Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skicka mail med PHP fungerar inte!

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Tranemo
  • 2010-03-14 14:10

Hej!

Min ISP har en SMTP server som inte kräver någon autentisering och jag har använt den för att skicka mail via PHP i Ubuntu men jag får det inte att fungera i OSX SL Server!

Har valt smtp.ispen.com i "Relay outgoing mail through host"

Logg
deliver(_www): Mar 14 12:45:28 Error: Can't connect to auth server at /var/run/dovecot/auth-master: Operation timed out
deliver(_www): Mar 14 12:45:28 Error: Can't connect to auth server at /var/run/dovecot/auth-master: Operation timed out
Mar 14 12:45:32 web dovecot[35659]: Fatal: auth(default): Unknown authentication mechanism 'none'
Mar 14 12:45:32 web dovecot[35659]: Fatal: Auth process died too early - shutting down

Mail queue
Message ID: F2DD469E9D
Date: March 14, 2010 2:05:47 PM
Size: 2628
Sender: MAILER-DAEMON
Recipient(s) & Status:
----------------------
_www@web.private:
temporary failure

Jag vet inte vad jag har missat, är enormt tacksam för svar!

  • Oregistrerad
  • 2010-03-14 17:01

Det är lite OT kanske men använd inte PHPs mail() funktion då den är totalt värdelös. Ditt problem har garanterat inget med php och göra utan är säkert ett problem med sendmail/postfix och extern SMTP. Om du vill skicka mail med extern SMTP i mail använd PHPMailer som är GRYMT bra.

  • Medlem
  • Tranemo
  • 2010-03-14 17:18

PHPMailer är säkert jättebra men jag använder Wordpress så jag är lite fast i det jag har nu!

Ja, problemet ligger i postfix men jag vet som sagt inte hur man löser det, var absolut inga problem att sätta upp ett SMTP system till PHP i Ubuntu och förstår inte varför det skall vara så krångligt i OS X server, det verkar bara fungera på OS X server och man har 33030st säkerhetslager konfigurerade!

Iaf, någon som använder googles SMTP till OS X Server och har lust att förklara vilka fält dom fyllt i?

  • Oregistrerad
  • 2010-03-15 12:12
Ursprungligen av x-per:

PHPMailer är säkert jättebra men jag använder Wordpress så jag är lite fast i det jag har nu!

Har du en senare version av Wordpress så kan du använda dom INBYGGDA SMTP inställningarna -> Configure SMTP | coffee2code.com

Annars finns det en PHPMailer plugin till WP!

  • Medlem
  • Tranemo
  • 2010-04-23 18:24

Tack så mycket, använder detdär SMTP pluginet till Wordpress nu, det skumma är att jag använder EXAKT samma inställningar i pluginet som jag använder på OS X Server Mail server, pluginet fungerar, inbyggda Mail Servern fungerar inte, riktigt skumt!

Jag har ingen vidare erfarenhet av Wordpress, men kör flera Joomla! sites på min 10.6 server. Jag hade problem med phpmail. Jag valde att inte bry mig om att php alls.

Efter att jag äntligen fattade att det var postfix som skulle användas och inte sendmail bestämde jag mig för att lösa det genom smtp server.

Jag aktiverade min mailserver och knappade in telias relay. Under relay i server admin lade jag till de domäner som skulle accepteras för relay.

I joomla! knappade jag in smtpinställningarna för min mailserver (inte telias). Jag lade även till pathen till postfix...inte för att jag är säker på att det behövs.

edit: både imap och webmail fungerar för övrigt som de skall. För mina mx inställnigar hos min registrar fixade jag en subdomän som jag pekade mailen mot.

edit2: jag skapade även användare i open directory och aktiverade mailen för dem samt aktiverade apple_userdir_module för min server. Jag vet som sagt inte om allt detta är nödvändigt och det går säkert att gå direkt till konfigurationen för postfix. Men så här löste jag problemet, eftersom jag ändå vill ha en egen mailserver för domänerna.

Senast redigerat 2010-05-31 11:17
1
Bevaka tråden