Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fläktar på full fart och en ?usb-process

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-27 08:12

Hej,

En MacBook Pro 2.16Ghz Intel Core 2 Duo med fläktarna på full fart (runt 6000 redan en kort stund efter uppstart och inga program igång).

Tittar jag i aktivitetskontroll, på processoranvändning ligger bägge staplarna nästan på max. Inne i aktivitetskontroll, kolumnen processor har jag inget som ligger över någon enstaka procent. Men öppnar jag iStatpro-widgeten och tittar under processes där så har jag något som heter "?usb" som hela tiden ligger runt 100%. se skärmdump.

Någon som vet något?
Och om det är något jag ska göra något åt. Jag vill framförallt förstå och få ner fläktarna.

// Bosse

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-27 08:46

tillägg:
om jag öppnar aktivitetskontroll och istället för att titta på bara min användare utan tittar på alla processer har jag något där som heter "garobe" med användaren _lp som ligger runt 170% i processoraktivitet. Vad är detta för något? Jag har googlat.

// Bosse

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-04-21 21:03

Har en likadan dator, med samma grundfråga och problem under tre år.

När jag väl fick tag i en "vän" som har Apple Service Diagnotics Test 3S108 indikerade datorn att "temperatur Sensor Left Palm Rest" var orsken till fläktrusningen. Jag försökte hitta givaren via Internet, men där fanns inga svar - men massa frågor av samma orsak...

Efter ha öppnat datorn för 10:e gången hittade jag en sensor på moderkortet, till vänster längst bort från skärmen. ( det finns en till inom 15 mm avstånd)

Med starkt förstoringsglas kunde jag konstatera en "förmodad" kallödning. Jag har en lödpenna som klarar 450 grader - och med hjälp av den kunde jag förbättra lödningen. ( silverlödningar kräver högre temp>) .

som parantes - Först trodde jag det satt en givare på blåtandskortet ( vä om hård disken) där jag också hittade en "förmodad" kallödning vid optisk kontroll. Efter ha förbättrat denna så fungerar plötsligt min trådlösa mus bättre.

Du måste köra en ASD-test ( 3S108) , som även kalibrerar vissa temp givare. - läs mer på min tråd hos ifixit.com ( Ts0P Temperature Palm rest L sensor makes fan go hi!)

1
Bevaka tråden