Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpa Ipad i USA - frågor

Tråden skapades och har fått 80 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-09 09:30

Hej.
Har några frågor. Tänkte åka till USA om två veckor och inhandla Ipads. Har några frågor.

Hur många får man köpa i Applebutiken? 2 per kund eller 2 per kreditkort? Kan man betala cash och köpa fler?

Måste man förboka eller är det bara att knata in och köpa direkt i affären?

/Micke

Nu finns det nog ingen limit. Förboka ska man heller inte behöva. Finns de så finns de. Annars få du vänta tills de har i lager.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-09 11:46

Något annat man måste tänka på?
Strömadaptrar medföljer?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-09 12:42
Ursprungligen av mickys:

Något annat man måste tänka på?
Strömadaptrar medföljer?

Ja, fast amerikansk plugg till som du kan byta här i sverige.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-04-09 12:46
Ursprungligen av mickys:

Något annat man måste tänka på?
Strömadaptrar medföljer?

Amrikansk. Funkar o ladda med USB via datorn, men tar dubbelt så lång tid som väggpluggen tydligen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-09 13:06

hur byter jag väggpluggen då?
vill ju ladda den i väggen.

Ursprungligen av mickys:

hur byter jag väggpluggen då?
vill ju ladda den i väggen.

Det är en likadan adapter som i laddaren till en Mac. Du drar loss den, köper en ny hos en Appleåterförsäljare.

Ursprungligen av Capeman:

...köper en ny hos en Appleåterförsäljare.

Här t.ex:
Macoteket - adapter, duckhead

  • Medlem
  • International user
  • 2010-04-09 13:40
Ursprungligen av Capeman:

Det är en likadan adapter som i laddaren till en Mac. Du drar loss den, köper en ny hos en Appleåterförsäljare.

Inte den som skickas med från USA om jag förstod det rätt. De är en egen variant. Precis som iphone laddaren men den är lite större för o annan strömstyrka ut osv.

Ursprungligen av Minto0:

Inte den som skickas med från USA om jag förstod det rätt. De är en egen variant. Precis som iphone laddaren men den är lite större för o annan strömstyrka ut osv.

Fast den gamla laddaren till iPhone har ju samma adapter som till Macen. Vi snackar duckhead alltså, inte själva "strömlådan".

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-09 14:01

Måste ju vara lätt i USA att hitta en adapter? Som de behöver när de reser till Europa?

Ursprungligen av mickys:

Måste ju vara lätt i USA att hitta en adapter? Som de behöver när de reser till Europa?

Men varför fortsätter du fråga om detta - du har ju redan fått svar och länk. (se inlägg #7 och #8)

Du använder samma laddare, men köper bara en svensk (europeisk) "duckhead", och byter ut den delen av laddaren.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-09 14:06

Pratade med Apple på 5th avenue. Inte säkert de har några Ipads inne när jag kommer om 2 veckor. Har de så dålig tillgång? hur ofta får de in nya? Är ju bara där över helgen.
Någon som vet något om detta?

Ursprungligen av mickys:

Pratade med Apple på 5th avenue. Inte säkert de har några Ipads inne när jag kommer om 2 veckor. Har de så dålig tillgång? hur ofta får de in nya? Är ju bara där över helgen.
Någon som vet något om detta?

Det är väldigt svårt att svara på de frågorna, iPad har ju funnits ute mindre än en vecka.

Ursprungligen av mickys:

Pratade med Apple på 5th avenue. Inte säkert de har några Ipads inne när jag kommer om 2 veckor. Har de så dålig tillgång? hur ofta får de in nya? Är ju bara där över helgen.
Någon som vet något om detta?

Var det inte liknande när iPhone 3Gs kom? Då fick de nya varje morgon och det var bara att "hänga på låstet" (vilket är svårt på 5th ave, då den aldrig stänger), varje morgon för att få tag på en..
Tror du får göra samma sak, gå dit kvällen före, är det slut fråga när de brukar få morgonlev och var där då igen..

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2010-04-11 00:10
Ursprungligen av mickys:

Pratade med Apple på 5th avenue. Inte säkert de har några Ipads inne när jag kommer om 2 veckor. Har de så dålig tillgång? hur ofta får de in nya? Är ju bara där över helgen.
Någon som vet något om detta?

När jag var där (5th Av.) den 5:e hade de DRIVOR av iPads på hyllorna och folk bar ut sina nyinköp i en strid ström.
Den 6:e, när vi väl bestämt oss (!), fanns det fortfarande kvar (dock ej den minsta), och de skulle få in ytterligare inom några dagar. (köpte mellanmodellen).
Affären i SoHo hade också slut på minsta.
Tror dock att de stadigt fyller på dessa butiker, då de är så välbesökta.
Tips: Köp även Apple-fodralet som går att vinkla upp - det är klockrent!

Och när det gäller strömadaptern: Den har kraftigare uteffekt än iPhone-laddaren: 10 Watt. Själva pluggen går - som nämnts ovan - att byta ut mot en svensk, men det går som vanligt bra att ansluta en apparatsladd för 39 pix där kontakten ansluter till laddaren.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-10 15:19

Om man åker hem från USA via EU land. Var ska jag tulla varan? I första EU-landet eller i Sverige?
Är värdet 4300 man får ta med in utan moms och tull?

  • Oregistrerad
  • 2010-04-10 15:42
Ursprungligen av mickys:

Om man åker hem från USA via EU land. Var ska jag tulla varan? I första EU-landet eller i Sverige?
Är värdet 4300 man får ta med in utan moms och tull?

Eftersom det är utanför EU så måste du tulla i Sverige.

Vad det kommer kosta räknar du ut här Avgiftsguiden, formulär - Tullverket [NS4 version]

Tänk på att du aldrig kommer ifrån MOMS. 25% kommer det kosta dig oavsett. Det bör du även tänka på när du köper den. Vet inte hur det fungerar i USA, men gissar att du bör kunna få tillbaka state tax alt inte behöva betala det alls.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-10 15:43
Senast redigerat 2010-04-10 16:15

vad hamnar priset på i slutandän när man importerar själv?
förutsatt att ingen tar ut en avgift för att hjälpa till,
eller för den delen vad den faktisk avgiften blir hos borderlinx eller viadress..
(då utgår jag från att USA är det billigaste landet att importera ifrån, speciellt nu när dollarn är så låg).

jag är mest nyfiken på slutpris, i siffror, alltås hur mycket det faktiskt kostade.
gärna för olika ipad-modeller.

  • Oregistrerad
  • 2011-03-15 12:15

Spontant så kommer det bli dyrare då du själv inte åker över och köper en kontant. Men andra som eventuellt har importerat får väl gärna kommentera - får du inga kommentarer kan det ju tyda på att ingen övervägt det alternativet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-15 15:39

Hos Tullverket kan du räkna ut hur mycket du ska betala i moms och tull. Det hjälper dig en bit på vägen iaf..

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-03-16 16:22
Ursprungligen av xtrem:

Hos Tullverket kan du räkna ut hur mycket du ska betala i moms och tull. Det hjälper dig en bit på vägen iaf..

Tull är 0% på bärbara datorer så vitt jag vet, moms däremot får man betala 25% för import ifrån USA.

  • Medlem
  • 2011-03-16 15:56

Någon som vet i vilka länder man kan köpa iPad 2 3G utan abonnemang?

Ursprungligen av Jordi:

Någon som vet i vilka länder man kan köpa iPad 2 3G utan abonnemang?

Alla länder där den säljs.

Att du måste välja antingen AT&T eller Verizon när du köper i USA har ingenting med abonnemang att göra. Det handlar bara om att det är olika mobilsystem, och du måste välja vilken sorts nät du tänker använda iPaden i.

Om du ska använda den i Sverige (och de flesta länder i världen) så är det AT&T-modellen du ska välja.

Senast redigerat 2011-03-16 16:24

När Ipaden var ny så var tullen tveksam på om den skulle anses vara en bärbar dator - den gick ju "inte att programmera med vanliga språk"

Ni minns väl detta? Ipad frvirrar den svenska tullen - Computer Sweden

Man kan ju be någon plocka ut den ur boxen och skicka den i en annan kartong ihop med ett brev med texten "här kommer min begagnade iPad, du får den för 500kr för att vi är vänner".
Fast det kanske inte är rätt.
=P

Ursprungligen av Chaosstar:

Man kan ju be någon plocka ut den ur boxen och skicka den i en annan kartong ihop med ett brev med texten "här kommer min begagnade iPad, du får den för 500kr för att vi är vänner".
Fast det kanske inte är rätt.
=P

Nä... och det lär inte fungera om Tullen skulle kolla paketet heller;)

Ursprungligen av BlackSmp:

Nä... och det lär inte fungera om Tullen skulle kolla paketet heller;)

Nu är ju iPad kanske en för "känd" produkt med känt pris, men köpte t.ex. en dubbelpedal och de öppnade paketet och la inte på nån tull.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-03-16 19:53

Ska iväg till USA i maj och tänkte köpa en iPad 2. Den modell jag är intresserad av är 3G modellen. Vad jag förstår så ska jag välja AT&T modellen. Måste jag sedan låsa upp den när jag kommer hem till Sverige? Hur gör jag det i så fall?

Bör jag ta ur den ur kartongen och slänga den redan i USA eller kan man ta iPaden som handbagage och lägga tomkartongen i resväskan? Eller är det en onödig risk?

Bevaka tråden