Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac-virus under 2010?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

ComputerSweden skriver här om 13 hot vi kan komma att se under 2010, och ett av dem har speciellt med oss Mac-användare att göra:

Ursprungligen av CS:

Attacker mot Apple
Apples snabbt ökade marknadsandel har inte gått de kriminella förbi. Under 2010 spås användarna få lära sig den hårda vägen att Mac inte är immun mot angrepp.

Vad tror ni? Kommer 2010 att bli året då vi får krypa till korset och installera antivirusprogram så det stänker om det?

Jag gissar: Nej.

Det låter inte troligt.

Man utlöste ju den där tävlingen för snart ett år sedan - fett pris om jag inte minns fel - ingen har lyckats än vad jag vet...eller så vill dom inte vara med i tävlingen och få en massa pengar.

Ursprungligen av Zimmerman:

Man utlöste ju den där tävlingen för snart ett år sedan - fett pris om jag inte minns fel - ingen har lyckats än vad jag vet...eller så vill dom inte vara med i tävlingen och få en massa pengar.

Det är väl bara en Mac-användare som kan systemet tillräckligt för att hitta hålen, och Mac-användare har ju redan obegränsat med pengar. Där har du förklaringen

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2010-01-07 17:29

Om man ser det historiskt (OS X har funnits i många år) så är väl risken riktigt för någon större virusatck ytterst liten, även om marknadsandelarna ökar. Däremot kanske vi får höra talas om försök

Ursprungligen av staed:

Jag gissar: Nej.

Jag håller med dig; nej.

Jag tror att avsaknaden av virus för OS X beror mer på att OS X är ett säkert system, än att marknadsandelen är relativt liten.

Att OS X blir större skulle kunna ge mer motivation att skapa virus, men frågan är hur stor den absoluta effekten blir. Om exempelvis 1% är att OS X är litet, och 99% att det är svårt; då spelar marknadsandelen liten roll.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-01-07 20:09

Varför detta återkommande tjat ifall det kommer virus till macen eller inte? Tidningar och bloggar som försöker locka läsare genom att skapa tomma rubriker... Den dagen den sorgen! Kommer det virus så lär vi veta det, till dess kan vi fortsätta njuta av vår sorgfria tillvaro!

Ursprungligen av ibish:

Tidningar och bloggar som försöker locka läsare genom att skapa tomma rubriker...

Ja, det är en riktig sjuka det där. IDG blir värre och värre tycker jag. Men de skrev i alla fall inte:

MAC–VIRUS
UTE NU!
OCH MED NU MENAR VI "KANSKE
NÅGON GÅNG I FRAMTIDEN"

Så det kanske finns lite hopp

Väldigt intressant att så många "PC-människor" känner ett sådant behov av att påpeka att "Mac:ar kan visst få virus, men eftersom det inte finns några som använder Mac så vill ingen skapa virus till dem".

Kan säkert komma. Men nästan ingen får ju virus till Windows längre så att det skulle blossa upp stort i OS X ser jag inte som troligt.

Here we go again...

Trevligt att sitta här vidd 99-brasan och mysa medan trollen med största sannolikhet slåss så att pälsen ryker inne hos IDG och andra forum. Ids inte ens kolla då kommentarerna från båda sidor är så förutsägbara. "Du kommer visst att få virus, vänta du bara!" (läses med vargens röst från de ryska "Haren och Vargen"-filmerna).

  • Medlem
  • Arvika
  • 2010-01-08 09:44
Ursprungligen av johan_tanying:

Here we go again...

Trevligt att sitta här vidd 99-brasan och mysa medan trollen med största sannolikhet slåss så att pälsen ryker inne hos IDG och andra forum. Ids inte ens kolla då kommentarerna från båda sidor är så förutsägbara. "Du kommer visst att få virus, vänta du bara!" (läses med vargens röst från de ryska "Haren och Vargen"-filmerna).

Precis! Uh vad jag älskar det här forumet Det är ju så otroligt mycket trevligare än de flesta andra forum där vartannat inlägg är dryga och omogna.

Nåja, tillbaka till ämnet: Visst känner jag en avsky för virus-makare (varför liksom?), men jag är inte orolig. Till största delen handlar det väl om hur man använder datorn, vilka siter man är inne på / vilka program man installerar osv... Jag körde PC ända tills för drygt två år sedan ungefär, och har aldrig råkat ut för virus. Och då hade jag inget antivirusprogram alls under långa perioder. Så jag förstår inte riktigt hur man gör för att få virus egentligen

Jag har haft sjukt många virus! För sisådär 8 (eller 9, svårt att minnas ) år sedan eller så, så körde jag och en kompis in Windows 98 på varsin PC och tävlade om vem som kunde få flest virus på sin maskin under en kväll. Mycket rolig lek.

En annan kompis som är inbiten Windowsanvändare uppskattade inte alls leken och var helt förfasad. Men vi skrattade och hade sjukt roligt

Ursprungligen av staed:

Jag har haft sjukt många virus! För sisådär 8 (eller 9, svårt att minnas ) år sedan eller så, så körde jag och en kompis in Windows 98 på varsin PC och tävlade om vem som kunde få flest virus på sin maskin under en kväll. Mycket rolig lek.

En annan kompis som är inbiten Windowsanvändare uppskattade inte alls leken och var helt förfasad. Men vi skrattade och hade sjukt roligt

Speciellt som han skulle scanna hela nätverket med sin anti-virusPC hela tiden och "rädda oss" från undergång

Ursprungligen av Johan S:

Speciellt som han skulle scanna hela nätverket med sin anti-virusPC hela tiden och "rädda oss" från undergång

Haha. Sjukt bra var det. Visst var det din burk som säckade ihop först så att vi var tvugna att starta på någon antivirus-CD?

Altså jag vet inte, för mig känns det självklart att det kommer komma lite virus till vårat kära system förr eller senare. Men det är ju, precis som många säger, väldigt mycket svårare att programmera virus till just Mac OS X, på grund av dess uppbyggnad och så vidare. Men det borde ju mer eller mindre ses som en sporre än som ett hinder för de personer som sysslar med sådant. Att vara först med ett elakt virus till Macen lär säkert ses som en vacker fjäder i hatten i de kretsarna?

Ursprungligen av PeeMaN:

Men det borde ju mer eller mindre ses som en sporre än som ett hinder för de personer som sysslar med sådant. Att vara först med ett elakt virus till Macen lär säkert ses som en vacker fjäder i hatten i de kretsarna?

Ja, man tycker ju det. Men folk kanske inte utvecklar virus för utmaningens skull längre, utan för profiten. Det finns ju både ära och en prispeng att hämta, så jag tycker att det är märkligt att det inte gjorts något. Det borde ha gjorts om det är möjligt.

1
Bevaka tråden