Är det någon här som vet hur exakt Unicode-stödet i iTunes fungerar? Jag använder iTunes 2.0.4 i Mac OS 9 som ju Apple skröt en del om, bl.a. om just Unicode-stödet. Jag undrar gällande kinesisk text, men det bör väl vara samma sak även för annan Unicode-text.

Så mycket har jag lyckats klura ut, att iTunes, för att vara kompatibelt med PC använder sig av PC:ns (Windows) teckenuppsättning snarare än Macens egen (vanliga alltså, inte Unicode). När text skrivs in, eller kopieras till/från iTunes konverterar programmet texten mellan Macens och Windows teckentabeller. Bra och problemfritt med vanlig text, men problematiskt med t.ex. kinesisk, eftersom denna använder samma teckentabell både på PC och Mac och således blir konverterad när den klistras in i iTunes. I den svenska versionen av iTunes blir det inga som helst specialtecken, utan bara vanlig 8-bitarstext. Provade att ladda ner en Kinesisk version av iTunes 2, och se, då fungerar det att klistra in text men även här blir den konverterad, så all befintlig GB- eller Big5-text blir bara mumbo-jumbo. Eftersom de flesta befintliga mp3-taggar med kinesisk text, som då oftast kommer från PC, innehåller antingen GB eller Big5-text blir ju funktionen helt meningslös så tillvida man inte skapar alla ID3-taggar i iTunes.

Någon som har koll på hur det här funkar och kan upplysa mig i ämnet?

Senast redigerat 2003-08-07 14:21