Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone kan inte ringa samtal

Tråden skapades och har fått 32 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Slagsta, Stockholms län Sweden, Sweden
  • 2010-07-12 17:55

Hej,
efter över ett år av övervägande gick jag och köpte mig en iPhone 3Gs av en okänd person. Killen jag köpte den av hade förmodligen fått den genom ett förnyande av ett abonnemang. Telefonen var och är låst till 3. När jag köpte den var den helt oöppnad. Jag lade ut 3750 kronor.

Problemet med telefonen är att jag inte kan ringa med den. När jag försöker detta kommer en monoton ton tre gånger och det står samtalet avslutades eller call ended. Däremot kan jag smsa med den.

Tidigare idag begav jag mig till 3- butiken där de upplevde samma problem när de prövade med ett av sina simkort. De sa att det behövdes ett avtal för att de skulle kunna skicka in telefonen på lagning. Något som jag inte har. Är det detta som menas med garanti?

Känner mig förbannad över detta och vet inte riktigt hur jag kan skall gå tillväga. Finns det företag som kan laga min telefon. Struntar i vad det kostar, vill kunna använda den. Snart lär den bokstavligen hamna i sjön eftersom det inte verkar finnas något hopp.

Ursprungligen av Emil D:

Hej,
efter över ett år av övervägande gick jag och köpte mig en iPhone 3Gs av en okänd person. Killen jag köpte den av hade förmodligen fått den genom ett förnyande av ett abonnemang. Telefonen var och är låst till 3. När jag köpte den var den helt oöppnad. Jag lade ut 3750 kronor.

Problemet med telefonen är att jag inte kan ringa med den. När jag försöker detta kommer en monoton ton tre gånger och det står samtalet avslutades eller call ended. Däremot kan jag smsa med den.

Tidigare idag begav jag mig till 3- butiken där de upplevde samma problem när de prövade med ett av sina simkort. De sa att det behövdes ett avtal för att de skulle kunna skicka in telefonen på lagning. Något som jag inte har. Är det detta som menas med garanti?

Känner mig förbannad över detta och vet inte riktigt hur jag kan skall gå tillväga. Finns det företag som kan laga min telefon. Struntar i vad det kostar, vill kunna använda den. Snart lär den bokstavligen hamna i sjön eftersom det inte verkar finnas något hopp.

Seriöst, varför i h-vete testade du inte telefonen innan du betalade en massa pengar till en okänd person?

Vad fick du för kvitto?

Helt otroligt.

Bara vänta tills farbror blå knackar på dörren och du åker dit för häleri.

Kolla med mumien.se, de lagar det mesta.

Ursprungligen av Goflorp:

Kolla med mumien.se, de lagar det mesta.

Tveksamt om de lagar IMEI-spärrade lurar.

Ursprungligen av keptang:

Tveksamt om de lagar IMEI-spärrade lurar.

Går det verkligen att smsa med en IMEI-spärrad telefon?

Ursprungligen av Hamparaffe:

Går det verkligen att smsa med en IMEI-spärrad telefon?

Vet faktiskt inte.. Men med tanke på historien så låter det som den är spärrad på ngt sätt.

Tåls att googla på.

Grattis. Du har köpt en IMEI-spärrad telefon. Bästa förslaget är att du lämnar in din iPhone till närmaste Polismyndighet och biter i det sura äpplet. Det känns inte troligt att du åker dit före häleri om du hävdar "köp i god tro". Du har trots allt betalat en skälig summa som inte framstår vara särskilt misstänksamt.

Och ja, man kan skicka och ta emot SMS trots att det är en IMEI-spärr.

Ursprungligen av Emil D:

Hej,
efter över ett år av övervägande gick jag och köpte mig en iPhone 3Gs av en okänd person. Killen jag köpte den av hade förmodligen fått den genom ett förnyande av ett abonnemang. Telefonen var och är låst till 3. När jag köpte den var den helt oöppnad. Jag lade ut 3750 kronor.
Problemet med telefonen är att jag inte kan ringa med den. När jag försöker detta kommer en monoton ton tre gånger och det står samtalet avslutades eller call ended. Däremot kan jag smsa med den.
Tidigare idag begav jag mig till 3- butiken där de upplevde samma problem när de prövade med ett av sina simkort. De sa att det behövdes ett avtal för att de skulle kunna skicka in telefonen på lagning. Något som jag inte har. Är det detta som menas med garanti?
Känner mig förbannad över detta och vet inte riktigt hur jag kan skall gå tillväga. Finns det företag som kan laga min telefon. Struntar i vad det kostar, vill kunna använda den. Snart lär den bokstavligen hamna i sjön eftersom det inte verkar finnas något hopp.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-12 20:53
Ursprungligen av Tobias Schelin:

Grattis. Du har köpt en IMEI-spärrad telefon. Bästa förslaget är att du lämnar in din iPhone till närmaste Polismyndighet och biter i det sura äpplet. Det känns inte troligt att du åker dit före häleri om du hävdar "köp i god tro". Du har trots allt betalat en skälig summa som inte framstår vara särskilt misstänksamt.

Och ja, man kan skicka och ta emot SMS trots att det är en IMEI-spärr.

God tro finns väl inte längre?

Ursprungligen av zappee:

God tro finns väl inte längre?

Nej, det gör det inte.

Ursprungligen av Goflorp:

Nej, det gör det inte.

Korrekt, men blir du anklagad för häleri eller är det "bara" så att du blir av med grejerna som du köpt?

Någon som vet?

Ursprungligen av zappee:

God tro finns väl inte längre?

God tro i dess rätta bemärkelse, nej. Däremot så krävs ett uppsåt för att du ska ha begått ett brott, och i det här fallet är det nog rätt svårt att hitta ett uppsåt till häleri. Därav att jag valde att skriva "god tro" i mitt svar till Emil.

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Och ja, man kan skicka och ta emot SMS trots att det är en IMEI-spärr.

Det låter jättekonstigt tycker jag, imei-spärren gör väl att telefonen överhuvudtaget inte tillåts registrera sig mot basstationen? Måste vara något specifikt för iphone isåfall för de telefoner som jag kommit i kontakt med som varit spärrade har gett felmeddelanden i stil med "kan ej registrera sim-kortet". Då är ju en spärrad telefon inte helt oanvändbar trots allt. Går Internet-uppkopplingen också att använda? Vore intressant att få lite mer information om detta om det verkligen är sant.

Hannes

Ursprungligen av Hamparaffe:

Det låter jättekonstigt tycker jag, imei-spärren gör väl att telefonen överhuvudtaget inte tillåts registrera sig mot basstationen? Måste vara något specifikt för iphone isåfall för de telefoner som jag kommit i kontakt med som varit spärrade har gett felmeddelanden i stil med "kan ej registrera sim-kortet". Då är ju en spärrad telefon inte helt oanvändbar trots allt. Går Internet-uppkopplingen också att använda? Vore intressant att få lite mer information om detta om det verkligen är sant.

Hannes

Det var inte så att sim-korten var spärrade på de du sett?
Har ingen lust att IMEI-spärra min iPhone 4 för att testa.

Ursprungligen av Hamparaffe:

Det låter jättekonstigt tycker jag, imei-spärren gör väl att telefonen överhuvudtaget inte tillåts registrera sig mot basstationen? Måste vara något specifikt för iphone isåfall för de telefoner som jag kommit i kontakt med som varit spärrade har gett felmeddelanden i stil med "kan ej registrera sim-kortet". Då är ju en spärrad telefon inte helt oanvändbar trots allt. Går Internet-uppkopplingen också att använda? Vore intressant att få lite mer information om detta om det verkligen är sant.

Hannes

Jag tycker också att det låter konstigt. Det var ärligt talat så att jag läste på internet från en källa som kändes väldigt trovärdig. Tyvärr har jag inte kvar länk till den. Kan hända att den har fel och att även jag har fel i och med det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-07-12 20:28
Ursprungligen av Emil D:

Känner mig förbannad över detta och vet inte riktigt hur jag kan skall gå tillväga. Finns det företag som kan laga min telefon. Struntar i vad det kostar, vill kunna använda den. Snart lär den bokstavligen hamna i sjön eftersom det inte verkar finnas något hopp.

Emil,

Om pris är irrelevant, varför köpte du då inte en lur direkt från 3 i första vändan…!?

Undrar,

- Torkel

Tyvärr blir det vanligare för varje dag med sådana bedrägerier.
Hittade en artikel om just detta med att köpa ut telefoner med falska kort och idhandlingar där sedan butiken spärrar telefonen.
Här är artikeln i Sydsvenskan.

Ursprungligen av heiko:

Tyvärr blir det vanligare för varje dag med sådana bedrägerier.
Hittade en artikel om just detta med att köpa ut telefoner med falska kort och idhandlingar där sedan butiken spärrar telefonen.
Här är artikeln i Sydsvenskan.

Hänt en skolkamrat till mig.
Dessutom är Tre så jävla schabbliga att han fastän han polisanmält och hållt på så får han hot om indrivning mm från Tre...

Ursprungligen av Goflorp:

Hänt en skolkamrat till mig.
Dessutom är Tre så jävla schabbliga att han fastän han polisanmält och hållt på så får han hot om indrivning mm från Tre...

Mycket tråkigt.
Konstigt att de inte har större krav på de säljare som står i butikerna.

  • Medlem
  • Slagsta, Stockholms län Sweden, Sweden
  • 2010-07-12 22:09

Hej hej, trist att höra att den förmodligen är spärrad. Har ju klarat mig med en annan telefon rätt länge så det lär inte gå någon nöd på den biten.

Vill givetvis inte bli anmäld för häleri. Tyckte att priset var hyfsat men OK. Såhär i efterhand känner jag mig väldigt dum men det är livets hårda skola :D. Det är ju bara en pryl!

Nej blir till att njuta av somnaren istället.

  • Medlem
  • Värnamo
  • 2010-07-14 15:43

Du skulle kunna byta imei på telefonen, alternativt kränga vidare luren till något annat land, imei spärras offtast bara i norden. Hur lagligt lämpligt det är vill jag inte gå in på du avgör själv vad du gör. Jag tippsar bara om vad som är möjligt

  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-14 16:54
Ursprungligen av e5m1r:

Du skulle kunna byta imei på telefonen, alternativt kränga vidare luren till något annat land, imei spärras offtast bara i norden. Hur lagligt lämpligt det är vill jag inte gå in på du avgör själv vad du gör. Jag tippsar bara om vad som är möjligt

Det var väl iofs längesen det fick att byta IMEI på en iPhone?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-14 23:57

Den är INTE imei spärrad.

Om den är det så kommer det enbart stå INGEN SERVICE istället för operatören.

Med andra ord kan du inte SMSa med den.
Kan dock inte hjälpa dig med vad det är för fel på den?

Hårdreset? Pröva jailbreaka den och lås upp den och se om det går med ett annat kort?
Slut på ideér men är 100% säker på att det står ingen service om den är imei spärrad..

EDIT: Inser nu att detta var en gammal tråd som blivit lyft..

Mitt svar känns irrelevant...

Ursprungligen av Cokey:

EDIT: Inser nu att detta var en gammal tråd som blivit lyft..

Mitt svar känns irrelevant...

Öh? tre dagar är väl inte så gammalt...

  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-15 15:44
Ursprungligen av Goflorp:

Öh? tre dagar är väl inte så gammalt...

Sorry.. Såg "nog" fel?!?

  • Medlem
  • Slagsta, Stockholms län Sweden, Sweden
  • 2010-07-15 13:56

Ny och fräsch!

Känns lite genomkorkat av tre att tillåta sms men inte samtal. Hur skulle det kunna fungera att jailbraika den?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-15 15:45
Ursprungligen av Emil D:

Ny och fräsch!

Känns lite genomkorkat av tre att tillåta sms men inte samtal. Hur skulle det kunna fungera att jailbraika den?

Tänkte då att om du prövar jailbreaka den och låser upp den och prövar med ett annat simkort. Då vet du ju om det är 3 som det är fel på eller om telefonen är stöldspärrad...

  • Medlem
  • Slagsta, Stockholms län Sweden, Sweden
  • 2010-07-15 20:42

Ja vore ju värt ett försök. Fast ännu finns det ingen version redo för detta

  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-15 23:41

Okej, iOS4?

  • Medlem
  • Slagsta, Stockholms län Sweden, Sweden
  • 2010-07-16 01:41

Ja det är den versionen jag har. Blir en lång väntan på jailbreakverktyget

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2010-09-13 01:27

Liknande problem

Hej. Har ett liknande problem med min iPhone 3G.
Köpte den av en kompis, gick till Telia och kollade om den var stöldanmäld, vilket den inte var, och sen bad jag dem låsa upp den, vilket de oxå gjorde. Problemet nu är att jag kan smsa och surfa på nätet med 3, surfa på nätet med comviq, inga sms med comviq, och inga samtal funkar med någon operatör... Kan kolla saldot med 3, inte med comviq...

Kör 4.0.2 på den, hade 4.1 GM ett tag så har senaste modem firmware i den. Telia vägrar hjälpa mig efter upplåsningen, comviqs support vägrar hjälpa mig för att den inte är köpt hos dem, och 3 har jag inte fått tag i...

Någon som har något förslag?
Kan ju notera att jag skriver detta på iPhonen uppkopplad med 3G via 3. Så inget strul med det "/

Tack på förhand!

Bevaka tråden