Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Telenors iPhone 4-priser

Tråden skapades och har fått 51 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Telenor - iPhone 4 - 16 GB med obegränsad mobilsurf

700:- är inte jättemycket kanske.. men hur är deras nät?

Använde iPhone 2G i två år, nu har jag 3Gs sen ett år tillbaka med Telenor, inga problem med deras nät för mig.

Intressant att det går att förhandsboka också. Undrar när Telia och Tre kommer ut med liknande?

När jag tänker efter.. 700:- är kanske en del om man är beredd att betala en summa direkt istället. Hoppas Telia/Tre inte begränsar sig till endast en abbonemangsform när man förbeställer..

Intressant/konstigt att man inte kan förboka annat än svart 16GB.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-06-28 16:22
Ursprungligen av Capeman:

Intressant/konstigt att man inte kan förboka annat än svart 16GB.

Nej, den vita är försenad överallt.

Frågan är var kontantpriset är?

Ursprungligen av zappee:

Nej, den vita är försenad överallt.

Jo, men det finns svart 32 GB också, eller hur?

Jag kör med telenor och jag är väll kluven till hur deras nät är. I Stockholm där jag bor är ju täckningen alltid bra. När man ska ge sig ut på tågresa för att besöka föräldrarna som bor utanför Söderköping i Östergötland så är täckningen ok, den försvinner på tågsträckan då och då och även ute hos föräldrarna så är det si och så med täckningen men jag kan ju fortfarande ringa.
Dock är jag rätt så besviken över hastigheten man kommer upp i på 3G nätet. Men då kör jag också med services apn-inställningen oftast. Hastigheten är ju något man inte märker av direkt vid normalt användande men kan bli rätt påtagligt att det är segt om man behöver ladda ner eller skicka en modell större fil. Kanske blir bättre i framtiden för att som det är nu så kan det inte bli mycket sämre hastighetsmässigt. Kommer oftast bara upp i runt 1Mbit/s när jag testar med bredbandskollen.

Vi har Telenor på arbetsmobilen och det fungerar oftast helt OK. Problemet här uppe i norra delarna av landet kan vara när man är ute och åker eller är inne i byggnader med mycket cement etcetera i väggarna. Då dör lätt täckningen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-06-28 11:38

Täckningningens utbredning är bra hos Telenor... däremot så hade de iaf när jag böt ifrån dem (ett år sedan) stora problem med sitt nät.. det gick trögt och framförallt så avbröts frustrerande många samtal.

Lite roligt att operatörerna är lika omedvetna om när iphonen kommer släppas :P.
"Beräknad säljstart som kommunicerats på Apples utvecklarkonferens är någon gång i juli månad."
Man kan boka telefonen, men man vet inte när man får den, lyckat!

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-06-28 12:51
Ursprungligen av jonaseriksson:

Telenor - iPhone 4 - 16 GB med obegränsad mobilsurf

700:- är inte jättemycket kanske.. men hur är deras nät?

699:-/mån i 24 månader... = 16776:- ...

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2010-06-28 13:11

Det var mycket därför som jag lämnade Telenor, efter många år, när jag köpte min 3Gs. Fanns inte ett abonnemang som passade...och nu gör de likadant igen. Subventionerar telefonen med ett dyrt abonnemang. Helt okej om man använder det.. men liksom 700 kr per månad för en som normalt sett surfar ett par 100mb i månaden och ringer för 50 kr max...

Senast redigerat 2010-06-28 15:27
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-06-28 13:24
Ursprungligen av frazze:

699:-/mån i 24 månader... = 16776:- ...

Säg inte att ni skall börja skriva sådana slutsatser som det slutliga priset på iPhone 4....

Den kostnaden är då inkl obegränsat med samtal/sms/surf...

Ursprungligen av frazze:

699:-/mån i 24 månader... = 16776:- ...

Vilket är kostnaden för abonnemanget. Det kostar lika mycket även om du inte tar med en iPhone på köpet. Haken är bindningstiden på 24 månader, vilket är mycket om man är n hoppjerka som byter abonnemang ofta. Själv har jag haft samma operatör i tolv år och bytt abonnemangsform två gånger.

Vinsten är så klart att man utan extra kostnad får en iPhone 4 när man binder sig till deras fastprisabonnemang.

Håller med Trineo ovan. Och de som klagar kan låta bli att köpa en så de som kan/vill/har råd får en så fort som möjligt.

Förstår ni inte att erbjudandet inte är för er om ni ringer för t.ex 50kr/månad och surfar upp 100mb?

Håller med Trineo och keptang. Att man går ut med detta priset nu, är väl för att kunna tjäna så mycket som möjligt på några som absolut vill vara först. Det kommer ju så klart fler abonnemangsformer när telefonen faktiskt släpps i Sverige.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-06-28 15:33
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Håller med Trineo och keptang. Att man går ut med detta priset nu, är väl för att kunna tjäna så mycket som möjligt på några som absolut vill vara först. Det kommer ju så klart fler abonnemangsformer när telefonen faktiskt släpps i Sverige.

Nja, det är inte vad jag skrev eller menade.

Snarare som så att jämför detta med vad ett fastprisabonnemang kostar... för det är vad som erbjuds här.

Telenor fastprisabb = 699:-/mån
iPhone 4 16GB + 24mån fastprisabb = 699:-/mån

Alltså får man en iPhone 4 gratis.

Ursprungligen av Trineo:

Nja, det är inte vad jag skrev eller menade.

Ja, detta priset är bra för den tjänsten som erbjuds, och det kommer andra abonnemangsformer för andra som inte behöver den tjänsten.

Så det jag "höll med om", var att man inte ska kritisera detta priset, som om detta vore det enda priset och abonnemanget som kommer att existera i Sverige.

Jag tycker det är ett snuskigt bra pris, och hade kastat mig över det om det inte varit så att den bara kan bokas med 24månaders bindning. Men jag har ju förhandsbokat en nere i Telenors butik här i Göteborg så jag kan välja abonnemang i lugn och ro vid senare tillfälle.

Ursprungligen av sahlback:

...Detta att jämföra med Telenors 16 776. 5000 i förlust. Usel deal i mina ögon.

Ja, i mina ögon också. Men säkert en väldigt bra deal i andras ögon.

Jag förstår inte varför alla kritiserar det här abonnemanget som om det vore det enda abonnemang som någonsin kommer att finnas till iPhone 4 i Sverige.

Vänta tills telefonen faktiskt är släppt i Sverige, och alla abonnemangsformer finns tillgängliga. Då kan vi börja jämföra.

Helt ok pris men surfen suger ju 699 kr är med Mobilsurf 1 Mbit/s inte 6!!

Ursprungligen av @ndreas:

...699 kr är med Mobilsurf 1 Mbit/s inte 6!!

Nej.

"Dessutom ingår helt obegränsad mobilsurf inom Sverige med upp till 6 Mbit/s"

Telenor - iPhone 4 - 16 GB med obegränsad mobilsurf

Har alltid haft 32GB kör Navigon med hela Europa osv, men aldrig använt mer än 17-18GB på telefonen då är hela mitt iPhoto bibliotek med på ca 5000 bilder och en stor drös musik!
Lätt att man skulle kunna sortera ut 1-2 GB, sedan finns ju Spotify vill man då spara GB så har man ju fri surf och behöver aldrig oroa sig över det kanske värt en tanke också att Spotify + 16GB skulle räcka för de flesta.

Ursprungligen av @ndreas:

Har alltid haft 32GB kör Navigon med hela Europa osv, men aldrig använt mer än 17-18GB på telefonen då är hela mitt iPhoto bibliotek med på ca 5000 bilder och en stor drös musik!
Lätt att man skulle kunna sortera ut 1-2 GB, sedan finns ju Spotify vill man då spara GB så har man ju fri surf och behöver aldrig oroa sig över det kanske värt en tanke också att Spotify + 16GB skulle räcka för de flesta.

Stämmer nog för väldigt många. Själv hade jag behövt 64 GB. Min 32:a är full och Spotiy är inget alternativ.

  • Medlem
  • Lund
  • 2010-06-28 18:58

Dyrt abonnemang till dyr telefon, abonnemanget passar inte mig så jag köper nog telefonen kontant.

Men jag tycker det är smart av Telenor att erbjuda detta för de som verkligen vill ha en vid Sverige leveransen. Ibland gör det mycket att vara först!

Nu återstår det för de andra att göra sina drag så hoppas jag det blir billigare och kan ni på tre och telia inte ta bort era förbannande TAK till mobilsurf - värdelöst!!!

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2010-06-28 19:36
Ursprungligen av what:

... och kan ni på tre och telia inte ta bort era förbannande TAK till mobilsurf - värdelöst!!!

Seså, lugn nu Telia har tydligt förklarat i den här tråden att 99,9% av deras användare inte behöver mer än den mängds som erbjuds så därför tillåter dom inte mer datatrafik… suck!

Ursprungligen av what:

Nu återstår det för de andra att göra sina drag så hoppas jag det blir billigare och kan ni på tre och telia inte ta bort era förbannande TAK till mobilsurf - värdelöst!!!

Med tanke på att det är en väldigt liten del av användarna som använder mer än det tak operatören har satt, så tvivlar jag starkt på att det kommer tas bort inom en överskådlig framtid.

  • Medlem
  • Lund
  • 2010-06-30 07:49
Ursprungligen av Marcus_R:

Med tanke på att det är en väldigt liten del av användarna som använder mer än det tak operatören har satt, så tvivlar jag starkt på att det kommer tas bort inom en överskådlig framtid.

Att surfa på telefonen tror jag taket räcker, men om man skulle vilja använda telefonen som modem till en dator så tvivlar jag.

Då jag ringer väldigt mycket har jag i flera år haft deras då 599 och nu 699 abonnemang. Min 3Gs köpte jag kontant för 7000 kronor och abonnemanget jag har haft till telefonen är det för 699. För mig som sedan flera år haft abonnemanget var det här erbjudandet perfekt! Serenes dumma är att jag nästa år vid släpper av iPhone 5 får köpa den kontant.

Bevaka tråden