Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jävlas inte med en iPhone-ägare

Tråden skapades och har fått 73 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2010-02-12 21:27

Människor med hög moralnivå är väldigt svårt att hitta. Sen även om många poliser har hög moral så efter några år känner de en viss makt och släpper på vissa principier precis som sodemus skrev. Det finns ett känd experiment där de tog en grupp stundenter och delade de i väktare och fångar. Efter några dagar urartade experimentet så pass mycket att det fick avslutas tidigare. Jag tror att precis samma sak händer med poliser som efter ett tag får en viss maktkänsla och känner att de står över lagen. Det gäller inte alla men det räcker med några få. Det finns instanser som ska se över polisen men som en normal medborgare har man alltid svårt.

//Rob

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-12 21:42
Ursprungligen av Robo-X:

Människor med hög moralnivå...

//Rob

Javafan, i viss mån handlar det ju också om social anpassning, en rätt fundamental mänsklig egenskap. Hur kulturer föds är ju ingen enkel mekanism men när man kommer in i en ny kultur från en rätt olik kultur finns det nog 3 utfall:
1. Man tar kulturen till sig och oavsett hur blå man än svurit sig från all tänkbar befattning från början sitter man sedan där efter ett par veckor med samma jargong.
2. Man isoleras och/eller mår dåligt.
3. Man lämnar den nya platsen med den nya kulturen.

Något av ett sidospår men för den intresserade:
YouTube - Dont Talk to Police

  • Medlem
  • International user
  • 2010-02-12 22:01
Ursprungligen av sodemus:

Javafan, i viss mån handlar det ju också om social anpassning, en rätt fundamental mänsklig egenskap. Hur kulturer föds är ju ingen enkel mekanism men när man kommer in i en ny kultur från en rätt olik kultur finns det nog 3 utfall:
1. Man tar kulturen till sig och oavsett hur blå man än svurit sig från all tänkbar befattning från början sitter man sedan där efter ett par veckor med samma jargong.
2. Man isoleras och/eller mår dåligt.
3. Man lämnar den nya platsen med den nya kulturen.

Något av ett sidospår men för den intresserade:
YouTube - Dont Talk to Police

Det stämmer att arbets miljön påverkar också.

Vad gäller filmen kolla tillägg nummer 22!

//Rob

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-12 22:13
Ursprungligen av Robo-X:

Vad gäller filmen kolla tillägg nummer 22!
//Rob

Nu är jag kanske korkad men vad syftar du på?

Vissa personer är minst sagt olämpliga som poliser, det är helt klart!

Hoppas att rättsväsendet ställer sig på Jesper Nilssons sida, annars är det illa ställt med rättssäkerheten i det här landet.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-02-12 22:09
Ursprungligen av Mikamar:

Vissa personer är minst sagt olämpliga som poliser, det är helt klart!

Hoppas att rättsväsendet ställer sig på Jesper Nilssons sida, annars är det illa ställt med rättssäkerheten i det här landet.

Jag håller med dig Mikamar, nu är det viktigt att rättvsäsendet visar hur det ska vara, vilka regler som ska gälla. Om vi ska kunna fortsätta ha förtroende för polisen.

Jag hoppas att rättvisan segrar, men efter att ha läst många artiklar i frågan nu så måste jag erkänna att jag nog är väldigt blåögd. Jag har trott, och skulle vilja fortsätta tro, att polisen är till för mig och för "oss" och att den är ärlig och "god och rättvis". Jag har själv inte så stor personlig erfarenhet av hur polisen arbetar. Det närmaste jag kan komma är att jag åkte dit för att ha kört för fort. Jag till och med sa "tack" då jag tog emot böteslappen. Jag är nog rätt så patetisk egentligen :">

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-12 22:12
Ursprungligen av Eva:

Jag håller med dig Mikamar, nu är det viktigt att rättvsäsendet visar hur det ska vara, vilka regler som ska gälla. Om vi ska kunna fortsätta ha förtroende för polisen.

Jag hoppas att rättvisan segrar, men efter att ha läst många artiklar i frågan nu så måste jag erkänna att jag nog är väldigt blåögd. Jag har trott, och skulle vilja fortsätta tro, att polisen är till för mig och för "oss" och att den är ärlig och "god och rättvis". Jag har själv inte så stor personlig erfarenhet av hur polisen arbetar. Det närmaste jag kan komma är att jag åkte dit för att ha kört för fort. Jag till och med sa "tack" då jag tog emot böteslappen. Jag är nog rätt så patetisk egentligen :">

Eva om du ska köpa en iPad till din man är du allt annat än patetisk

  • Medlem
  • Nacka
  • 2010-02-12 22:03

Jag hoppas innerligt att de inte är poliser.

Men jag måste säga att det är klockrent "in their face" att bli uthängda när de uppträder så, oberoende om de är poliser eller inte!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-12 22:11

Det är redan bekräftat att dom är poliser, och att dom har anmält killen för brott mot PUL (vilket dom inte har grund för enligt PUL).

Dom gör en "motanmälan"

osnyggt säger jag.

Jag ringde en polare som jobbar för piketen, och han sa "Alltså, som polis skiter man i att nån filmar, om man sköter sitt jobb - deras film kan mycket väl användas som bevisning för att stödja din sak vid eventuella ord mot ord situationer"

Nu blir jag bara mer upprörd.

Och deras chef som antyder att det kan vara ofredande att fotografer dem kanske borde läsa detta...

"friades killen som hade filmat en 17 årig flickas underliv och sedan haft det otroligt dåliga omdömet att sedan lägga ut ut bilden på nätet. Det var tingsrätten i Halmstad som kom fram till denna dom trots 2 vittnen. Tingsrätten baserade sitt beslut på tidigare domar i högre instanser. Tingsrätten hade konstaterat att det inte finns något generellt förbud att mot utan samtycke filma en person trots att det kan vara integritetskränkande. Så är lagstiftningen i Sverige.

Vad det gäller att en svensk polis skulle skulle kräva att någon raderar sitt minneskort finns inte på kartan. Många poliser blir just provocerade av kriminella som i olika sammanhang fotograferar eller filmar dom och det finns inte lagstöd för att förhindra detta. Om någon skulle ha fotat på skyddsområde kommer utrustningen att tas i beslag då den utgör bevis. Det vore ju idiotiskt att radera kortet i en sådan sitiation eftersom man själv då förstör bevisen."

Citat från moderskeppets debattsida om "var och vem man får fotografera" (Moderskeppet.se Var och vem får man fotografera?)

Vilket stämmer rätt bra med Tangens inlägg lite tidigare.

Så jag ser gärna uppföljningen till detta, vilken brottsrubricering kommer det att bli... Och vad blir slutet

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-02-12 22:25

1. Vad fan har den här händelsen på ett Macforum att göra? Jag betackar mig för den smygpolitiska vinkeln från redaktören under täckmantel av en iPhone.

2. Om det här nu ändå skall urarta till ett politiskt forum: Min sympati går helt och hållet till poliserna. Den där jävla idioten skall inte stå och smygfilma civilklädda poliser. Det är förenat med direkt livsfara för en del av dem, och lika oansvarigt som respektlöst gentemot dem som yrkesmän. Därför blir de förbannade. Med all rätt.

Även om de är otrevliga, är det inget incitament till att publicera filmer och bilder av dem. Det går snart inte längre att upprätthålla lagar och regler utan att själv ägna sig åt lagöverträdelser, om alla dessa vänsterpolitiska produkter som vandrar runt och leker tredje statsmakt inte slutar att racka ner på polisens arbete. Ni, jag repeterar, Ni, hade inte gjort jobbet bättre själva.

Jag känner till civilare på knarkspan som sover med ett hölster monterat på sidan av sängen. Inte för att de är skjutglada. Utan för att deras fruar blivit rädda för att de plötsligt vaknat med Serber i sovrummet. Dessa människor offrar mycket för att du ska kunna sitta och pilla i lugn och ro med din jävla hårdvara. Inte för att du fanatiskt ska missbruka friheten att exponera dem på Internet. För att du är lättkränkt.

Jag vill inte se fler sådana här trådar på 99.se. De hör inte hemma här.

Senast redigerat 2010-02-12 22:38
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-12 22:30
Ursprungligen av quasar:

1. Vad fan har den här händelsen på ett Macforum att göra? Jag betackar mig för den smygpolitiska vinkeln från redaktören under täckmantel av en iPhone.

2. Om det här nu ändå skall urarta till ett politiskt forum: Min sympati går helt och hållet till poliserna. Den där jävla idioten skall inte stå och smygfilma civilklädda poliser. Det är förenat med direkt livsfara för en del av dem, och lika oansvarigt som respektlöst gentemot dem som yrkesmän. Därför blir de förbannade. Med all rätt.

Även om de är otrevliga, är det inget incitament till att publicera filmer och bilder av dem. Det går snart inte längre att upprätthålla lagar och regler utan att själv ägna sig åt lagöverträdelser, om alla dessa vänsterpolitiska produkter som vandrar runt och leker tredje statsmakt inte slutar att racka ner på polisens arbete. Ni, jag repeterar, Ni, hade inte gjort jobbet bättre själva.

Jag vill inte se fler sådana här trådar på 99.se. De hör inte hemma här.

1. En tråd om ett samhällsproblem har all rätt att hamna här, tills dess att en Moderator flyttar eller raderar tråden.

2. I Sverige har vi något som kallas lag, och tanken med detta är att alla ska följa den - även polisen.

För din information så är mina åsikter inte åt vänster, snarare tvärtom. Det innebär inte att jag vill att poliser bryter mot lagen.

Jag välkomnar fler sådana trådar, kan dock acceptera att dom placeras i Loungen.

/Tangen

Ursprungligen av quasar:

1.
<klipp>
Även om de är otrevliga, är det inget incitament till att publicera filmer och bilder av dem. Det går snart inte längre att upprätthålla lagar och regler utan att själv ägna sig åt lagöverträdelser, om alla dessa vänsterpolitiska produkter som vandrar runt och leker tredje statsmakt inte slutar att racka ner på polisens arbete. Ni, jag repeterar, Ni, hade inte gjort jobbet bättre själva.
<klipp>
Inte för att du ska fanatiskt missbruka friheten att exponera dem på Internet. För att du är lättkränkt.

Det är inte fråga om att de är otrevliga utan att de missbrukar lagen samt överskrider sina befogenheter genom att tvinga/hota med överdrivna åtgärder för att få sin vilja igenom. Det är snarare de som genom sitt agerande ser till att minska respekten för polisens svåra jobb.

Om polisen envisas med att skydda sina rötägg utan eftertanke så kommer de att märka att även de goda poliserna får ett svårare jobb... Dessvärre...

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-02-12 22:43
Ursprungligen av BlackSmp:

Det är inte fråga om att de är otrevliga utan att de missbrukar lagen samt överskrider sina befogenheter genom att tvinga/hota med överdrivna åtgärder för att få sin vilja igenom. Det är snarare de som genom sitt agerande ser till att minska respekten för polisens svåra jobb.

Om polisen envisas med att skydda sina rötägg utan eftertanke så kommer de att märka att även de goda poliserna får ett svårare jobb... Dessvärre...

Bra sagt!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-02-12 22:55
Ursprungligen av Eva:

Bra sagt!

Rötägg? Ibland undrar jag vilken människotyp ni vill vi ska skicka ut därute? Socinomkärringar som med sammetslen stämma förklarar att "Nej, nu får det vara bra".

Jag har sagt vad jag ska, det här är ett Macforum - inget annat. Vi kan dra igång vilken debatt som helst. Vi kan snacka invandring, fördelningspolitik, näthat och vad som helst med hänvisning till tryckfrihet och dåligt omdöme.

Jag är här för Macfrågorna, inte för sparka arsle på obegåvade TV-tittare och charterturister som inte fattar ett enda dugg av den verklighet dessa polismän lever i.

Så jag håller mig till de tekniska frågorna, och hoppas på att Sheriffen gör ett policystatement här. Innan hans skapelse urartar till något annat än det var tänkt för.

Senast redigerat 2010-02-13 00:42
  • Medlem
  • Lund
  • 2010-02-12 23:10
Ursprungligen av quasar:

Rötägg? Ibland undrar jag vilken människotyp ni vill vi ska skicka ut därute? Socinomkärringar som med sammetslen stämma förklarar att "Nej, nu får det vara bra".

Jag har sagt vad jag ska, det här är ett Macforum - inget annat. Vi kan dra igång vilken debbatt som helst. Vi kan snacka invandring, fördelningspolitik, näthat och vad som helst med hänvisning till tryckfrihet och dåligt omdöme.

Jag är här för Macfrågorna, inte för sparka arsle på obegåvade TV-tittare och charterturister som inte fattar ett enda dugg av den verklighet dessa polismän lever i.

Så jag håller mig till de tekniska frågorna, och hoppas på att Sheriffen gör ett policystatement här. Innan hans skapelse urartar till något annat än det var tänkt för.

Instämmer i att denna tråden har frångått sin Mac-relevans (den var ganska svag från början: hur man mha en JBad iPhone kan klona telefonens hårddisk och på så sätt återskapa raderade filer). Politik kan vi diskutera i andra fora, avsedda för detta.

Måste dock tillägga att jag inte tycker att dina grovt nerlåtande och svepande formuleringar ("socinomkärringar", "obegåvade TV-tittare och charterturister som inte fattar ett enda dugg") hör hemma på något civiliserat forum över huvud taget.

Moderator: Dags att låsa?

Ursprungligen av quasar:

Jag har sagt vad jag ska, det här är ett Macforum - inget annat.

Det var ju ingen som tvingade dig att varken läsa denna tråd eller skriva inlägg i den, så det är ganska tydligt att du är här för även annat än Mac-frågorna.

Om man drar det du säger (att man inte skall få fotografera poliser eller ifrågasätta dem) till sin spets så kommer vi ju till slut att hamna i en situation då samhällsmedborgarna inte skall ha någon insyn i Polisens arbete. I ett sådant samhälle vill då inte jag leva i alla fall.

Men det är klart; mina politiska åsikter ligger en bra bit till vänster, så mig kan man ju låsa in på en gång.

  • Medlem
  • Haninge
  • 2010-02-12 23:51
Ursprungligen av staed:

Det var ju ingen som tvingade dig att varken läsa denna tråd eller skriva inlägg i den, så det är ganska tydligt att du är här för även annat än Mac-frågorna.

Om man drar det du säger (att man inte skall få fotografera poliser eller ifrågasätta dem) till sin spets så kommer vi ju till slut att hamna i en situation då samhällsmedborgarna inte skall ha någon insyn i Polisens arbete. I ett sådant samhälle vill då inte jag leva i alla fall.

Men det är klart; mina politiska åsikter ligger en bra bit till vänster, så mig kan man ju låsa in på en gång.

Ja, och piskrapp på offentlig plats borde du få. Att du inte skäms... OBS! Ironi (man vet ju aldrig om det går fram).

Jag skulle inte heller vilja leva i en stat där man inte får kritisera myndigheters förfarande på civila människor. Eller för den del kritisera myndigheter.

Konstig inställning att hylla hela det polisiära väsende som de vore någon form av gudar. Dom är människor som aktivt sökt sig till Maktposition. Vissa gör det bra, men alldeles för många gör sitt jobb dåligt. Detta är ett väldigt bra exempel på dåligt utfört arbete. Om dom känner sig hotade av bilderna, varför säger dom inte det? Varför börjar dom jiddra om drogpåverkan och andra fabricerade anklagelser?

Men efter denna Mediala uppmärksamhet har dom nog fått något att fundera över. Även fast dom gör det fatala misstaget och polisanmäler honom för PUL. De kommer ju garanterat inte få några sympatier för det.

Ursprungligen av badmojo:

Ironi (man vet ju aldrig om det går fram).

Loud and clear

Ursprungligen av quasar:

1. Vad fan har den här händelsen på ett Macforum att göra? Jag betackar mig för den smygpolitiska vinkeln från redaktören under täckmantel av en iPhone.

2. Om det här nu ändå skall urarta till ett politiskt forum: Min sympati går helt och hållet till poliserna. Den där jävla idioten skall inte stå och smygfilma civilklädda poliser. Det är förenat med direkt livsfara för en del av dem, och lika oansvarigt som respektlöst gentemot dem som yrkesmän. Därför blir de förbannade. Med all rätt.

Även om de är otrevliga, är det inget incitament till att publicera filmer och bilder av dem. Det går snart inte längre att upprätthålla lagar och regler utan att själv ägna sig åt lagöverträdelser, om alla dessa vänsterpolitiska produkter som vandrar runt och leker tredje statsmakt inte slutar att racka ner på polisens arbete. Ni, jag repeterar, Ni, hade inte gjort jobbet bättre själva.

Jag känner civilare på knarkspan som sover med ett hölster monterat på sidan av sängen. Inte för att de är skjutglada. Utan för att deras fruar blivit rädda för att de plötsligt vaknat med Serber i sovrummet. Dessa människor offrar mycket för att du ska kunna sitta och pilla i lugn och ro med din jävla hårdvara. Inte för att du fanatiskt ska missbruka friheten att exponera dem på Internet. För att du är lättkränkt.

Jag vill inte se fler sådana här trådar på 99.se. De hör inte hemma här.

Så nu får journalister som Jesper Nilsson inte göra sitt jobb?

Poliser ska INTE bete sig på det här sättet, och det borde var och en inse oavsett om man har sina politiska preferenser till höger eller till vänster.

Det är oerhört viktigt att allmänheten kan känna förtroende för polisen, därför är det allvarligt varje gång någon representant för kåren beter sig illa. Eller hur?

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2010-02-13 01:30
Ursprungligen av quasar:

... om alla dessa vänsterpolitiska produkter som vandrar runt och leker tredje statsmakt ...

Om du nu inte gillar politiska diskussioner här på 99, varför dra in vänstern i den då?

Den här tråden var inte politisk innan du kom in, den handlade om två personer som helt tydligt inte klarade av sitt jobb, men en kunnig användare med kurage en iPhone och lite internet, så kunde omvärlden få reda på vad två rötägg inom polisen gjort.

Näst gång kanske det är DU, jag säger DU, som blir trakasserad av polisen för att du inte beter dig som polisen vill och anser att du skall göra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-12 22:30

Du har rätt, händelsen har väldigt lite med iPhone eller teknik över huvud taget att göra egentligen... annat än på ett väldigt enkelt plan.

Loungen?

Edit: nu när flera deltagare inte har tillgång till Loungen kanske man bör göra ett undantag dock?

Senast redigerat 2010-02-12 22:48
  • Medlem
  • Haninge
  • 2010-02-12 22:50

Ja, vad ska man säga. Det är sorgligt men sant. Är själv uppvuxen i sthlm förort. Jag tappade snabbt förtroende för Polis efter att flertalet gånger blivit trakasserad av dom. Något man självklart inte på något sätt kunde bevisa. Vet idag ett flertal personer som skolat sig till Poliser som absolut inte är lämpade till det yrket. De som väljer ett maktutövande yrke är ju oftast de som är minst lämpade. Själv har jag idag noll förtroende och noll respekt för Poliserna, men försöker hålla mig inom lagens ramar och ha så lite som möjligt att göra med dem.

Ursprungligen av quasar:

Rötägg? Ibland undrar jag vilken människotyp ni vill vi ska skicka ut därute? Socinomkärringar som med sammetslen stämma förklarar att "Nej, nu får det vara bra".

Jojo, passa på innan vi återgår till att prata Mhz och gulnade skärmar.

Senast redigerat 2010-02-13 09:55
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-12 23:34

Vissa saker berör - oavsett vad vi tycker i sakfrågan... Ur ett mac-perspektiv så tycker jag att tråden är relevant därför att den visar på de tekniska möjligheterna med telefonen. Samtidigt är det typiskt för brytningstiden i samhället just nu. Alla syns hela tiden, överallt, jämt - av alla. Och de bästa hjälpmedlen idag har ett äpple på sig. Fördelar/nackdelar - visst - men det är en ny tid. En konsekvens av det är att vi alla, även poliser, får räkna med att hängas ut om vi fular oss.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-13 01:10

Tråd flyttad till Loungen med anledning av dess frånvaro av Mac/Apple innehåll.

/Mod

Måtte det bara stämma att han har utgivningsbevis för sin blogg!
I så fall kan man även ifrågasätta att poliserna gör en anmälan om brott mot PUL

Dessa jobbar vid ungdomsroteln!
Säger som tidigare - man kan inte försvara en del ungars framfart - men med sådana hos den del av polisen som är specialutbildad och direkt inriktad på att jobba med ungdomar så kan man förstå varför de saknas förtroende för polisen

Om det var så att de inte var i tjänst utan extraknäckade kan historien ha något gott med sig - att polisernas extraknäckande som biljettkontrollanter upphör. Problemet med det är att de hoppar in och ut i rollerna. De kontrolleras som kontrollanter för att sedan hux-flux ändra roll till poliser med andra befogenheter.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2010-02-13 10:27

Som jag läste som svar på en artikel. Vi hyllar filmer och de som filmat händelser från andra länder där det visar på polisbrutalitet, men här finns det tydligen också personer som inte vill att sådant skall komma fram, mycket skrämmande.

Nu kan inte quasar kommentera i den här tråden längre. Inte så bra, tycker jag. Det finns en nästan komisk rädsla för att komma för långt från "den jävla hårdvaran". Det här citatet är helt sanslöst och det blev våldsamt politiskt med just det inlägget.

Ursprungligen av quasar:

Jag känner till civilare på knarkspan som sover med ett hölster monterat på sidan av sängen. Inte för att de är skjutglada. Utan för att deras fruar blivit rädda för att de plötsligt vaknat med Serber i sovrummet. Dessa människor offrar mycket för att du ska kunna sitta och pilla i lugn och ro med din jävla hårdvara. Inte för att du fanatiskt ska missbruka friheten att exponera dem på Internet. För att du är lättkränkt.

plötsligt vaknat med Serber i rummet med stort S..

Det råder inget tvivel om att dessa civilare i ungdomstoteln handlar på ett sätt som är totalt kontraproduktivt och rent oproffsigt och kränkande.

Bevaka tråden