Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

17 år som Telenorkund går mot sitt slut - men Telia vill inte ha mig

Tråden skapades och har fått 39 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag gjorde slut med Telenor
Jag har haft mitt abonnemang hos Telenor i 17 år men på onsdag är det slut. Nåja, Europolitan hette dom på den tiden och sen blev det Vodafone och nu är det norrmännen som styr.

Sade upp abonnemanget för tre månader sedan och konstigt nog har ingen kontaktat mig och försökt få mig att stanna kvar. Med tanke på hur sugna dom är på nya kunder och hur ofta dom vill att man förlänger så är det konstigt att en uppsägning inte skapar någon reaktion alls. Särskilt med tanke på att vi måste ha betalat många hundra tusen för tjänsterna genom åren.

Beställer Telia
Min nya operatör heter Telia. Jag beställde en iPhone 3Gs på Telia.se med företagsabonnemang den 16:e Februari och får ett mail med orderbekräftelse.

Dagen därpå får jag ett mail med en beställningsbekräftelse från Ida Samuelsson på Telia med följande text:

Citat:

Hej

Vi har tagit emot er beställning av mobilabonnemang och mobiltelefon.
För att teckna mobilabonnemang på org.nummer 556731-24xx krävs generalfullmakt vem som är behörig att teckna för firman, ändringsanmälan gjord hos
Bolagsverket ( fd PRV) samt registreringsbevis på lagerbolaget.
Dessa handlingar kan faxas till 020 390000.

Om vi ej får besked inom 14 dagar kommer beställningen att makuleras.
Vid kontakt uppge alltid namn samt organisationsnummer.

Vid eventuell förfrågan, kontakta oss via
Telia.se - Bredband, Telefoni & Digitaltv - här hittar du tjänsten för dig! val Varuleverans

Med vänlig hälsning

Telia

Jag har ingen aning vad dom menar för det där organisationsnumret tillhör inte oss och nämns ingenstans på beställningen.

- Jag svarar på mailet och begär förklaring.

- Jag ringer till Telia "Varuleverans" och det är 40 minuter telefonkö. Knappar in mitt nummer för att bli uppringd.

En dam ringer upp mig efter en halvtimme. Efter förklaring tycker hon att ordern ser konstig ut och ber mig vänta. Jag väntar och väntar i telefon. Samtalet bryts. Hon ringer aldrig tillbaka.

Inget har hänt sedan dess. Mitt Telenor abonnemang slutar fungera på onsdag. Telia hör inte av sig. Portering kommer ta en vecka minst.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-22 16:42

Eller varför inte gå in till en teliabutik och be någon där hjälpa dig?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-02-22 16:51

Vilken jäkla nonchalans!

Telia. Statenmentaliteten sitter i deras ryggrad och genomsyrar fortfarande deras organisation och policys.

Ursprungligen av Zimmerman:

Telia. Statenmentaliteten sitter i deras ryggrad och genomsyrar fortfarande deras organisation och policys.

Nåja, jag tror knappast att det är en policy som orsakat att detta gått snett...

Jodå - deras policy är att inte ha några rutiner för registrering och uppföljning av fel (kommunikation, kundkontakter, informationslogistik, etc) - detta har dom bara på den tekniska sidan. Man harvar alltså bara på och gör om samma fel om och om och om igen. Ingen orkar fixa något - det har ingen sagt tt man ska göra och det skulle ändå inte belönas.
Detta är en vanlig policy - eller snarare ickepolicy - hos många statsförvaltningar och statsföretag. Telia är i detta avseende precis som det var för 40 år sedan. Ingenting har hänt och det är fruktansvärt svårt att reformera inom företaget - chefsgången är absurt omfattande och ofta oöverskådlig. Typiskt statligt m.a.o.
Jo, halva släkten jobbar/har jobbat för Telia/Televerket - bå både höga och låga nivåer.
Nej, jag hatar inte allmänt ägande - tvärtom - jag är anarkosyndikalist (som Hasse & Tage :-). Jag hatar bara missförhållanden på MITT företag. Vi äger fortfarande Telia. Det är inte alls privat som myten påstår (som myten att Sveska Kyrkan skulle vara bortkopplad från staten )

Ursprungligen av poqapontus:

Nåja, jag tror knappast att det är en policy som orsakat att detta gått snett...

  • Medlem
  • 2010-02-23 17:51
Ursprungligen av Zimmerman:

Jodå - deras policy är att inte ha några rutiner för registrering och uppföljning av fel (kommunikation, kundkontakter, informationslogistik, etc) - detta har dom bara på den tekniska sidan. Man harvar alltså bara på och gör om samma fel om och om och om igen. Ingen orkar fixa något - det har ingen sagt tt man ska göra och det skulle ändå inte belönas.

Just det där är fel. Jag vet att Telia loggar saker eftersom jag numera ser till att anmäla när det inte fungerar. Jag trodde att jag hade gratis digitaltv eftersom jag hade missat att testperioden hade gått ut, så jag brydde mig inte om att klaga (eftersom det ändå var gratis och jag ändå inte använde tjänsten). Det höll Telia emot mig när jag sa att det inte fungerade.
- Du har ju inte klagat.
- Nej det har jag inte eftersom jag inte trodde att det kostade mig något, plus att inte jag inte använder tjänsten (mest för att den är så kass). Jag klagar inte på något man ger mig gratis.
- Då får du skylla dig själv.

"Tack Televerket" vill man säga...

Uppföljning!

Telenor missar sin sista chans
Jag kliver in på Telenor vid Östermalmstorg och berättar att jag har gjort slut med Telenor efter 17 år men att jag har lite problem med övergången till Telia. Kan man be om ett mer öppet säljmål?

Butiken förklarar att dom inte kan hjälpa mig med situationen där mitt abonnemang löper ut imorgon onsdag utan hänvisar till kundtjänst. Det finns en liten telefon längst in i lokalen med snabbknapp till kundtjänsten som svarar på 10 sekunder.

Får veta att jag inte kan portera mitt telefonnummer till Telia så länge som abonnemanget är uppsagt (!) utan det måste vara löpande utanför bindningstid för att kunna flyttas.

Fyra minuter senare är mitt abonnemang igång på obestämd tid i väntan på att Telia ska dra igång porteringen. Jag säger hejdå till Telenor.

Telia butiken räddar situationen
Jag kliver in på Telia butiken på Humlegårdsgatan och talar med Magnus L bakom kassan. Han är en jättetrevlig skåning som direkt tar tag i situationen. Tydligen har Telias system signalerat ett problem med att vårt företag ska starta ett abonnemang och hela processen stannade. Det tog 10 sekunder att fixa manuellt så var vi på banan igen.

3840kr + moms senare går jag från butiken med en svart iPhone 3GS 16GB och ett 12 månaders företagsabonnemang á 79kr i månaden + 99kr surfpaket. Telia kommer dra igång porteringen och inom en vecka bör det vara klart. Jag ringer vidare med Telenor på min andra 3GS tills vidare.

Nu borde det väl lösa sig?

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2010-02-22 17:16

Det låter precis som gamla vanliga Telia. Att de inte kan skärpa sig..

Telia har ställt till med mycket för mig, och man undrar ju hur de kan vara så stora när de nästan föraktar sina kunder. När de till slut gjorde så att mitt telefonnummer sedan 1997 försvann pga slarv bestämde jag mig för att aldrig mer ha något med dem att göra.

Det känns som att de har många lösa trådar internt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-22 17:19

Att alla telebolag är hopplösa på support visste man ju, men att dom är så nonchalanta på säljavdelningen är chockerande.

Har du kollat hos Tele2? Jag vet inte hur bra de är nu dock, men förr så fungerade de bra för oss. Telia är lite svinaktiga har man hört... det är synd och totalt oförståeligt, det är som om de tror att man ska kräla till dem och be om ett abonnemang.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-02-22 19:24
Ursprungligen av apple4ever:

Har du kollat hos Tele2? Jag vet inte hur bra de är nu dock, men förr så fungerade de bra för oss. Telia är lite svinaktiga har man hört... det är synd och totalt oförståeligt, det är som om de tror att man ska kräla till dem och be om ett abonnemang.

Frågar man Sverker så finns det ingen sämre kundsupport än Tele2s...

Ursprungligen av kenjon:

Frågar man Sverker så finns det ingen sämre kundsupport än Tele2s...

Jag trodde Comhem hade det sämsta, eller combort som jag kallade dem.. men det kanske är inom en annan falang..

Tele2 har bra chatt-support, det gillar jag. Men de kunde inte hitta min adress i deras system när jag ville skaffa en fast telefon. Man får ett förslag på 4 nummer när man ringer passar de inte så får man ringa dagen därpå..Ska pröva en gång till, funkar inte det så går jag till Telia. Där kan den som bli petig få välja bland fler..

Det bästa du kan göra i detta läge är att gå till en Teliabutik. Detta för att undvika tiden du är utan ditt eget nummer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-22 20:56

Skippa kundservice - gå direkt till HK och prata med en chef. Fotfolket är illa utbildat och kuvat...

När jag hade problem med Telenor - skrev jag ett brev till VD som inleddes med orden "Jag vägra låt mig bli luras av dig NN" - på mindre än 22 timmar satt jag på krismöte med Telenor och fick superhjälp av deras reklamationschef i Karlskrona.

Så fort något inte fungerar numera så ringer jag honom och vips så tar det 15 min så är det fixat och klart.

Tråkigt men man måste använda brösttoner för att få lev det man har köpt. Men om det är så det spelar så kan väl jag dansa den tangon med.

Sägas skall att jag jobbat med kundservice i ett flygbolag i 15 år och vet hur det funkar behind the scenes med servicegivare. Alla på golvet försöker spela spökboll och inte bli utstraffade... Ta alltid namn på folk, var saklig och notera allt...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-02-22 20:56

Nu tycker jag att Telia trots bristerna är det mest stabila bolaget. Men det hade varit skönt om bolagen satsade lika mycket på kvalitativ kundservice som på marknadsföring. Jag vill inte ha 20 olika abonnemang, 2-3 st som är bra räcker, så långe man lyckas få sin kundtjänst att bry sig om kunden istället för samtalsstatistiken. Det är därför du inte får service, kommunikatören får oftast bättre siffror av att ta nästa samtal än att ringa tillbaka.

Senast redigerat 2010-02-22 21:37

Hej

Anders Häll heter jag och jobbar på Telia Kundservice.

Varför inte bara göra så här, Pm.a mig med dina kontaktuppgifter så tar jag och kontaktar dig och löser ev. problem som har uppkommit. Naturligtvis vill vi ha dig som kund, men det verkar som om det har varit en mänsklig faktor inblandad här (dvs, någon har tryckt en siffra fel).

Mvh
Anders Häll
Telia Kundservice

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-23 11:54

Och vips så steg Telia´s kundtjänst i graderna flerfaldigat anser jag.
:tummenupp

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-02-23 20:27
Ursprungligen av Trineo:

Och vips så steg Telia´s kundtjänst i graderna flerfaldigat anser jag.
:tummenupp

Jag tycker inte att man ska behöva gnälla av sig på forum tills någon från Telia råkar se det för att få hjälp som borde vara självklar. Har sett flera bolag bevaka sociala medier för att stoppa bad will som i det här fallet istället för att ge service till alla som ringer om hjälp!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-24 13:15
Ursprungligen av ibish:

Jag tycker inte att man ska behöva gnälla av sig på forum tills någon från Telia råkar se det för att få hjälp som borde vara självklar. Har sett flera bolag bevaka sociala medier för att stoppa bad will som i det här fallet istället för att ge service till alla som ringer om hjälp!

I min värld (16år av supportverksamhet) så är jag medveten om att alla kan göra fel och en liiiiten siffra fel i ett system gör att det stoppas, det är verkligheten. Det som är viktigt är hur företagen hanterar det när det blir fel.

Jag har själv haft något enstaka trassel med teleleverantörer där Tele2 var väldigt välvilliga tidigare men har blivit otroligt stelbenta nu, Telenor och Tre har varit ganska strikta med vad de levererar och Telia har strulat telefonledes men att det alltid löst sig när man går och pratar med någon i en butik.

Att Telia Kundservice här kliver in i en tråd, ber om lite uppgifter för att försöka hjälpa till är ju klart bättre än att bara hänvisa till kundservice telesupport (som Telenor gör även i butik).

  • Medlem
  • 2010-02-23 12:47

Jag är på väg att lämna Telia, som jag egentligen gillar, efter ett missförstånd som det totalt saknas vilja att reda ut.
Jag kan leva med att betala för en oanvändbar tjänst (IP-tv) ett år och gå vidare för att aldrig mer anlita Telia. Men jag tycker det är lite underligt att Telia inte vill försöka behålla mig under de nästa kanske 40 år som kan var aktuellt. Det är så enkelt att lösa små problem att man baxnar inför ovilligheten ibland...
Jag har alltid varit en nöjd kund, men jag röstar med fötterna. Hittills har jag inte haft anledning att göra det, men jag filar på mitt brev till
Telia Kunderelationer
123 86 Farsta
som jag fick adressen till av den som vägrade (fick inte?) hjälpa mig.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-02-23 15:16

Samma här. Jag blev "lurad" till kombiabonnemanget, Internet ADSL, telefon och TV. Det visade sej sedan att jag bodde för långt bort för att kunna köra TV. Och telefon hade jag redan innan. Så nu sitter jag med ett kombi fast jag bara ville ha ett ADSL...

  • Medlem
  • International user
  • 2010-02-23 20:28

Skönt

Tyvärr så är mitt telia förtroende i botten .

Dom kör med täta skott den ena avdelningen vet inte vad den andre gör och även telia chefer kör med luftbollar man lovar och säljer saker som dom inte ens har kompetens för att kunna säga bu eller bä om .

ovisst när det funkar så funkar det bra men vägen dit är väldigt lång.
Sen gillar jag att deras programmerare inte har nån koll emellan sig det krävs en en chef för att få till en kommunikation med mycket hot om diverse saker för att inte tala om ej existerande färändringslistor etc etc etc.

ja ä inte bitter

Hej

Vi från Telia har varit aktiva på detta forum sedan en tid tillbaka med en klistrad tråd dessutom, så att vi "råkar" se ett inlägg på denna tråd är nog snarare fråga om att vi råkar missa ett inlägg. Telia för ett löpande förbättringsarbete med sina anställda och era synpunkter som ni har fört fram i denna tråd kommer jag att föra vidare uppåt i organisationen. För er som har haft otur med Telia eller känner er sämre behandlade så kan jag bara beklaga. Telias ambition är naturligtvis inte att få missnöjda kunder på något sätt.

Mvh
Anders Häll
Telia Kundservice

  • Medlem
  • 2010-02-24 14:49
Ursprungligen av Telia Kundservice:

Hej

Vi från Telia har varit aktiva på detta forum sedan en tid tillbaka med en klistrad tråd dessutom, så att vi "råkar" se ett inlägg på denna tråd är nog snarare fråga om att vi råkar missa ett inlägg. Telia för ett löpande förbättringsarbete med sina anställda och era synpunkter som ni har fört fram i denna tråd kommer jag att föra vidare uppåt i organisationen. För er som har haft otur med Telia eller känner er sämre behandlade så kan jag bara beklaga. Telias ambition är naturligtvis inte att få missnöjda kunder på något sätt.

Mvh
Anders Häll
Telia Kundservice

Det är jättebra. Jag tycker som sagt att Telia levererar på ett bra sätt, har bra kundtjänst och bra butikssäljare, men när problemet som i mitt fall beror på ett missförstånd så finns liten eller ingen flexibilitet. Jag är inte ute efter att få något gratis, jag vill bara inte betala för något jag inte kan använda.

Uppdatering

Nu har min bindningstid hos Telenor gått ut och jag klev in på Teliabutiken imorse. Lite förvånande får jag höra "Hej Martin" från Magnus bakom kassan som tydligen minns mig! Dom drar igång porteringen och innan jag går för jag höra att Telia kundtjänst tipsat Magnus om tråden och han tackar för mina vänliga kommentarer här på 99mac

3 minuter efter att jag har lämnat butiken får jag ett SMS som säger att porteringen är godkänd och att jag är Teliakund från och med 4:e Mars!

Nät och telefon - släng er i väggen! Det är butik som gäller - i vart fall för mig i framtiden
Den här tråden gör att jag blir mer och mer övertygad om att saker/tjänster som det kan bli "krångel" med ska köpas "ansikte-mot ansikte" (alt med en "personlig säljare" som man kan få en relation till). Sitter med Telia på ett mobilabonnemang och de gånger det blivit problem har jag först lagt ner för mycket tid på telefon/epost innan jag besökt en Teliabutik och fått det fixat direkt. Samma sak med Telenor och andra här delar erfarenheten när det gäller andra leverantörer.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-02-26 13:40
Ursprungligen av macwitty:

Nät och telefon - släng er i väggen! Det är butik som gäller - i vart fall för mig i framtiden

Exakt.

Både jag och min fru bytte från Tele2 till Telia nu i höstas resp. julas, och vi gjorde det i butik över disk. Hela proceduren tar 5-10minuter och porteringsbekräftelsen får man i mobilen under tiden man står där. Man skriver på alla papper på plats och får mig sig allt hem, och väntar bara på att abonnemanget aktiveras. Ibland kan det dock vara lång kö i butik, men på det hela taget är det personlig service med fysisk person som gäller.

Telia ville inte ha mig heller...eller om det nu var Comviq som inte ville släppa. I allafall det var enormt krångligt att byta från Comviq Företag till Telia privat ( man vill ju behålla samma nummer).
Fortfarande på Comviq Knockout på en italiensk iPhone. fungerar bra.

Bevaka tråden