Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone4 + Tele2 = Sant ?

Tråden skapades och har fått 59 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Jönköping
  • 2010-07-09 11:48

Tänkte dela me mig om lite ny info (Tror jag).

Under 2 veckors tid har jag ringt ett par (7) samtal till tele2 och önskat att säga upp mitt abb pga av att jag ska ha en iPhone 4. Just nu har jag en 3gs och tele2 som operatör. Anledningen med 7 samtal är att jag ville kolla om man hade samma info eller om det var som det brukar vara. Alla säger olika saker.

Det som är lite intressant med dessa 7 samtal är att jag har fått exakt samma svar av alla.
" Vi har slutit ett avtal med apple och kommer således att sälja iPhone4 när den släpps i Sverige, håll utkik på tv för snart kommer det reklam om just detta"

Givetvis har jag ifrågasatt detta då det var liknande svar jag fick förra året vid den här tiden. Skillnaden då var att de tog helt sjuka överpriser för en iphone. Nu säger de bara: "Denna gången kommer vi sälja dem officiellt, med priser som konkurrerar med andra operatörer"

Jag vet inte vad jag ska tro. Lutar nog åt att det är samma bs som förra året men jag vet inte riktigt.

Va tror ni?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-09 12:09
Ursprungligen av Qvarna:

Tänkte dela me mig om lite ny info (Tror jag).

Under 2 veckors tid har jag ringt ett par (7) samtal till tele2 och önskat att säga upp mitt abb pga av att jag ska ha en iPhone 4. Just nu har jag en 3gs och tele2 som operatör. Anledningen med 7 samtal är att jag ville kolla om man hade samma info eller om det var som det brukar vara. Alla säger olika saker.

Det som är lite intressant med dessa 7 samtal är att jag har fått exakt samma svar av alla.
" Vi har slutit ett avtal med apple och kommer således att sälja iPhone4 när den släpps i Sverige, håll utkik på tv för snart kommer det reklam om just detta"

Givetvis har jag ifrågasatt detta då det var liknande svar jag fick förra året vid den här tiden. Skillnaden då var att de tog helt sjuka överpriser för en iphone. Nu säger de bara: "Denna gången kommer vi sälja dem officiellt, med priser som konkurrerar med andra operatörer"

Jag vet inte vad jag ska tro. Lutar nog åt att det är samma bs som förra året men jag vet inte riktigt.

Va tror ni?

Ingen vet. Förmodligen släpps iPhone fritt, och det är väl vad Tele2 menar med "officiellt"... de har ju varit för dåliga/snåla hittills för att godta Apples villkor, så där lär det inte vara något nytt.

Sen har jag svårt att förstå folk som vill ha iPhone, men avvaktar då Tele2 inte säljer det. Fördelen av att ha telefonen man vill ha + support, överstiger vida fördelen av att ha operatör X för att det på pappret är några ören billigare.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-09 16:56
Ursprungligen av ibish:

Ingen vet. Förmodligen släpps iPhone fritt, och det är väl vad Tele2 menar med "officiellt"... de har ju varit för dåliga/snåla hittills för att godta Apples villkor, så där lär det inte vara något nytt.

Sen har jag svårt att förstå folk som vill ha iPhone, men avvaktar då Tele2 inte säljer det. Fördelen av att ha telefonen man vill ha + support, överstiger vida fördelen av att ha operatör X för att det på pappret är några ören billigare.

Källa på det?

Tycker allt tyder på att det blir som vanligt, Apple Store hänvisar till operatörer o.s.v

Ursprungligen av zappee:

Källa på det?

Tycker allt tyder på att det blir som vanligt, Apple Store hänvisar till operatörer o.s.v

att den säljs olåst av apple själva i UK, där de precis som sverige sålt 3gs av flera operatörer. medans i länder som japan, tyskland o usa, där den sålts av operatör, så säljs den bara med abonnemang av just den operatören som haft typ ensamrätt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-10 14:42
Ursprungligen av zappee:

Källa på det?

Tycker allt tyder på att det blir som vanligt, Apple Store hänvisar till operatörer o.s.v

Vill du ha källa på att ingen vet? =P Jag drog fram det ur stjärten, precis som de flesta obekräftade rykten och källor som man brukar hänvisa till i vanliga fall. Bra nog för dig?

Ser ingen vits med att det inte ska säljas olåst när i princip alla operatörerna redan säljer iPhone. Visst, köper du den via Telia så kommer den bli låst till Telia, men det känns som du kommer få beställa direkt från Apple också. Om inte, så är det ändå skitsamma, iom att i princip alla operatörerna (utom Tele2) redan säljer iPhone.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-11 19:30
Ursprungligen av ibish:

Vill du ha källa på att ingen vet? =P Jag drog fram det ur stjärten, precis som de flesta obekräftade rykten och källor som man brukar hänvisa till i vanliga fall. Bra nog för dig?

Ser ingen vits med att det inte ska säljas olåst när i princip alla operatörerna redan säljer iPhone. Visst, köper du den via Telia så kommer den bli låst till Telia, men det känns som du kommer få beställa direkt från Apple också. Om inte, så är det ändå skitsamma, iom att i princip alla operatörerna (utom Tele2) redan säljer iPhone.

Well, eftersom du skrev förmodligen så antog jag att du hade något att backa upp det med

Nej, jag ser ingen vits med det heller. Tyvärr är det ju inte säkert att operatörerna ser det på samma sätt.

Jag vet inte hur ny denna sida är men här nämns vilka leverantörer som finns

Apple - iPhone - Var du kper
(klicka på "hitta butik"

Om sidan är ny kanske den kan användas som en indikation på att den inte kommer att säljas via Apple i Sverige men det är en ganska osäker slutsats att dra

Problemet är att sidan laddar inte just nu så jag vågar inte svara på vilka operatörer som nämns men enligt minne så var det Telenor, Telia och 3. Ingen referens till Tele2 eller Apples egna butik.

tror då inte att 3gs hade en sida på apple store. inte säker, men kan inte minnas att jag sett det innan iphone 4 dök upp. det tolkar i alla fall jag snarare tvärt om, att de gjort en sida, som de sen kan ändra till "köp" när de är säkra på att de kan släppa den här i sverige. varför skulle de annars har iphone 4 sida där, när de inte hade 3gs tidigare (som de inte sålde löst o olåst)

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2010-07-09 23:23

Olåst iPhone 4

I och för sig enbart till företag.
iPhone - Marknadskonsulterna

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-07-10 10:16

iPhone 3G och 3GS hade båda sidor på Apple Store och de rekommenderade att man skulle höra av sig till Telia och senare även de andra operatörerna när de väl fick sälja den.

där ser man, vi får väll då hålla tummarna o se. man kan ju alltid hoppas

å andra sidan, så är ju iphone så pass populär o numera väletablerad på marknaden, att apple inte längre måste ta lika mycket hänsyn till vad nån operatör vill eller ser på det. ta telia t.ex. tror knappast de slutar sälja iphone bara för att apple skulle börja sälja dem olåsta på sin hemsida. det skulle helt enkelt bli ett för stort tapp för dem.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-11 23:33
Ursprungligen av Baltazar:

å andra sidan, så är ju iphone så pass populär o numera väletablerad på marknaden, att apple inte längre måste ta lika mycket hänsyn till vad nån operatör vill eller ser på det. ta telia t.ex. tror knappast de slutar sälja iphone bara för att apple skulle börja sälja dem olåsta på sin hemsida. det skulle helt enkelt bli ett för stort tapp för dem.

Jag tror inte Apple kommer jävlas med sina samarbetspartners.

Ursprungligen av zappee:

Jag tror inte Apple kommer jävlas med sina samarbetspartners.

varför skulle de "jävlas" i Storbritannien, men inte här? vad gör de svenska operatörerna så mycket viktigare för apple än de i Storbritannien?

så nokia, se, samsung, lg osv. jävlas med de svenska operatörerna? me tanke på att de alla, i stort sett säljer alla sina mobiler olåsta så väl som låsta.

jag tycker snarare att apple varit jäkligt schysta mot dem de senaste två åren, genom att inte sälja dem löst. men så tror jag heller inte att de skulle slagit igenom om de bara sålt dem löst. kom ihåg att om den kommer säljas olåst här i Sverige, så betyder det ju inte att de inte kommer säljas låsta med. det ena utesluter inte det andra. i Storbritannien säljs de ju dessutom bara olåsta på apple store, o inte i vanliga elektronikkedjor.

o vad skulle t.ex. telia ha o sätta emot? sluta sälja en best seller som dragit in massa pengar till dem?

Intressant info. Dags att slå lite samtal till mina gamla affärskontakter på Tele2 och se om det är nys eller om det finns sanning i det här.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-12 20:57
Ursprungligen av PeeMaN:

Intressant info. Dags att slå lite samtal till mina gamla affärskontakter på Tele2 och se om det är nys eller om det finns sanning i det här.

Kommer du delge oss beskedet från dina "affärskontakter" sen eller?

Ursprungligen av ibish:

Kommer du delge oss beskedet från dina "affärskontakter" sen eller?

Givetvis. Har haft en del att göra och drog iväg ett mail först idag, så med lite tur kommer det plinga till i inkorgen imorgon under dagen.

Där ser man!

Kanske ett indicium om att den kommer olåst till Sverige nu. Om alla operatörerna (med egna nät) kommer att sälja den så...

Fast jag lär köpa den låst i alla fall eftersom jag ändå måste ha ett abbonemang...:)

  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-13 12:27
Ursprungligen av BlackSmp:

Kanske ett indicium om att den kommer olåst till Sverige nu. Om alla operatörerna (med egna nät) kommer att sälja den så...

Fast jag lär köpa den låst i alla fall eftersom jag ändå måste ha ett abbonemang...:)

Tele2 har inte eget nät.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2010-07-13 12:34
Ursprungligen av zappee:

Tele2 har inte eget nät.

Jo det har dom. GSM är helt eget. 3G nätet är i ett samägt bolag med Telia.

http://www.svenskaumts.se/

Isåfall har inte heller Telia eget nät om man ska vara superpetig.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-13 12:34
Ursprungligen av Mija:

Jo det har dom. GSM är helt eget. 3G nätet är i ett samägt bolag med Telia.

Jag antog att han pratade om 3G...

  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-13 13:00
Ursprungligen av Mija:

Jo det har dom. GSM är helt eget. 3G nätet är i ett samägt bolag med Telia.

Svenska UMTS-Nt AB

Isåfall har inte heller Telia eget nät om man ska vara superpetig.

Nej, varken Telia, Tele2, 3 eller Telenor har helt egna 3G-nät.

Ursprungligen av zappee:

Nej, varken Telia, Tele2, 3 eller Telenor har helt egna 3G-nät.

Beror ju på vart man är. Är man i vissa storstäder har tre och telenor helt egna nät... Sen delar de ett på resten av Sverige. Flummigt som fan och man undrar varför de har det så egentligen.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-13 13:17
Ursprungligen av PeeMaN:

Beror ju på vart man är. Är man i vissa storstäder har tre och telenor helt egna nät... Sen delar de ett på resten av Sverige. Flummigt som fan och man undrar varför de har det så egentligen.

Gissar på att det var mest ekonomiskt/lättast när 3G-licenserna auktionerades ut

Ursprungligen av Baltazar:

vad snackar du om nu?

3G-nät, trodde det var uppenbart?

Sjukt off topic nu dock.

Ursprungligen av zappee:

3G-nät, trodde det var uppenbart?

Sjukt off topic nu dock.

jo, missade ett "helt" i din mening

Därför att Sverige är ett glesbefolkat miniland. Ett fjuttrike. Gigantiska investeringar orkar bara staten med ensam - marknaden är tvungen att gå ihop.

Ursprungligen av PeeMaN:

Sen delar de ett på resten av Sverige. Flummigt som fan och man undrar varför de har det så egentligen.

Ursprungligen av zappee:

Nej, varken Telia, Tele2, 3 eller Telenor har helt egna 3G-nät.

vad snackar du om nu?

Ursprungligen av zappee:

Tele2 har inte eget nät.

Bara för att förtydliga mig.

Jag avsåg Tele2 som en av operatörerna med eget nät och jag avsåg UMTS. Att Telia och Tele2 delar på sitt nät räknade jag såsom att bägge två har ett eget nät. De äger licenser och infrastruktur.

Se Mobiloperatör - Wikipedia

Citat:

Operatörer med eget UMTS-nät [redigera]

TeliaSonera och Tele2 har (efter att det gemensamt ägda bolaget Svenska UMTS-nät AB köpt Orange:s licens) två licenser ihop. De bygger ett gemensamt nät där landet delats i tre delar. Tele2 svarar för utbyggnaden i Mellansverige medan Telia sköter utbyggnaden i norra och södra landet.

Telenor och Hi3G samarbetar i företaget 3G Infrastructure Services som svarar för utbyggnaden av 3G-nätet utanför Stockholm, Göteborg, Malmö och Karlskrona.

* TeliaSonera Sverige AB, använder varumärket Telia
* Tele2 Sverige AB, använder varumärket Tele2Comviq och Tele2Företag.
* Telenor Mobile Sverige AB, använder varumärket Telenor, Telenor Express, Glocalnet och Djuice.
* Hi3G Access AB, använder varumärket 3

Detta till skillnad från virtuella operatörer såsom: Djuce, Glocalnet, Halebop, Tango m.fl som inte har en egen infrastruktur utan hyr in sig på de övrigas.

Bevaka tråden