Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPad 3G och Tele2

Tråden skapades och har fått 43 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-30 09:37

Hej alla

Nån som vet vad som gäller om man köper en iPad 3G och fraktar hem den till Sverige? Är det bara att klippa till ett sim och stoppa in?

/x

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-04-30 09:54

Om jag förstått saken rätt vad gäller micro-SIM så funkar det bra att göra så.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-04-30 09:57

Eftersom iPads är olåsta ska det inte vara några problem att göra så.

//Rob

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-30 10:25
Ursprungligen av Robo-X:

Eftersom iPads är olåsta ska det inte vara några problem att göra så.

//Rob

Läser på prylzonen:
"iPad 3G kommer med ett kontrakt hos AT&T i USA vilket gör den rätt så onödig och svåranvänd här i Sverige."

iPad 3G släpps på andra sidan Atlanten | Prylzonen.se - Roliga prylar och teknik

Ursprungligen av xworker:

Läser på prylzonen:
"iPad 3G kommer med ett kontrakt hos AT&T i USA vilket gör den rätt så onödig och svåranvänd här i Sverige."

iPad 3G släpps på andra sidan Atlanten | Prylzonen.se - Roliga prylar och teknik

Den kommer INTE med något kontrakt. AT&T har erbjudande om månads-abb och sånt men själva ipaden kan du köpa utan det och bara stoppa i ett microsim (eller avklippt sim).

Nej det där stämmer inte. Till skillnad från iPhone kan du köpa iPad helt utan något abonnemang.

Sen kan du peta i vad du vill, men det måste vara Micro-SIM då.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-30 11:00

Många olika bud på nätet. En del säger att den är låst till AT&T om man köper den i US och en del säger att den inte är det....

Apple - Support - Discussions - Is the iPAD 3G really locked to ...

Jag tror nog att den inte är låst, frågan är om man kan få ett tvilling sim från Tele2 och klippa till och trycka i det. Vore nice eftersom jag har frisurf på det.

Sen är det ju frågan om tillgågen? Den kommer väl säkert vara slut i alla butiker närmaste dagarna?

/x

  • Medlem
  • International user
  • 2010-04-30 11:28

Prylzonen har ingen koll. iPaden säljs olåst och AT&T som enda GSM operatör i USA (förutom T-Mobile) erbjuder ett extra abonnemang speciellt för iPad. Inget annat.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Prylzonen har ingen koll. iPaden säljs olåst och AT&T som enda GSM operatör i USA (förutom T-Mobile) erbjuder ett extra abonnemang speciellt för iPad. Inget annat.

//Rob

Lite koll har vi allt! Men tyvärr missade min skribent Joel detta faktum.Skall ju själv importera en tänkte jag.. Har uppdaterat artikeln på prylzonen nu

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-30 13:13

Har en fråga. Om iPad 3G kan ha sim kort i sig men bara använda internet så kan man ju ringa/sms via internet ?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-04-30 13:14
Ursprungligen av Fugly:

Har en fråga. Om iPad 3G kan ha sim kort i sig men bara använda internet så kan man ju ringa/sms via internet ?

Självklart med Skype Out ska det fungera. iPad själv har ingen program för det.

//Rob

Edit. beställde precis en + microSIM tvillingkort från Telenor

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-05-01 01:39
Ursprungligen av lukasbrisman:

Edit. beställde precis en + microSIM tvillingkort från Telenor

Härligt! Men beställde du iPaden från Telenor?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-04-30 21:49

En ssk att tänka på är att de flesta operatörer i USA kör ett annat mobilsystem än vi (CDMA). Så det är inte alls så säkert att den funkar här.

Ursprungligen av kenjon:

En ssk att tänka på är att de flesta operatörer i USA kör ett annat mobilsystem än vi (CDMA). Så det är inte alls så säkert att den funkar här.

Men ipaden är väl at&t och gsm?

"Remember, the iPad 3G is supplied carrier unlocked, so if you’re just looking for a way to use the tablet with networks other than AT&T you’ll be able to do so simply by slotting in a new microSIM."

iPad jailbreak promised soon after 3G model’s release - SlashGear

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-04-30 22:57

Vilka operatörer har micro-SIM idag?

Micro-SIM är vad jag har förstått inte bara mindre än vanliga mini-SIM, de har också fler funktioner på chippet. Så det är väl inte helt säkert att det funkar att klippa ner ett mini-SIM för iPad. Är det någon som har försökt?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-04-30 22:59
Ursprungligen av bredell:

Vilka operatörer har micro-SIM idag?

Micro-SIM är vad jag har förstått inte bara mindre än vanliga mini-SIM, de har också fler funktioner på chippet. Så det är väl inte helt säkert att det funkar att klippa ner ett mini-SIM för iPad. Är det någon som har försökt?

Det är precis samma chip... bara formatet är mindre. Alla kan klippa till sitt vanliga SIM kort så att den passar till iPad och förmodligen iPhone 4G senare i sommar.

För att klara ut begreppen. Mini SIM används av nästan alla mobiler nu för tiden. Mico SIM används i iPaden och förmodligen i nästa iPhone.

http://en.wikipedia.org/wiki/Subscriber_Identity_Module

//Rob

Senast redigerat 2010-04-30 23:10
  • Medlem
  • International user
  • 2010-04-30 23:04

Finns det någon iPad spec som säger att den klarar både amerikanska och europeiska frekvenser för 3G mm?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-04-30 23:08
Ursprungligen av jonasolof:

Finns det någon iPad spec som säger att den klarar både amerikanska och europeiska frekvenser för 3G mm?

AT&T GSM använder samma frekvenser som i Europa. Precis som iPhone. T-Mobile USA använder en annan GSM 3G frekvens som inte är kompatibel med resten av världen (1700/2100) .

//Rob

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2010-04-30 23:09
Ursprungligen av jonasolof:

Finns det någon iPad spec som säger att den klarar både amerikanska och europeiska frekvenser för 3G mm?

Ja. Till vänster en bit ner, http://www.apple.com/ipad/specs/

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-05-01 00:45
Ursprungligen av Robo-X:

Det är precis samma chip... bara formatet är mindre. Alla kan klippa till sitt vanliga SIM kort så att den passar till iPad och förmodligen iPhone 4G senare i sommar.

För att klara ut begreppen. Mini SIM används av nästan alla mobiler nu för tiden. Mico SIM används i iPaden och förmodligen i nästa iPhone.

Subscriber Identity Module - Wikipedia, the free encyclopedia

I Wikipedias artikel som du länkar till står det:

Ursprungligen av Wikipedia:

Micro-SIM cards have the same thickness and contact arrangement again, but the length and width are further reduced to 15 mm × 12 mm. The specifications for the 3FF card or micro-SIM also include additional functionality beyond changing the physical card size.

Vad jag vet så har ingen testat ett nerklippt mini-SIM i iPad ännu.

Ursprungligen av kenjon:

En ssk att tänka på är att de flesta operatörer i USA kör ett annat mobilsystem än vi (CDMA). Så det är inte alls så säkert att den funkar här.

Men snälla... iPaden kör UMTS... AT&T kör UMTS... Vi kör UMTS... Så blanda inte in CDMA-2000 i detta även om det största ryktet som aldrig blivit sant om iPhone är att det ska komma en Verizonvariant (CDMA-2000)

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-05-01 12:11
Ursprungligen av BlackSmp:

Men snälla... iPaden kör UMTS... AT&T kör UMTS... Vi kör UMTS... Så blanda inte in CDMA-2000 i detta även om det största ryktet som aldrig blivit sant om iPhone är att det ska komma en Verizonvariant (CDMA-2000)

Om man inte har 3Gtäckning då?

Ursprungligen av kenjon:

Om man inte har 3Gtäckning då?

Ja, inte blir det CDMA-2000 i alla fall...

Men det beror på din operatör och vad de erbjuder. Telia lär falla tillbaka på EDGE eller i värsta GPRS men då går det inte snabbt...

Edit: Eftersom inlägget som jag reagerade på diskuterade CDMA som iPaden inte har något som helst stöd för så var det därför som jag tjatade på om UMTS (eller 3G som vi ofta kallar det)

  • Medlem
  • International user
  • 2010-05-01 01:19

Nej men det kommer inte att dröja länge tills någon gör det. Från bilderna ser SIM korten precis lika förutom storleken. För det andra så har AT&T redan visat hur deras micro sim kort kommer att se ut och det är samma kort som mini sim kortet med performering så att man kan minska ner kortet till micro sim storlek. Precis som det gick för över 10 år tillbaka när man fick ett SIM kort och fick minska ner det till mini sim.

//Rob

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-05-01 15:08

Det jag menar är att de iPads som kommer att säljas med SIMkort i USA kommer väl inte att stödja GPRS? Men kanske GSM Data då om 3G saknas där man befinner sej....

Ursprungligen av kenjon:

Det jag menar är att de iPads som kommer att säljas med SIMkort i USA kommer väl inte att stödja GPRS? Men kanske GSM Data då om 3G saknas där man befinner sej....

Skilj på vad hårdvaran klarar och vad nätet klarar. Men sedan så har AT&T ett UMTS/GSM nät så deras nät klarar också hela svängen från GPRS, EDGE och UMTS(3G)

Men hur som helst, du måste byta SIM-kort så det spelar ingen roll vad AT&T klarar eller inte n

På tal om det så tillåter de ännu inte internetdelning

  • Medlem
  • International user
  • 2010-05-01 17:17

Men snälla du. GPRS är GSM Data. Så här fungerar det. Den snabbaste förbindelsen prioriteras.

WIFI - 3G - EDGE - GPRS - Offline.

//Rob

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-05-01 19:31
Ursprungligen av Robo-X:

Men snälla du. GPRS är GSM Data. Så här fungerar det. Den snabbaste förbindelsen prioriteras.

WIFI - 3G - EDGE - GPRS - Offline.

//Rob

Menade EDGE när jag skrev GPRS, fel av mej.

Bevaka tråden