Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jävlas inte med en iPhone-ägare

Tråden skapades och har fått 73 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-02-13 11:13

Det har väl varit en hel del fototrådar här sen tidigare, och jag tycker det mer har att göra med "vad man får fotografera" samt tips till hur man får bort raderade (under tvång eller av misstag) bilder. Den tekniska vinkeln var ju tydlig här.

Jag är för övrigt också förvånad över inställningen från Quasar, sen att hävda att det är förenat med livsfara att hamna på bild när man gör sitt jobb (dåligt) är ju bara löjligt. Skall alla som ser det lobotomeras är tanken också eller? Det är ju utan tvekan tillåtet att fotografera poliser vilket bekräftas av polisen själva, så argumenten kring det är ju bara löjliga.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-13 12:21

Dom "riktiga" civilare som finns därute, dom kan tex... BESLAGTA din fotoutrustning, ta med dig till stationen - förklara situationen och sedan be om/få beslut på radering.

Jag har vänner som har blivit outade av Journalister, som nu lever utomlands med nytt namn och ett ständigt dödshot. Tycker jag att det är bra att journalisten publicerade bilder på denna person, NEJ det gör jag inte - men alternativet att dom inte skulle få plåta är 1000 gånger värre.

Varför tråden flyttades är ganska självklart, Quasar bad tom själv om det - och jag med flera höll med.

Jag känner många poliser, och dom är bra och sunda människor, alla säger samma sak - "det finns många idioter i kåren" och detta verkar vara två av dom.

Dom som skulle kunna riskera dödshot på grund av sin civilspanstatus stoppar knappast tonåringar i Hornstull...

Dessa två poliser är ett djävla pack, så enkelt är det för mig. Poliser ska följa lagen, och respektera medborgarna, om dom inte gör det - så ska dom inte vara poliser...

Men det är kanske dags att öppna upp 99Loungen™ för alla registrerade användare? Det tror jag inte skulle skada alls - tvärtom så skulle det leda till ett mer livfullt forum om man som användare inte är bakbunden att tala om annat än mac-relaterade saker. Nu känns det som censur och det blir lätt obegripligt. Även om det fanns en direkt önskan av quasar så kan han ju inte besvara eventuella frågor som det är nu.

Ursprungligen av Einar Lindgren:

Men det är kanske dags att öppna upp 99Loungen™ för alla registrerade användare? Det tror jag inte skulle skada alls - tvärtom så skulle det leda till ett mer livfullt forum om man som användare inte är bakbunden att tala om annat än mac-relaterade saker. Nu känns det som censur och det blir lätt obegripligt. Även om det fanns en direkt önskan av quasar så kan han ju inte besvara eventuella frågor som det är nu.

Men vi ÄR ju ett Mac-relaterat forum men ibland har vi behov av att diskutera ngt som går utanför det hela.
Att släppa detta helt fritt tror jag har gjorts en gång förut och det ledde till att det knoppades av som off-topic.se eller ngt sånt.

Sedan måste det ju finnas NÅGON drivkraft till att bli Supporter....

Jag tror vi får nån fördel och alla nackdelar - och då kan det vara...

Supporter kostar väl 10:-/mån, ett är väl ungefär vad jag TAPPAR bort i månan

EDIT: man behöver inte ens betala för 99Lounge numera, det räcker med veterantiteln..

Senast redigerat 2010-02-13 15:16

Jag håller med Goflorp. En öppen OT-sektion har funnits förr och det fungerade inte. Varför skulle det göra det nu? Och som sagt, det är väl ett bra inticament för att bli Supporter? Det kostar ju i princip ingenting alls.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-13 12:57
Ursprungligen av Capeman:

Jag håller med Goflorp. En öppen OT-sektion har funnits förr och det fungerade inte. Varför skulle det göra det nu? Och som sagt, det är väl ett bra inticament för att bli Supporter? Det kostar ju i princip ingenting alls.

Jag tror ändå att det kan vara sunt att göra det tillägget att har man än gång skrivit i en tråd kan man alltid fortsätta skriva i den tråden oavsett var den flyttas. Kanske kan implementeras så att man bara kommer åt den genom "Mina senaste diskussioner" eller nåt sånt...?

Ursprungligen av Capeman:

Jag håller med Goflorp. En öppen OT-sektion har funnits förr och det fungerade inte. Varför skulle det göra det nu? Och som sagt, det är väl ett bra inticament för att bli Supporter? Det kostar ju i princip ingenting alls.

Det räcker med att vara veteran Sen tror jag inte ett dugg på att det inte går att ha ett Offtopic för alla registrerade. Det funkar på 99musik - hur bra som helst. Många inblandade kan förstås leda till en äcklig soppa, men den kan också bli rolig eller gripande. Att det är något exklusivt här kanske betyder att det finns någon slags etikett - vad man får säga och hur man ska uttala sig?

Och i ärlighetens namn så finns den alltid där. Världen utanför äppeldatorn. Det går inte att vara hur makademisk som helst.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-13 13:18

Detta måste någon annan än jag svara på, då jag är lite av "junior" på siten, när jag kom så knoppades offtopic.se av. Jag har förespråkat offtopic, men låtit mig röstas ner. Det som gjordes var att alla som nått Veteran status fick tillgång även till de delar som man tidigare betalade för.

Jag vet att OT på musik funkar som en dröm, det var i den vevan som jag gillade OT och ville ha det, men jag har å andra sidan sett mest dåliga exempel på OT siter.

/Tangen

Okej, hade missat att det räckte med att vara Veteran. Hur som helst, det du säger om "vad man får säga och hur man ska uttala sig", visst finns den etiketten här. Och mycket av det är helt slumpmässigt från "ledningens" sida, men det är ju de som bestämmer. Till exempel finns det egna avdelningar för att diskutera jailbreaking av iPhone, men det är oerhört fel att diskutera "hackintosh". Finns det någon logik i det? Absolut inte, men så är det bara.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-02-13 15:11
Ursprungligen av Capeman:

Okej, hade missat att det räckte med att vara Veteran. Hur som helst, det du säger om "vad man får säga och hur man ska uttala sig", visst finns den etiketten här. Och mycket av det är helt slumpmässigt från "ledningens" sida, men det är ju de som bestämmer. Till exempel finns det egna avdelningar för att diskutera jailbreaking av iPhone, men det är oerhört fel att diskutera "hackintosh". Finns det någon logik i det? Absolut inte, men så är det bara.

Jag håller nog inte med dej om det. Om någon skulle porta iPhoneOS till en Androidhårdvara, då skulle jag hålla med dej.
Men att jailbreaka en iPhone är väl inte värre än att installera Linux på en Macdator...

  • Medlem
  • 2010-02-13 16:17

Det hela är ganska enkelt. Politiska diskussioner är inte tillåtna på 99.se. Den här tråden är inte politisk i grunden, men har goda chanser att bli det om det inte redan har skett (jag har inte följt den). Blir den politisk är det upp till medlemmarna att rapportera den då den i så fall bryter mot reglerna.
Självfallet är skalan mellan politisk och opolitisk glidande, så när tråden börjar bryta mot reglerna är en tolkningsfråga. Men eftersom trådar av den karaktären oftast anmäls i ena änden av denna glidande skala blir själva anmälan en bra "heads up" till moderatorerna. När någon moderator, ibland efter disksussion i modforumet, gör bedömningen att gränsen är överskriden tillräckligt mycket vidtas någon av flera möjliga åtgärder.

Och lämna diskussionen om hackintosh vs jailbreak till de trådar som redan handlar om det.

Admin

Är det ingen annan än jag som finner det en smula underligt att en Nyhetstråd, som faktiskt florerade på första sidan här på 99.se, plötsligt flyttas om till Loungen??

Diskussionen flöt på bra innan quasar gjorde sitt inlägg.

Senast redigerat 2010-02-13 17:01

Jag förstår inte varför det här kom upp på 99.se överhuvudtaget. Det enda som har att göra med denna nyhet är att han lyckades återskapa bilderna och filmen, och hur många har diskuterat det?

  • Medlem
  • 2010-02-13 17:09

Den här tråden har tappat all fokus. Det står vem som helst fritt att skapa en ny tråd
- i Jailbreak och Upplåsning för det tekniska.
- i Loungen om hur polisen beter sig.
- i Feedback om hanteringen av den här tråden och liknande.
På så vis ger vi ämnet en ny chans och kan se till att allt går städat till.
Admin

Bevaka tråden