Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför hänger sig Gimp?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Har inte haft några problem förut med Gimp på min frus Macbook från 2006.
Men nu har det börjat frysa vid typsnittsinladdningen. Det går dock att använda datorn i övrigt helt felfritt under tiden den står på tomgång. Men hur blir jag av med detta problem? Jag läste något om att det har med fontcachen att göra, men åtgärder för att tömma den var endast beskrivet för Windows.

What to do?

Vänligen,
Joachim

Kan det hjälpa att kasta programmets plist-fil?

inne i bibliotek, oftast under "Application Support" finns en "gimp.plist" eller liknande.
Leta runt lite.
Den brukar innehålla en massa gunk om programmet.
Finns den inte skapas en, det kan ju ha blivit skilnad mellan vilka typsnitt som skall finnas enligt plist-fil och verkligheten.

Bara ett hugskott

Ursprungligen av Goflorp:

Kan det hjälpa att kasta programmets plist-fil?

inne i bibliotek, oftast under "Application Support" finns en "gimp.plist" eller liknande.
Leta runt lite.
Den brukar innehålla en massa gunk om programmet.
Finns den inte skapas en, det kan ju ha blivit skilnad mellan vilka typsnitt som skall finnas enligt plist-fil och verkligheten.

Bara ett hugskott

Jag gick in under Bibliotek > Application Support. Där hittade jag ingen fil alls. Om jag sedan gick in under Gimp-mappen så vet jag inte vart jag ska leta. Om du orkar får du jättegärna kolla specifikt vad filen heter och vart den ligger. Jag kanske inte ens har den, men iaf.
Tack för hjälpen!

Vänligen,
Joachim

Jag sökte efter filtypen .plist och det finns ingen sådan fil på datorn så det är nog något annat som inte stämmer. Ingen som har nån aning?

  • Medlem
  • Nacka
  • 2010-02-16 17:05

Kanhända är de dolda, .plist-filerna?

Jag vet inte. Själva filtillägget är i varje fall inte dolt eftersom jag hittar andra filer med ändelsen.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-02-16 19:17

Lagar gimp verkligen .plist filer? Det är ju ingen "native mac-app" . Borde finnas någon fil eller katalog med dina inställningar om du öppnar terminalen och kör ls -la i din hemma katalog som tillhör gimp.

1
Bevaka tråden