Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Går du över helt till Spotify när iOS4 kommer?

Tråden skapades och har fått 87 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Jönköping
  • 2010-06-21 18:03
Ursprungligen av zappee:

Vaddå valt?

Du har aldrig funderat på att artister inte går med för att det inte är värt det?

Vilket är detsamma som att de har valt att inte vara med.

Citat:

Spotify borde vara de som letar upp ny musik och lägger upp den. För att göra sin tjänst mer attraktiv.

Eh.... och exakt hur skulle det fungera? Du menar helt utan juridiska förbindelser?

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2010-06-21 18:05
Ursprungligen av zappee:

Nej, jag köper min musik där den finns. Tyvärr finns den inte på ett och samma ställe, men t.ex audiojelly.com är ett ställe där jag handlar.

Najs!

Men du inser att deras sortiment är ytterst pluttigt jämfört med Spottan va?

Även om vi skulle prata independentbolag och osajnat, alltså.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-06-21 18:22
Ursprungligen av Skilling:

Najs!

Men du inser att deras sortiment är ytterst pluttigt jämfört med Spottan va?

Även om vi skulle prata independentbolag och osajnat, alltså.

Ja, men jag bryr mig inte om Britney o.s.v
De har MIN musik.

"Eh.... och exakt hur skulle det fungera? Du menar helt utan juridiska förbindelser?"

Ja, som det var i betan. Om det hade varit en perfekt värld hade vi inte behöt skivbolag m.m.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2010-06-21 19:03
Ursprungligen av zappee:

Ja, men jag bryr mig inte om Britney o.s.v
De har MIN musik.

Ok, så med "dåligt sortiment" innan så menade du alltså "allt jag lyssnar på finns inte där". Då är jag med.

Citat:

Ja, som det var i betan. Om det hade varit en perfekt värld hade vi inte behövt skivbolag m.m.

Men då är det ju en helt annan tjänst än Spotify du frågar efter. Snarare ett streamat Pirate Bay, med andra ord.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-06-21 20:58
Ursprungligen av Skilling:

Ok, så med "dåligt sortiment" innan så menade du alltså "allt jag lyssnar på finns inte där". Då är jag med.

Men då är det ju en helt annan tjänst än Spotify du frågar efter. Snarare ett streamat Pirate Bay, med andra ord.

Ja, om de inte har vad jag vill ha så tycker jag det är ett dåligt sortiment...

Nej, det är inte en helt annan tjänst. Spotify var som sagt så innan det släpptes publikt.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2010-06-21 21:03
Ursprungligen av zappee:

Nej, det är inte en helt annan tjänst. Spotify var som sagt så innan det släpptes publikt.

Förvisso, men det var bara oseriöst och klumpigt av dem. Det säger sig självt att man inte kan göra så och tro att det funkar om man nu ska göra det helt reko och lagligt.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-06-21 21:04
Ursprungligen av Skilling:

Förvisso, men det var bara oseriöst och klumpigt av dem. Det säger sig självt att man inte kan göra så och tro att det funkar om man nu ska göra det helt reko och lagligt.

Nej, och orsaken till det är skivbolagen.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2010-06-21 21:08
Ursprungligen av zappee:

Nej, och orsaken till det är skivbolagen.

Nej. Orsaken till det är att vi har en upphovsrätt. Jag är inte sen att ta tillfällena att ge mig på bolagen, men just i det här fallet var de häpnadsväckande storsinta. De hade kunnat stämma skiten ur Spotify redan innan de riktigt hade kommit igång.

Fast å andra sidan lyckades Spotify övertala dem om att de kan tjäna en jäkla massa pengar om de investerar i bolaget istället.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-06-21 21:12
Ursprungligen av Skilling:

Nej. Orsaken till det är att vi har en upphovsrätt. Jag är inte sen att ta tillfällena att ge mig på bolagen, men just i det här fallet var de häpnadsväckande storsinta. De hade kunnat stämma skiten ur Spotify redan innan de riktigt hade kommit igång.

Fast å andra sidan lyckades Spotify övertala dem om att de kan tjäna en jäkla massa pengar om de investerar i bolaget istället.

Haha, storsinta..... hahahahahhahahahhahaha

Det enda de idioterna gör är att stämmer skiten ur folk.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2010-06-21 21:28
Ursprungligen av zappee:

Haha, storsinta..... hahahahahhahahahhahaha

Det enda de idioterna gör är att stämmer skiten ur folk.

I det här fallet var de trots allt det. Spotify hade kunnat ligga riktigt illa till där i början. Med rätta faktiskt, att lägga upp andras material utan avtal och sedan ta betalt för det ser jag betydligt mer allvarligt på än vanlig allmän fildelning.

Spotify är trots allt en kommersiell verksamhet.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-06-21 22:15
Ursprungligen av Skilling:

I det här fallet var de trots allt det. Spotify hade kunnat ligga riktigt illa till där i början. Med rätta faktiskt, att lägga upp andras material utan avtal och sedan ta betalt för det ser jag betydligt mer allvarligt på än vanlig allmän fildelning.

Spotify är trots allt en kommersiell verksamhet.

Men att tro att storsinthet hade med saken att göra är ju rätt naivt. Skivbolagen såg ju såklart mer vinst i att låta Spotify köra på, och ta en (stor) del av kakan själva.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2010-06-21 22:24
Ursprungligen av urr:

Men att tro att storsinthet hade med saken att göra är ju rätt naivt. Skivbolagen såg ju såklart mer vinst i att låta Spotify köra på, och ta en (stor) del av kakan själva.

Men det var det jag skrev tidigare.

"Fast å andra sidan lyckades Spotify övertala dem om att de kan tjäna en jäkla massa pengar om de investerar i bolaget istället. "

  • Medlem
  • International user
  • 2010-06-21 22:48
Ursprungligen av Skilling:

Men det var det jag skrev tidigare.

"Fast å andra sidan lyckades Spotify övertala dem om att de kan tjäna en jäkla massa pengar om de investerar i bolaget istället. "

Aa, men då insåg du väl själv att storsinthet inte hade nåt att göra med saken?

Hur som helst hoppas jag snart spotify få lite vettig konkurrens, både på ersättning-till-artister-sidan, och fler-låtar-åt-folket-sidan.

Spotify passar så klart inte alla, men väldigt många. Och för dessa väldigt många har det inneburit en liten revolution i att få tag på, och dela musik.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2010-06-21 17:33
Ursprungligen av zappee:

Hade vi sluppit skivbolagens revirpissande så kunde Spotify crawla all musik och då skulle det vara en användbar tjänst, ungefär som den var i betan innan skivbolagen la sig i.

Det är alltså det faktum att rättighetsinnehavarna själva bestämmer om de vill vara med som retar dig?

Jag kör med Spotify på jobbet och lite i telefonen. Där kör jag lite random artister som jag är sugen på att höra. Allt från toksmalt (Latterman) till det absolut senaste (The National). Blev riktigt förvånad över att i stort sätt all musik jag hade i mitt iTunes bibliotek finns på Spotify. Gillar även både Spotify och iTunes store för att vem som helst kan få ut sin musik där. Mitt band tex. som inte har nått skivbolag finns att höra/köpas på båda ställena. Detta tycker jag är skitbra.

Sen kan man klaga över UI:et i telefonen/datorn på Spotify men det var inte frågan.

Jag kommer inte gå över helt pga. jag saknar SKIVOR (inte artister) som jag har i mitt iTunes bibliotek.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-06-21 14:02

Jag förstår att mitt kommunist-snack om skivbolagen som fuckar oss och sånt är provocerande, bortse från att jag är en dampig extremist och ta det jag skiver med ett par nypor salt.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2010-06-21 14:06
Ursprungligen av Fexxe:

Jag förstår att mitt kommunist-snack om skivbolagen som fuckar oss och sånt är provocerande, bortse från att jag är en dampig extremist och ta det jag skiver med ett par nypor salt.

Jag är rätt vänster själv och har mycket att säga om hur bolagen fungerar idag. Jag kan gilla andan i det du skriver, men tycker att du riktade det lite fel när du gav dig på användarna av och utbudet på Spotify.

Utbudet på iTunes Store och Spotify är löjligt bra och går inte att exemplifiera bort med någons topp-50-låtlista. Det går att hitta indisk och arabisk musik t. ex. som tidigare inte varit tillgänglig över huvud taget. Annat än i mycket begränsad omfattning via hembrända CDs och kasettband, kopierade för femtielfte gången. Sålda med svampigt kopierade omslag (charmigt iofs.) hos ett högst begränsat antal entusiastiska försäljare.. ITMS och Spottan innehåller extremt mycket, men inte allt. Det är väl inget konstigt med det. Skilling (och hästarna) har fö. en av de mest exemplariska utgivningar jag sett. Med valfria format och betalning :).

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2010-06-21 14:59
Ursprungligen av Einar Lindgren:

Skilling (och hästarna) har fö. en av de mest exemplariska utgivningar jag sett. Med valfria format och betalning :).

Oj, sidospår, men tack i alla fall! Har alltid varit noga med sådant, men senaste EP:n lät vi Bandcamp sköta hela den grejen, så det är väl de som ska prisas då.

Back to on-topic.

Ursprungligen av Skilling:

Oj, sidospår, men tack i alla fall! Har alltid varit noga med sådant, men senaste EP:n lät vi Bandcamp sköta hela den grejen, så det är väl de som ska prisas då.

Back to on-topic.

Off off Brodway -- Aha, Bandcamp - 320k mp3, FLAC, or just about any other format you could possibly desire. Det är ju skitbra, Apple Lossless tom. -- On -- Det är ju så det borde vara på ITMS och Spotify också.

En skiva producerad vid ett stort bolag=liten del av kakan till artisten. En skiva producerad vid ett litet bolag=stor del av kakan till artisten. Ganska enkelt. Det innebär också att skivan kan kosta mindre för konsumenten. Med andra ord har den kultur som de stora bolagen driver, drivit upp kostnaderna för produktion och marknadsföring av musik och därmed BÅDE minskat konsumenternas benägenhet att betala för musik och förminskat artisternas vinst.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-06-21 17:06
Ursprungligen av thurfjell:

En skiva producerad vid ett stort bolag=liten del av kakan till artisten. En skiva producerad vid ett litet bolag=stor del av kakan till artisten. Ganska enkelt. Det innebär också att skivan kan kosta mindre för konsumenten. Med andra ord har den kultur som de stora bolagen driver, drivit upp kostnaderna för produktion och marknadsföring av musik och därmed BÅDE minskat konsumenternas benägenhet att betala för musik och förminskat artisternas vinst.

Om det vore sant vore det ju guld, i så fall skulle vi fått mycket mer pengar per skiva än vi gjort om vi legat på ett stort bolag. Men litet bolag=mindre del av kakan till artisten. De har inte råd att betala studiotid, de har inte råd att betala för artwork och de gör väldigt lite marknadsföring. De stora bolagen har råd med allt sånt till sina artister, däri ligger skillnaden egentligen.

Drivit upp kostnaderna för produktion har de inte gjort eftersom den digitala inspelningen har gjort att i princip vemsomhelst med kunskap kan spela in en hyfsad skiva till en billig peng—den konkurrensen är enormt mycket hårdare nu och priset för studiotid är väl ungefär hälften nu mot när vi skulle spela in vår första demo för nio år sen.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2010-06-21 17:07

Jag skulle kunna skriva mycket åsikter om det här, men jag är lite trött på diskussionen, som stått och stampat sedan 1998 ungefär. En kommentar dock:

Jag ser det som en oerhört grov och felaktig slutsats att folk inte skulle uppskatta kultur grundat på att man inte betalar lika villigt som förr i tiden. Det stämmer inte. Kopplingen mellan att casha upp och att uppskatta är inte på något vis självklar. Det finns t ex en inom kulturkretsar stark opinion för gratis muséer. Det är inte en brist på uppskattning för kulturen som driver den, tvärtom.

Sedan tycker jag väl att man får de lyssnare man förtjänar om kallar dem snåla och lata. Sorry, imaster, men jag tycker det är en ganska oförskämd hållning. Känns extremt främmande för mig att slänga ur mig sådana saker.

Det här är en fråga om tekniska landvinningar som vi inte har lärt oss att hantera ännu. Vi kan peka finger och slänga ur oss hur många moralistiska floskler vi vill, men det är motsatsen till konstruktivt och kommer aldrig att leda någon vart. Vill vi artister tjäna pengar måste vi hitta former som gör att lyssnarna vill betala. Branschen har sömndrucket misslyckats med det från internets gryning och i det hänseendet får bolagen definitivt ta på sig en stor del av skulden.

Men igen, kalla inte lyssnarna för ointresserade av kultur eller lata och snåla. Det är arrogant och startar vi krig mot våra lyssnare kan vi lika gärna syssla med något annat.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2010-06-21 17:23

Använder inte spotify öht, inte ens på OS X.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-06-21 18:28

Många människor tycker att det är fel att stjäla. Därför tycker de även att det är fel med piratkopiering. Enligt mej är den stölden som dom som tjänar pengar på att sälja musik gör ett mycket större brott än det jag gör när jag piratkopierar musik. Att tjäna pengar på någon annans arbete är något som i dagens sammhälle anses helt okej, den som får allra största biten av kakan när en skiva sälja är butiken, den sista mellanhanden mellan producent och konsument.

Jag piratkopierar i första hand för att det är det bästa sättet att få tag i musik, inte för att jag är snål. Jag lägger betydligt mycket mer pengar på musik per månad än medelsvensken som är så stålt och nöjd att han minsann gör rätt för sig och betalar sina 99kr i månaden till Sony, Universal, EMI och Warner som i sin tur tycker att det är hur okej som helst att köra med sina artister som om dom vore travhästar.

Senast redigerat 2010-06-21 22:34
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2010-06-21 18:57

Använder Spotify nästan enbart för att kolla in nya (oftast mainstream)-släpp för att ha lite koll.

Annars; mest radiolyssning via iTunes, och när jag handlar musik blir det Beatport. Finns inte så mycket deep- och vocalhouse på varken iTunes Store eller Spotify.

Ursprungligen av Calle s:

Använder Spotify nästan enbart för att kolla in nya (oftast mainstream)-släpp för att ha lite koll.

Annars; mest radiolyssning via iTunes, och när jag handlar musik blir det Beatport. Finns inte så mycket deep- och vocalhouse på varken iTunes Store eller Spotify.

Beatport är ett ställe jag definitivt kommer att köpa spår (och/eller acapellor) från framöver. Gillar det skarpt.

Bevaka tråden