Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jakten på den försvunna grillsmaken...

Tråden skapades och har fått 221 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Kungälv
  • 2013-05-09 20:02
Ursprungligen av Stefan Strandberg:

Det beror lite på vad du grillar för typ av kött, jag skulle rekommendera en ThermaPen om du grillar "små" bitar. Dvs. där du bara vill se om de är färdiga eller inte. Och en Mavrick ET-732 om du kör större bitar där både grilltemperatur och köttemperatur spelar roll.

Berätta gärna lite om hur och vad du grillar.

Små bitar tycker jag i regel inte jag behöver en termometer till (beroende på vad du menar med små bitar).

Jag tänkte mest rent praktiskt, den där Mavrick har ju en sladd, ska man klämma den mellan grillen och locket?
Jag grillar mestadels fläskfile, kotletter eller lax (plus korv till min dotter), men har tänkt vidga vyerna.

Jag grillar med kolkorgar på sidorna, så köttet är inte direkt över kol/briketter.

Ursprungligen av Json_81:

Små bitar tycker jag i regel inte jag behöver en termometer till (beroende på vad du menar med små bitar).

Jag tänkte mest rent praktiskt, den där Mavrick har ju en sladd, ska man klämma den mellan grillen och locket?
Jag grillar mestadels fläskfile, kotletter eller lax (plus korv till min dotter), men har tänkt vidga vyerna.

Jag grillar med kolkorgar på sidorna, så köttet är inte direkt över kol/briketter.

Med små bitar menar jag tunnare entrecoter eller tunna bitar ryggbiff.

Det är inga problem att lägga sladden mellan locket och grillen, har gjort det på en Performer utan problem.

Testa att göra en reversed sear på en lite tjockare bit ryggbiff (Strip Steak) och kör med termometer. Löjligt gott..

Så här ser det ut på min altan nu:

https://docs.google.com/file/d/0B9YFtvFpesICQ1d6U0E3RVhINVk/edit?usp=sharing

Grymt nöjd!

Offtopic: hur gör jag för att en bild från Dropbox ska visas direkt som en bild? Verkar inte fungera då jag la den som bild? (Nu la jag den som en länk)

Gör ett nytt försök med en bild:

https://docs.google.com/file/d/0B9YFtvFpesICRjRtX2FGdnY1eWs/edit?usp=sharing

Det ville sig inte, i alla fall en bild på en helgrillad entrecote.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2013-05-14 22:00
Ursprungligen av Stefan Strandberg:

Offtopic: hur gör jag för att en bild från Dropbox ska visas direkt som en bild?

Lägg bilden i mappen Public, högerklicka på bilden och välj Dropbox -> Copy public link
Sedan använder du bildknappen i inläggsfönstret och klistrar in länken.

(Edit ovan: glömde ett ord)

Ursprungligen av Stefan Strandberg:

Gör ett nytt försök med en bild:

https://docs.google.com/file/d/0B9YFtvFpesICRjRtX2FGdnY1eWs/edit?usp=sharing

Det ville sig inte, i alla fall en bild på en helgrillad entrecote.

Om man klickar så ser man. Ser saftigt ut.

Senast redigerat 2013-05-14 22:24
Ursprungligen av filuren:

Lägg bilden i mappen Public, högerklicka på bilden och välj Dropbox -> Copy public link
Sedan använder bildknappen i inläggsfönstret och klistrar in länken.

Om man klickar så ser man. Ser saftigt ut.

Vet inte varför jag skriver Dropbox och sedan lägger bilderna på Google Drive.. Måste ha somnat till lite där.. Ska göra ett nytt försök och lägga dem rätt.

Ursprungligen av Stefan Strandberg:

Vet inte varför jag skriver Dropbox och sedan lägger bilderna på Google Drive.. Måste ha somnat till lite där.. Ska göra ett nytt försök och lägga dem rätt.

Det blir en New York Strip Steak också, så där lagom saftig..

https://docs.google.com/file/d/0B9YFtvFpesICQlNQajREUmhLZ3M/edit?usp=sharing

  • Medlem
  • 2013-05-15 14:35
Ursprungligen av filuren:

Lägg bilden i mappen Public, högerklicka på bilden och välj Dropbox -> Copy public link
Sedan använder du bildknappen i inläggsfönstret och klistrar in länken.

(Edit ovan: glömde ett ord)

Om man klickar så ser man. Ser saftigt ut.

Jag tycker det ser ut som om någon har kräkts upp biffen.

Hehe den ligger i en boarddressing, olivolja, vitlök, örter,salt och lite riven lime. Löjligt gott..

det enda man behöver för den perfekta grillsmaken är den här grillen:

Hehe

Slå av fläkten så har man en elgrill..

Grillade Pulled Pork i helgen, 7.5 timmar. Löjligt gott! Vad har ni grillat?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2013-05-29 07:24

Fläskkarre, fläskfile, kycklingfile + bacon, blandade korvar, mycket grillat blev det denna helgen.

  • Medlem
  • 2013-05-29 07:39

Kan rekommendera boken Texas BBQ av Jonas Cramby!
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=...

Ahhh den såg jag på bokhandeln! Den ska jag gå och köpa idag!

Grymt väder den här veckan! Blir en del grillat, nu har gräslöken kommit upp så nu blir det en entrecote med gräslökssmör i helgen. Kidsen får em grillad kyckling.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2013-05-30 09:20
Ursprungligen av Swift:

Kan rekommendera boken Texas BBQ av Jonas Cramby!
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=...

Tack för tipset. Hade tänkt bygga en BBQ av min tunngrill.
Den är 10:- billigare på Bokus och har du MedMera får du poäng
http://www.bokus.com/bok/9789127135918/texas-...

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2013-06-05 17:37

Kanske diskuterats tidigare i tråden, men har någon tips på briketter och var man köper dem billigast?
Köpte en påse weber förra året och det var ju enorm skillnad i hur länge de håller värmen mot icas billigaste.

Har nyss grillat ryggbiff, med majskolv, gräslökssmör och lite grillpotatissallad. I morgon blir det en 1.5 kg rostbiff som åker in. serdram emot den!

Ja har man en klotgrill är Webers briketter grymma! Tar tid att tända men håller verkligen vad de lovar. När jag köpte dem har jag för mig att Plantagen låg bra i pris.

I torsdags grillades en hel rostbiff, löjligt gott!

I dag blev det en laxplanka, tunna plankor av cederträ. Gav både smak och lukt då de låg direkt på grillen.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2013-06-08 21:10

Dags igen.

Det blev fläskkotlett och majskolv (sistnämnda ej på bild) med en massa sköna sallader/röror och färsk potatis.

Ett av klodjuren betedde sig som han aldrig ätit innan.

Han har såklart ätit innan. Och jag älskar honom trots hans uppförande.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-08 21:18

Har nu läst fatt i denna tråd. Otroligt njutbart..:)

Vill inte jämföra mig med några av experterna här men nog har jag utvecklat en del förmågor under åren vid grillen. Blandat kol och gasol och kommit fram till att för att få en helhetsupplevelse är det kol som gäller. Det som stör mig är att jag tycker kvalitén på kol och briketter sjunker(som på så mycket när lägsta pris blir allt viktigare). I år har ICA:s varit ännu sämre tycker jag. Får vräka på med briketter för att få upp temperaturen.

Personligen anser jag att vi har ganska smaklöst kött här i Sverige. Det kan vara mört och självklart ofta fint mot djuren. Men smak är inte vad jag kopplar samman med svenskt kött. Det gör att marinader på olika sätt kan "lyfta" en fin köttbit av svensk karaktär. Men, enligt mig vinner ofta även svenskt kött på att bara rumstempereras och sedan strös med salt och svartpeppar. Och absolut inte för mycket peppar eller för lite salt. Om det inte är en hel bit. På hela bitar passar en bra marinad mkt bra.

Min personliga kompromiss på skivor av kött är att använda salt och svartpeppar på grillytan, enligt ovan, och sedan ha en personligt tillredd rub/torra kryddor på kanterna. Då blir det inte bränd rub utan ger en mkt fin smak. Man kan även låta (mat)gästerna välja sin kryddblandning. Hade en grillfest där jag hade fyra olika varianter och respektive gäst fick välja. Mkt lyckat.

Tillbringat en del tid i USA och Latinamerika och då lärt mig om andra styckningsdetaljer. Sedan förra året börjar dessa slå igenom även i Sverige. Det tycker jag är roligt. Utöver vårt smaklösa kött anser jag att den största styggelsen är att vi har en tradition att skära för tunna skivor av många köttbitar. Tittar man på entrecot eller ryggbiff är de ofta allt för tunna om de säljs i skivor. Fast även det börjar bli bättre.

Allt detta skrivet när jag sitter på altanen och smälter grillad karré. De blev mycket fina. Använde Webers träspån med smak av Mesquite. Använder träflis mkt sällan så jag vet inte om det var det som gjorde att det blev så bra..:)

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2013-06-09 08:50

Till er som kör med kol eller briketter. Jag har haft ett sånt här rör från weber in några år och det funkar kanon. Speciellt som jag har gasspis (utomhus) och man behöver då inte använda sig av kemikalier eller liknande för att få fjutt på på kolen/briketterna. Bara i med briketterna och placera på gasspisen i några minuter. När det börjat glöda i botten kan man ställa den på grillen eller på marken. Självdraget sköter sedan resten på ca 20-30 minuter.

http://www.grillbutiken.se/product/276/weber-...

Senast redigerat 2013-06-09 09:09
  • Medlem
  • Neverland
  • 2013-06-14 23:14

Jag vill ta tillfället i akt att tipsa om en trevlig substans att använda i såväl marinad som glace = Worcestershiresås. Stava och uttala det som ni behagar.

Marinad:
1 msk olja
0,5 msk Worcestershiresås
1 msk jävligt starkt kaffe (alt= lagom mängd outspätt pulversnabbkaffe som krossas fint)
1 msk ketchup

Blanda allt, häll i plastpåse. Ner med köttet i samma påse. Kotlett med ben = FAIL (påsen går sönder)
Marinera minst en timma, gärna 12 timmar.

Torka av köttet och grilla på hög värme någon minut eller så, tills det är snyggt, helt enkelt.

Flytta köttet från glödunderlag till annat varmt ställe, pensla på mer av ovanstående marinad, men då med inblandad finhackad/krossad vitlök.

Låt köttet bli klart på tid du själv finner lagom. Allt från 3 till 10 minuter, beroende av köttsort/kvalitet till självtyckande.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2013-06-14 23:17
Ursprungligen av onnyt:

Den ser ut som den kommande Mac Pro'n, men silverlackad.

Ursprungligen av filuren:

Jag vill ta tillfället i akt att tipsa om en trevlig substans att använda i såväl marinad som glace = Worcestershiresås. Stava och uttala det som ni behagar.

Marinad:
1 msk olja
0,5 msk Worcestershiresås
1 msk jävligt starkt kaffe (alt= lagom mängd outspätt pulversnabbkaffe som krossas fint)
1 msk ketchup

Blanda allt, häll i plastpåse. Ner med köttet i samma påse. Kotlett med ben = FAIL (påsen går sönder)
Marinera minst en timma, gärna 12 timmar.

Torka av köttet och grilla på hög värme någon minut eller så, tills det är snyggt, helt enkelt.

Flytta köttet från glödunderlag till annat varmt ställe, pensla på mer av ovanstående marinad, men då med inblandad finhackad/krossad vitlök.

Låt köttet bli klart på tid du själv finner lagom. Allt från 3 till 10 minuter, beroende av köttsort/kvalitet till självtyckande.

Det uttalas wo'stersås.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2013-06-14 23:39
Ursprungligen av pmarriott:

Det uttalas wo'stersås.

So be it.

Vad tror du om marinaden då?

Ursprungligen av filuren:

Jag vill ta tillfället i akt att tipsa om en trevlig substans att använda i såväl marinad som glace = Worcestershiresås. Stava och uttala det som ni behagar.

Marinad:
1 msk olja
0,5 msk Worcestershiresås
1 msk jävligt starkt kaffe (alt= lagom mängd outspätt pulversnabbkaffe som krossas fint)
1 msk ketchup

Blanda allt, häll i plastpåse. Ner med köttet i samma påse. Kotlett med ben = FAIL (påsen går sönder)
Marinera minst en timma, gärna 12 timmar.

Torka av köttet och grilla på hög värme någon minut eller så, tills det är snyggt, helt enkelt.

Flytta köttet från glödunderlag till annat varmt ställe, pensla på mer av ovanstående marinad, men då med inblandad finhackad/krossad vitlök.

Låt köttet bli klart på tid du själv finner lagom. Allt från 3 till 10 minuter, beroende av köttsort/kvalitet till självtyckande.

Testa en reversed sear, dvs. Att göra tvärtom, du får jämnare och finare kött då. Går ju tvärt emot det man tidigare fick lära sig om stekning/grillning. Men herregud vad det blir bra!

Jag har fem kilo Entrecote som först har legat i salt i 24h och sedan 24h i en wet rub. Idag blir det en reversed sear, tar upp den till 56 grader på indirekt värme, och grillar på den på hög värme för att få smaken från mailliard reaktionen.

  • Medlem
  • Hjo
  • 2013-06-15 09:09
Ursprungligen av onnyt:

Till er som kör med kol eller briketter. Jag har haft ett sånt här rör från weber in några år och det funkar kanon. Speciellt som jag har gasspis (utomhus) och man behöver då inte använda sig av kemikalier eller liknande för att få fjutt på på kolen/briketterna. Bara i med briketterna och placera på gasspisen i några minuter. När det börjat glöda i botten kan man ställa den på grillen eller på marken. Självdraget sköter sedan resten på ca 20-30 minuter.

http://www.grillbutiken.se/productfiles/images/d/d03ec3a1-762e-4da2-b961-1c41154c15e4.jpg

https://dl.dropboxusercontent.com/u/12120364/2013-05-30%2016.04.25.jpg

http://www.grillbutiken.se/product/276/weber-...

Fast ännu bättre och enklare (om man inte har gasol) är att ta några sidor tidningspapper och sätta i utrymmet som är avsett för det, placera den på gallret som på bilden och fylla på valbart briketter/kol, tända pappret och vänta i 15 minuter.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-15 10:26
Ursprungligen av Stefan Strandberg:

Testa en reversed sear, dvs. Att göra tvärtom, du får jämnare och finare kött då. Går ju tvärt emot det man tidigare fick lära sig om stekning/grillning. Men herregud vad det blir bra!

Jag har fem kilo Entrecote som först har legat i salt i 24h och sedan 24h i en wet rub. Idag blir det en reversed sear, tar upp den till 56 grader på indirekt värme, och grillar på den på hög värme för att få smaken från mailliard reaktionen.

En av de bästa köttbitar jag har ätit var i Canada. Det var så gott att jag bad att få framföra det till den som vederbörligt borde ta emot berömmet. Ut kom en glad kock. Ett roligt samtal utspelade sig kring kött och olika varianter av tillagning. Dels hade han infört varianten "rare with extra hard surface"(jag tror iofs kanske att använde ett annat begrepp för yta) då han upptäckt att de gäster som ville ha rare ibland tyckte det var för lite stekyta på köttet.

Men, nu till att grilla långsamt först. Det var hans huvudsakliga tips. Han menade att den normala Amerikanska Bbq var förkastlig. Den att man grillar på hög temperatur först och sedan låter den smyga upp i rätt temp. Tvärtom var melodin. Han sa också att i restaurangmiljö eller hos en kunnig grillare kan man till och med koka köttet först om man vill. Därefter upp på grillen.

Sedan dess har jag provat detta flera gånger, inkl att koka eller köra i vanlig ugn innan upp på grill. Ofta makalöst bra resultat. Inte minst får man enklare en hårdare och torrare yta.

Bevaka tråden