Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Musiken klipps tvärt av i min iPod (allt för ofta)

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jo, jag SKULLE ha sökt om sökfunktionen för detta forum fungerat.

Efter överföring till min iPod classic 120 GB är det väldigt många låtar som bara brutalt klipps av och nästa låt börjar. Var i låten det sker är helt slumpmässigt, idag fick jag höra 10-15 sek. av en låt innan den klipptes.

Tänkte att jag kanske gör något fel i processen?

G5 duopropp 1.8 GHz
10.5.8
Extern USB-HD
iTunes
iPod classic 120 GB

Rippar alla CD till min externa HD i Apple lossless i iTunes

Från biblioteket dit de förpassas med automatik, utan att jag bett om den funktionen när jag rippar.......

markerar jag alla CD-spår och drar över dem till mitt iPod-bibliotek

Där klipps som sagt allt för många låtar av för att jag skall vara nöjd, det blir väldigt jobbigt att lyssna på det viset.

Vill minnas att det inte alltid har varit så (iPod sedan i våras)

Skall det vara så svårt, och finns det något trick för bättre överföringar???

Tror inte jag lyckats överföra en enda CD till iPod sedan det började ske, utan att minst en låt klipper.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-01-06 00:53

Jag upplever samma sak ibland, då med vanliga MP3-låtar, och jag har en iPod 60 GB (5G). Har ingen aning vad det beror på, förmodligen är det iPodden som inte klarar att tolka alla typer av data.

  • Administratör
  • Lund
  • 2010-01-06 01:34
Ursprungligen av Jörgen U:

Från biblioteket dit de förpassas med automatik, utan att jag bett om den funktionen när jag rippar.......

markerar jag alla CD-spår och drar över dem till mitt iPod-bibliotek

Där klipps som sagt allt för många låtar av för att jag skall vara nöjd, det blir väldigt jobbigt att lyssna på det viset.

Vill minnas att det inte alltid har varit så (iPod sedan i våras)

förstår inte den här biten av det du skriver.
googlar du problemet så märker du att du inte är ensam ex ipod song cut off.
För mig går det bra att söka genom 99.se. Fungerar det inte för dig, pröva google. Ibland kan man hitta 99.se sidor genom google som man inte hittat genom 99.se
skriv gärna om du hittar en lösning

Kickar igång tråden igen, då problemet kvarstår. Har nu Googlat rejält och det verkar inte finnas någon gemensam lösning på problemet. Det verkar även som om det föreligger delade meningar om problemet ligger hos iTunes eller i iPoden.

Skall själv försöka rippa om en CD med annat program (Max) för att se om det kan vara en lösning som fungerar, såsom det föreslagits på internetforums.

Då jag vet att jag inte är ensam om problemet efter att ha "Googlat" som rekommenderats ovan, fortsätter jag mitt sökande efter en lösning.

En sak som jag märkt efter att ha testat att spela en överförd CD ett antal ggr vilken hade många låtar klippta, på både samma och en annan källa är att problemet inte alltid är repeterbart, dvs, sämsta möjliga förutsättningar för att hitta ett problem. På hemmastereon med mini-phonokabel till hörlursutgången hade jag färre problem med klippta låtar än på bilstereon med samma typ av uppkoppling. Men inte ens på bilstereon hade jag alltid problem med samma låt om jag spelade om CDn flera ggr. Det är illa.

Nu har jag rippat om CDn till HDn med Max (relativt stringenta rippningsinställningar) och spelat upp direkt från HDn först för att kolla om det där var OK, och det var det. Spelade sedan på hemmastereon och det var också helt OK denna gång. Återstår då bara bilstereon och då är det bara att hålla tummarna.

1
Bevaka tråden