Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan inte koppla DV-kameran till min nya iMac

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har lyckligtvis en MacBook med 400 FireWire som passar till min DV-kamera. Det verkar som Apple inte gillar sådana uttag. På min nya iMac 27" finns en 800 FireWire anslutning. Vad skall jag med den till? Till kameran passar den i alla fall inte.

OK - jag kan ansluta en extern hårddisk till min MacBook och ladda den med video från kameran och sedan redigera i min iMac, men det var inte så jag hade tänkt det.

Apple har också försökt ta kol på iMovie HD 06, men det har inte lyckats fullt ut. Det går faktiskt bra att redigera i Snow Leopard, och snabbt går det!

  • Medlem
  • Sverige
  • 2010-01-02 09:10

Det är en typ av sån här kabel du ska ha för att koppla kameran: Deltaco Firewire 800 kabel, 9/4 pin, 2 met Video > Kablar och kontakter > Firewire > köp den hos Scandinavian Photo AB

Belkin har även den här typen av kablar.

Ursprungligen av Peppe:

Det är en typ av sån här kabel du ska ha för att koppla kameran: Deltaco Firewire 800 kabel, 9/4 pin, 2 met Video > Kablar och kontakter > Firewire > köp den hos Scandinavian Photo AB

Belkin har även den här typen av kablar.

Kan nämna att InetDAta i GBG har även de dessa kablar till lite facilare pris.

https://www.inet.se/artikel/8100108/firewire-800-kabel-9-pin-bilingual-4-pin-1m

(Jag tog 1m varianten, den räcker väl oftast?, men den finns i 2m med)
Dessvärre är den beställningsvara hos Inet för tillfället.

Peppe, muchas gracias! Jag utfår ifrån att 800 är bakakompatibelt med 400?

  • Medlem
  • Sverige
  • 2010-01-02 09:36

Jodå jag har själv en kabel från Belkin och det funkar bra.

Det finns även adaptrar mellan fw 400 - 800, men en dedikerad kabel är bättre. Om du inte har bråttom kan du säkert hitta några på ebay.

Dum titel på tråden.

Apple dödar inga FW, snarare som så att allt skall vara skit-USB idag. De har bara följa strömmen.
Konsumenter köper kameror med USB, FW vet de inite vad det är.
Apple struntar i att sätta dit kontakter ingen använder.

Ursprungligen av Goflorp:

Dum titel på tråden.

Jag har ändrat rubriken nu. Den gamla rubriken var: "Apple dödar DV-videokameran?"

Jag undrar varför man inte ens kollar om det finns adaptrar innan man skapar en tråd och drar till med sådana dödsrubriker.

/Mod

Följer det inte med en 800-400 FW adapter till MB längre?

Ursprungligen av hummel:

Följer det inte med en 800-400 FW adapter till MB längre?

Fick ingen med min.

Har en FW400 disk och en Fw800-dator så jag fick snällt skaffa en liten kloss.
En hundralapp på MacForum.

Tack Jesper för att rubriken är ändrad! Trots att jag är en idiot letade jag förtvivlat på "Apple Discussions" utan att hitta någon lösning. Det är väl inte konstigt att man börjar blir misstänksam när Apple plockar bort FireWire på vissa av sina bärbara datorer.

Jag har frågan Applebutiken på Teneriffe om de kan fixa en sladd, jag har inte fått svar ännu. Här är det mañana som gäller. Får man en sladd från Sverige för 75 kr gör det inget om frakten kostar lika mycket.
Tack för tipset Goflorp!

I dag fick jag min kabel från England. Att handla från Sverige fungerar inte alls. Man påstår att man inte har samarbete med någon kurirfirma.

Den 3 januari beställde jag kabeln från Amazon.uk för 4,63 Pund = 53,55 kr. 94 kr blev slutsumman inklusive porto och då kom paketet till min brevlåda via flygpost på fem dagar. Kabeln fungerar perfekt!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-08 14:51

Det är väl snarare 400 som är borttagen och ersatt med 800, så även på MBP

Tack för alla råd! Nu fungerar tekniken till full belåtenhet.

YouTube - Arona Romería 2010

Men om problemet är det omvända. Har en ny Canon Legeria HFS S20 som ger fantastiska bilder. Men kameran saknar fire wire-utgång. Det är USB och HDMI som gäller. Och det vill inte Premiere Pro CS 4 kännas vid. Så jag måste göra capture via IMovie, rendera ut och importera till PR - ingen höjdare. Vad göt man?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-05-11 19:39
Ursprungligen av hoken1397:

Men om problemet är det omvända. Har en ny Canon Legeria HFS S20 som ger fantastiska bilder. Men kameran saknar fire wire-utgång. Det är USB och HDMI som gäller. Och det vill inte Premiere Pro CS 4 kännas vid. Så jag måste göra capture via IMovie, rendera ut och importera till PR - ingen höjdare. Vad göt man?

Kameran har ju kortplats för SD/SDHC…!

Går det inte att kopiera internt från Flashminnet till just ett eller fler SD/SDHC-kort…som du sedan flyttar över till Maccen…?

Undrar och tror,

- Torkel

Visst går det att kopiera över filerna men det var nu inte frågan. Den handlar om att Perimere pro inte sparar filerna trots att dom öppnas i programmet (vilket iMovie gör). Nu har jag med mycket möda, donglar och programvara lyckats lösa problemen men uppenbart är att Adobe inte hunnit med i svängarna när det gäller FireWires död i videovärlden.

1
Bevaka tråden