Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Läge att starta kunskapstråd om förhållande mb/Mb etc?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2010-01-08 21:53

Antar att ingen har missat dessa oändliga diskussioner om förhållandet mellan mb/MB tex. Folk menar MB men skriver i ren lathet mb. Oftast spelar det ju ingen roll, man förstår vad folk menar. Men jag som är en pedant stör mig på detta.

Är det läge att starta en info-tråd om förhållandena mellan tex mb och MB? Eller blir det bara en massa bråk?

Föhållandet dem emellan; tja, hur många nollor blir det mellan milli (tusendel) och Mega (Miljon), det blir väl nio nollor. Miljard således. Eller en giga då kanske.

  • Medlem
  • 2010-01-09 13:31

Den tråden finns nog redan om du letar lite.

Så länge de flesta förstår vad personen som skriver inlägget menar tycker jag att det är skitsamma om det slinker med någon sådan miss ibland, samma sak gäller särskrivningar osv.

Fokusera på inläggets innehåll istället, vilket ibland försvinner bort för att många kommenterar nått menlös litet fel i texten.

Sen är det klart att man med fördel bör dubbelkolla sina inlägg så folk inte stör sig på petitesser och innehållet i inlägget försvinner bort. Men det är inte alla som fixar det eller har tid. Och vill vi ha ett forum med mycket mindre inlägg där många bra åsikter försvinner bort, men där språket är korrekt hela tiden?


Vill dock inte döda den här tråden med det sagt. Skillnaderna mellan MB/mb osv är alltid bra att få en uppdatering på, även om de flesta av oss tillgodosett oss den informationen tidigare, men glömt exakt hur det var för längesedan.

Om folk skriver MB eller mbit så kan det ju bli fel så det dånaar.
ofta förstår man ändå.
Värre blir ju när ngn blandar ihop Kilo, Mega och Giga.

Att Svensson skall hålla ordning på Mbit/s eller MegaByte/s eller om han/hon råkar skriva mb (millibit) eller MB (megaByte) är nog ofta att begära för mkt.

man kan ju påpeka felet samtidigt som man hjäper den som frågar - utan att vara dryg.

1
Bevaka tråden