Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilket filformat bör jag välja för digitaliserade S-VHS filmer

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej
Jag har digitaliserat ett antal hemmavideofilmer från S-VHS. För detta har jag använt mig av en Elgato Eye-TV Hybrid. Just nu ligger filmerna i Eye-TV format och jag vill nu exportera dem till en extern hårddisk. Tanken var att lägga över dom i DV format men jag har upptäckt att filerna då blir otroligt stora. 30 min S-VHS blir ca 1 GB i Eye-TV format men vid export till DV format tar de upp 6 GB. Känns orimligt stort och skapar problem eftersom den externa hårddisken är formaterad i FAT32 och kan därför enbart ta imot filer som inte är större än 4 GB.

Grejen är att den som ska ha dessa filmer kör PC och jag vill att han enkelt ska kunna bränna filmsekvenserna på DVD. Finns det något sätt att få DV formatet att ta mindre plats?

Testade Mpeg 4 och de blev mycket mindre filer (ca 220 mb för en halvtimme) men med något försämrad kontrast. Finns ju obegränsad mängd format att välja mellan i Eye TV vid export.

Vilket format ska jag välja för att få så liten kvalitetsförlust som möjligt men ändå få rimligt stora filer och som går att bränna till DVD i en PC och förhoppningsvis även går att hantera i iMovie 09?

Någon som sitter inne på den bästa komprmisslösningen när det gäller valet av filformat?

Mycket tacksam för hjälp!

/Jon

Jomen...packa dom i mpeg2 - DVD är ju mpeg2. Då behövs ingen ompackning en gång till när du ska göra DVD av dom. Mpeg2 kan alla plattformar läsa. Kör 6-8 megabit/s på peak - inte för att VHS är värt det...men då får du med allt.

Tack för svar men var kan jag göra dessa val. Hittar det inte i Toast eller Eye-Tv.

I EyeTV: välj Exportera, och någonstans bland "Native formats" finns "MPEG Program Stream", som är MPEG-2. Min pappa som provat runt lite med TV-inspelningar i EyeTV tycker att det är detta alternativ som är den bästa kombinationen av tidsåtgång, filstorlek och bildkvalitet. Filerna går tydligen utmärkt att läsa på PC. Om din QuickTime-player inte vill öppna de filerna så brukar det ändå gå utmärkt med VLC eller Mplayer t ex. Vet dock ej hur det blir med iMovie.

Tack ninjanja

Lysande. Fungerar perfekt och filen jag nämde ovan (en halvtimme) blir ca 1 GB stor och när jag brände till DVD via Toast så bev den lika stor. Av en slump märkte jag att iMovie kände av DVD avbilden som jag gjorde i Toast och importerade filen. Var precis som att iMovie detekterade skivavbilden som en video kamera som kopplats in. Däremot så gick det inte att importera den exporterade mpeg-2 filen till iMovie. Lite märkligt.
Är även nöjd med kvaliteten på mpeg-2 filen.

Har nu ännu en fråga. Är det någon som tror att resultatet skulle bli bättre om jag använde mig av någon av Canapus AVDC- 55 eller AVDC - 100 konverterare istället för min Eye-TV hybrid. Är det värt pengarna (ca 2000 kr). Någon som vet?

1
Bevaka tråden