. Något som är bättre/sämre?

2. De bästa svenska sidorna för Mac (förutom denna då ) som skriver om nya program och kanske visar hur man gör saker och ting.

Thomas

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-16 16:04
Ursprungligen av jupither:

Tack för alla svar. Glömde ett par frågor.

1. Är också ute efter ett ställ som verkar vanligt som den lilla Macen står i. Typ ett sånt här:

YouTube - Review: Audio-Technica AT2020 USB Microphone

Nu finns det väl massvis med ställ. Något som är bättre/sämre?

2. De bästa svenska sidorna för Mac (förutom denna då ) som skriver om nya program och kanske visar hur man gör saker och ting.

Thomas

1: mStand, är det som är i klippet, och enligt mitt tycke bland det bästa som finns. Gedigen kvalité och snyggt, ej så dyrt. --> http://www.macoteket.se/ProductSheet.aspx?prd=1215481&ppk=pg16888

2: Alla svenska nyheter om Apple på ett ställe - Aapl.se <-- sida som listar senaste nytt till de flesta svenska Mac-sidorna, med bra kvalité rakt igenom.

Ursprungligen av jupither:

Tack för alla svar. Glömde ett par frågor.

1. Är också ute efter ett ställ som verkar vanligt som den lilla Macen står i. Typ ett sånt här:

YouTube - Review: Audio-Technica AT2020 USB Microphone

Nu finns det väl massvis med ställ. Något som är bättre/sämre?

2. De bästa svenska sidorna för Mac (förutom denna då ) som skriver om nya program och kanske visar hur man gör saker och ting.

Thomas

Var det mikrofonstället du menade?

I så fall finns detta tips på Lifehacker . com att du kan tillverka ett mikrofonställ av en tråd-galge:

Make a microphone stand out of a wire hanger - Mods - Lifehacker

Sedan finns det ett gäng roliga egentillverkade stöd för bärbara datorer här:
DIY PVC Pipe Laptop Stand - laptop stands - Lifehacker
DIY Two Dollar Laptop Stand - DIY - Lifehacker
Build a Sturdy Cardboard Laptop Stand - Laptop Stand - Lifehacker
IKEA Laptop Stand and Organizer - DIY - Lifehacker
Prop and Cool Your Laptop with a Water Bottle - laptop stands - Lifehacker

Du får nog bättre - och fler - svar om du ställer dina frågor i respektive underforum. Efter att ha sökt förstås. Det mesta har som Jesper påpekar varit på tapeten åtskilliga gånger förut.

Annars så är du välkommen hit in i värmen! Glöm inte att presentera dig här: http://www.99.se/personliga-presentationer/

Tips ang punkt tre

gmail inställt på IMAP och Apples Mailprogram.

Du har en FET brevlåda, du kan kolla den från flera datorer eller ev iPhone/Mobil.
Mappen "Skickat" finns i alla datorer, alla brev ligger på servern (säkert) etc.

Se till att sköta om "Adressboken", du kan bl a ladda ner VCard-filer (samma som en Kontkat i din Mobil) från Hitta.se och lägg till smidigt i adressboken. Mailprogrammet hämtar info här ur, det gör även iChat.

Vill du känna dig "lyxigt överlägsen" kör igång en Video-iChat med ngn kompis som också har Mac...
Man kan dra och släppa bilder och visa varann etc...

Det finns gott om synnerligen lärorika videos på apple.com. Se dem.

Jag var inne på skaffa OCR-penna till mina räkningar (10st per månad max), men kom på det gamla "husmorsknepet" att dra ett vertikalt blyertsstreck i OCR-numret på var tredje sifra... lättläst när det blir 123 | 345 | 567 | 00 ....

Ursprungligen av jupither:

5. Finns det någon OCR-penna(en sådan penna som kan läsa OCR-numret på räkningar)

Mye - OCR med iSight

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2009-12-16 17:36

Har inte Tobii gjort något liknande som en spinoff av deras utvecklingsarbete?

Tack för alla svaren. Nu har jag lite att jobba med!

Ursprungligen av jupither:

4. Finns det fler mindre program för att "vardagen" skall flyta på bättre?

5. Finns det någon OCR-penna(en sådan penna som kan läsa OCR-numret på räkningar)

På fråga 4 svarar jag (jag skrev detta i en annan tråd alldeles nyss):

Vi har alldeles utmärkta tidigare trådar om var man kan hitta bra program. Tex denna:

Inlägg 2, 6 och 7 i denna tråd:
http://www.99.se/ovrig-programvara/254381-ovaerderlig-programvara.html

På fråga 5 så har jag startat en tråd tidigare om just OCR-pennor här (från 2005), men hittar inte bättre nyare trådar. Du får gärna bumpa upp den tråden igen.

http://www.99.se/kringutrustning/88123-penna-foer-ocr.html

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-18 01:19

På fråga ett svarar jag Tex (TeX - Wikipedia).

1
Bevaka tråden