Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad ska man spela på en sommarkonsert?

Tråden skapades och har fått 47 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Åh, den hade jag glömt!

Kanske man kunde kombinera det? Först 4,33 och sedan motorsåg. Det borde sätta fart på folket i kyrkbänkarna.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-03-25 08:02
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Åh, den hade jag glömt!

Kanske man kunde kombinera det? Först 4,33 och sedan motorsåg. Det borde sätta fart på folket i kyrkbänkarna.

Du kan ju arragera om stycket och framföra det på kyrkorgeln.:)

  • Medlem
  • 2010-03-25 09:33
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Åh, den hade jag glömt!

Kanske man kunde kombinera det? Först 4,33 och sedan motorsåg. Det borde sätta fart på folket i kyrkbänkarna.

Ta det säkra före det osäkra och börja med motorsågen.

Philip Glass? Kan det vara något? Musiken i "Candyman" är vacker, tänker speciellt på "Helen's theme". Framförd på speldosa?

JAg skulle vilja utmana dig att mitt i allt det 'klassiska' överraska och göra variationer på en Taubevisa. t ex:
- Som stjärnor små
- Här är den sköna sommar
- Himlajord

Eller skulle det bli fel?

Ursprungligen av Anders Ingelstam:

JAg skulle vilja utmana dig att mitt i allt det 'klassiska' överraska och göra variationer på en Taubevisa. t ex:
- Som stjärnor små
- Här är den sköna sommar
- Himlajord

Eller skulle det bli fel?

Inte alls. Tvärtom. Jag har redan bestämt mig för att improvisera över ett par teman. Ett har jag bestämt, nämligen Fjäril vingad syns på Haga, men nummer två är fortfarande öppen.

Nu har jag i alla fall bestämt mig för vilka teman som blir grunden för improvisationerna:

* Fjäril vingad syns på Haga
* Öppna Landskap (Ulf Lundells)

De känns väl somriga?

Eventuellt har jag en ny kandidat för det icke-improviserade programmet, i form av Brusa högre lilla å, Björn J-Son Lindh.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-18 00:40
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Eventuellt har jag en ny kandidat för det icke-improviserade programmet, i form av Brusa högre lilla å, Björn J-Son Lindh.

Den var länge sedan man hörde.... Väldigt mycket Sverige!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-17 11:20

Om Öppna Landskap inte är skrivet sten och Keith Jarrett redan nämnts kanske jag skulle kunna få slå ett slag för hans föregångare. Jag tycker Bill Evans album Waltz for Debby som han gjorde tillsammans med Zetterlund var sagolikt.

Det är svårt att framhäva bara en låt från den skivan men jag hade antingen "Vindarna Sucka Uti Skogarna" eller "Jag Vet En Dejlig Rosa" i åtanke. Tegnér och svensk folkmusik kunde ju vara passande?

"Vindarna sucka..." får jag inte tag på Youtube men "Jag vet en dejlig rosa" finns här: YouTube - Monica Zetterlund & Bill Evans- Jag vet en Dejlig Rosa

  • Medlem
  • 2010-04-17 11:26
Ursprungligen av sodemus:

Jag tycker Bill Evans album Waltz for Debby som han gjorde tillsammans med Zetterlund var sagolikt.

Jag tycker hans egen version (utan Z) är flera snäpp bättre.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-17 11:30
Ursprungligen av Baron:

Jag tycker hans egen version (utan Z) är flera snäpp bättre.

Jo, vad jazz trio beträffar så blev det kanske aldrig bättre än med Scott men jag hade främst låtarna jag nämnde i åtanke (och de finns ju inte på albumet från 61').

Senast redigerat 2010-04-17 11:42

Jag har suttit och lekt lite med "Jag vet en dejlig rosa" och det är en väldigt bra kandidat – kanske blir det så att jag bestämmer där och då, men då är det bra ha utforskat några teman så man fått in rytm och grundharmonier i kroppen och kan släppa lös.

Normalt sett brukar jag försöka undvika att improvisera publikt över folkmusiksteman, dels för att det låter så mycket Jan Johansson, hur man än försöker undvika det, och då är det återigen så att det bara kan bli sämre :D, men också för att det är så vemodigt så jag blir rent deppad själv

Men, den här har en enkelhet och harmonier som kan vrängas till något bra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-17 13:11
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Jag har suttit och lekt lite med "Jag vet en dejlig rosa" och det är en väldigt bra kandidat – kanske blir det så att jag bestämmer där och då, men då är det bra ha utforskat några teman så man fått in rytm och grundharmonier i kroppen och kan släppa lös.

Jag skulle vara för nervös för det men det låter ju som en bra plan om man inte lider av sånt!

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Normalt sett brukar jag försöka undvika att improvisera publikt över folkmusiksteman, dels för att det låter så mycket Jan Johansson, hur man än försöker undvika det, och då är det återigen så att det bara kan bli sämre

Ah, jag hade faktiskt helt glömt bort honom när jag nämnde de här låtarna. Även om Bill och Jan har enkelheten gemensamt så tycker jag inte att Bill's version påminner alls om Jan Johansson. Jag vet att det inte var det du menade men jag ville ändå ha sagt att det så klart är möjligt. Men också, så vitt jag vet spelade Jan aldrig in "Jag vet en dejlig rosa" det kan ju underlätta i det avseendet.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

men också för att det är så vemodigt så jag blir rent deppad själv

Du räknar väl inte med att ett öga är torrt när du är färdig, oavsett låtval?
Nä, men det håller jag med dig om.

Den här kanske man skulle riva av, lite så där en passant...

YouTube - Oscar Peterson - Cubano Chant - Montreux 1975

(ironi, för den som inte förstod det)

Jag säger dte igen: Taube!!!

  • Medlem
  • 2010-04-18 00:44

Jag föreslår Kalles klätterträd. På allvar.

Ursprungligen av Baron:

Jag föreslår Kalles klätterträd. På allvar.

Tack för förslaget, men den passar mig inte av många anledningar.

Ledsen att vara så hemskt "kräsen" men som amatör så innebär varje litet stycke en massa övande och slit och då måste de verkligen kännas helt rätt för en.

Tänkte följa upp denna gamla tråd med en länk till lite av den improviserade delen (dock från en tidigare konsert)

YouTube - Sequence 01_1.mp4

Bevaka tråden