Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

SAAB överlever!, ny rubrik (GM: SAAB läggs ned.)

Tråden skapades och har fått 74 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2010-01-27 12:48

Volvo 850 levererades med rostfritt avgassystem de första åren. Det var ju en miss från Volvo som rättades till (de fick inte sälja några i reservdelsbutiken).

Det kan gå precis hur som helst med SAAB, men även om märket tagit stryk på sistone så har det nu fått ett visst uppsving. Får de bara ut den nya 9-5an på marknaden snart så skall nog den gå att sälja, en jäkla fin bil faktiskt, fick ju glutta lite på den när vi hade manifestationen i Trollhättan.

Att SAAB inte gått med vinst på länge är, som jag sagt tidigare, en sanning med modifikation. En hel del utveckling som senare hamnat i Opel och andra GM-bilar på andra sidan pölen har utförts av SAAB i Trollhättan och Södertälje, och då inte bara motorteknik. Den utvecklade tekniken har sen använts "gratis" i andra GM-bilar, utan att någon egentlig "vinst" av försäljningen av dessa bilar (tänk bara på hur många Opel som säljs!) har återförts SAAB. Det är inte gratis att utveckla motorstyrsystem, motorkoncept och säkerhetsdetaljer. Om man slår ut utvecklingskostnaderna på de i förhållandena små volymer SAAB har kommer varje bil att genrerera förlust, men i själva verket har GM vunnit på det.
Finns det verkligen någon här som tror att GM hade behållt SAAB i 20 års tid utan att de sett någon vinst med det? Andra märken de köpt upp som varken haft teknik eller intressanta modeller har ju försvunnit fortare än kvickt. Tänk: DaeWoo, som numera är Chevrolet

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-01-27 13:05

En sanning med modifikation. GM blöder rejält och har gjort en lång tid och kommer att göra en lång tid framåt.

Man kan se saker på olika sätt. Men siffror är siffror.

Samordningsfördelar med SAAB är mikroskopiska i den stora tröga GM gruppen.

Varför väljer GM att sälja SAAB då ?

Jag tror att det är fråga om prestige och en övertro på sig själva och på SAAB som fristående bilmärke.

SAAB skulle sadlat om eller lagts ner för 10 tal år sedan. Det är bara konstgjord andning och ett kapital slöseri utan dess like.

Samtidigt är väl 4 miljarder för regeringen en spott styver så man kan väl upprätthålla fasaden över nästa valperiod samtidigt som SAAB får ett nytt halmstrå och lite hopp i Trollhättan.

Lyxsegmentet har vässats till, så där har SAAB inget att hämta. Japanska bilmärken med LEXUS i spetsen och japansk ekonomi och industri kämpar med kniven på strupen och jobbar tredubbelt så effektivt om så behövs för att överleva. Samtidigt som tyskarna knappast rullar tummarna i dessa dystra tider. För att inte tala om de engelska fd. lyx bilmärken som talar för sig själva. Stentufft.

Är det någon som ärligt tror att SAAB har nått i lyxsegmentet att göra. ???????

Kanske läge att modifiera titeln på tråden eftersom den inte är så korrekt längre...

Jag tycker det är bra att Saab får en ny chans, hoppas nu bara inte Spyker gör tvärt emot vad de sagt o parkar vartenda kotte, ersätter chefen med en kiss-ass o plöjer företaget ner i myllan för att kunna mjölka det på kosing för att användas till att förbättra Spykers bokföring...

Saab är en del av det svenska kulturarvet, bäst hade varit om Koenigsegg blivit ägare men då blev det inte. Kanske kan de köpa in sig i Spyker...

Jag tror helt klart att SAAB kan platsa i lyxsegmentet, men jag tror man måste tänka om på SAAB. Eller rättare sagt så måste SAAB tillbaka till sin "Think Different"-tid som de hade en gång i tiden (Apple använder ju inte den sloganen längre, så SAAB kanske kan knycka den ). SAAB var en rolig biltillverkare för 30-40 år sedan (ja, jag gillar gammsaabar), och jag tror man kan hitta tillbaks dit.

Lite annorlunda (men inte Citroën-annorlunda) med nya fräscha idéer.

Varför inte en Audi R8-konkurrent tillverkad och utvecklad av Saab Spyker? En riktigt snygg, bra och exklusiv bil för att sätta Saab Spyker på kartan, sedan några billigare modeller som folk har råd att köpa.

Skrota den nuvarande tråkiga SAAB-loggan och gör en modern variant av den gamla flygplansloggan. Som hand i handske med Spykers logga.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-01-27 13:34

hmmmm en ny logga skulle ju vid första tanken förstås förändra läget radikalt nu snackar vi

Vid andra tanken finns det inga jetdrivna loggar

Den ursprungliga SAAB-loggan från 60/70-talen innehöll ett flygplan så om det blir en logga med Spykers propeller (någon som vet vad den har för ursprung?) så vore det som en liten återkoppling till ursprunget.

Ops, såg att någon redan skrivit om detta...

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Spykers propeller (någon som vet vad den har för ursprung?)

Spyker är också en gammal flygplanstillverkare, även om de bara tillverkade ett hundratal plan under första världskriget

Spyker - Wikipedia

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-27 14:13

Rubrikändring, med dålig fantasi

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2010-01-27 14:26

Undrar hur många som får spyken i Trollhättan.

Det går att göra bilar som håller nästan hur länge som helst. Se bara på gamla Volvo och SAAB. Men det lönar sig inte.

Trots att moderna bilfabriker har mer och mer robotautomatik som kräver färre dyra anställda arbetare och som sprutar ut miljoner bilar varje år så lönar det sig inte.

Storlek och volym räcker inte heller. Titta på Toyota världens största biltillverkare. Har hört någonstans att dom gör en miljon bilar om året. (Kan det stämma) Dom har också problem med lönsamheten.

Blir inte lätt för lilla SAAB/Spyker.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2010-03-29 08:39

Hoppar in i gammal tråd...
Alltså, det räcker med att backa klockan 20 år. När GM tog över SAAB så stod SAAB för något. Man hade ursnabba turbo-bilar som endast de värsta från Tyskland kunde stå upp emot och kostade en tredjedel och var säkrare att åka i.
Är det några man ska kasta skit på är det GM. En av världens _sämsta_ biltillverkare. Det hela känns som något ekonomiskt experiment där man köper och säljer märken och klistrar märken hej vilt omkring sig. Allt för att förvirra kunder så de tror de köper något visst märke. GM har mjölkat SAAB på all kompetens man hade tillskansat sig fram tills GM köpte SAAB men inte gett en krona tillbaka (i R&D) utan nu när SAAB har blivit 100% upphunna på alla nivåer, då säljer man, man kunde helt enkelt överföra mer förluster till SAAB utan att någon började gnälla för mycket.
Det måste ni ju ändå förstå att SAAB har varit till stor gagn för GM både att göra braindrain på och använda som förlustkossa, varför hade man annars behållit SAAB i 20 år när andra märken som varit i GMs portfölj fått Judaskyssen mer eller mindre så fort siffrorna visade rött?

Som tur är har jag i helgen förvärvat en bit Svenskt kulturarv på 4 hjul:
Saab 96 De Luxe (1964) - GARAGET - www.garaget.org

Ursprungligen av bollman:

Som tur är har jag i helgen förvärvat en bit Svenskt kulturarv på 4 hjul:
Saab 96 De Luxe (1964) - GARAGET - www.garaget.org

96'an, den är så fin! Den klassiska aerodynamiska formen, men efter förfiningar. Är det en V4 eller 2-takt?

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2010-03-29 23:16
Ursprungligen av bollman:

Som tur är har jag i helgen förvärvat en bit Svenskt kulturarv på 4 hjul:
Saab 96 De Luxe (1964) - GARAGET - www.garaget.org

Coolt, en sådan har jag haft (samma färg men jag lackade den vit med en mörkblå rand). Skoj liten bil. Har även haft en -62 och -63. Har en del delar kvar, kanske tom ett nytt kofångarhörn.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-03-29 21:55

Jag tror att GM framförallt har använt SAAB som förlustkossa.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2010-03-30 15:57

1964 var det 2-takt som gällde. 4-taktaren kom 1966, 65 ändrade man fronten till den nyare varianten som hängde med till 1980.
Lite pyssel på den så blir det en glidare till sommaren

Bevaka tråden