Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple saknar beredskap för en oundviklig jättebacklash?

Tråden skapades och har fått 35 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Detta är inte bara Årets Apple-sågning, den innehåller rätt mycket man bara kan nicka instämmande, oroat och roat åt... Apples antennpressrelease är ju lätt det mest skrattretande man läst från ett teknikföretag på denna nivå någonsin... Som han skriver, The Onion hade inte gjort det bättre! Men som sagt, detta är inte bara laughing matter. Det är allvar. Inte minst för Apple.

Apple's Brewing Shitstorm

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-07-16 11:08

Jag tar inte Gizmodo på allt för stort allvar. Dom är ju indragna i en utredning, kommer ihåg att efter hela affären med iphone prototypen så sa man att man inte kunde kommentera det hela på inrådan av deras advokater. Dom har ju utan överdrift ungefär tre antenn relaterade artiklar om dagen.

Gizmodo har tappat mitt förtroende i alla fall, känns som om de hanterade hela iPhone 4-affären dåligt, och efter det gillar de att kasta skit på Apple.

"Gizmodo"?? Har ni inte ens sett vem som skrivit texten?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-07-16 14:16
Ursprungligen av Stinky:

"Gizmodo"?? Har ni inte ens sett vem som skrivit texten?

Spelar det någon roll eller? Det är ju trots allt dom som väljer vad som skall visas eller inte på deras blogg. Urvalet nuförtiden brukar vara artiklar/blogg inlägg som framställer Apple i en dålig dager. Det är ju en persons personliga uppfattning, det är inte svårt att hitta folk som håller med heller.

Ursprungligen av Fred!:

Spelar det någon roll eller? Det är ju trots allt dom som väljer vad som skall visas eller inte på deras blogg. Urvalet nuförtiden brukar vara artiklar/blogg inlägg som framställer Apple i en dålig dager. Det är ju en persons personliga uppfattning, det är inte svårt att hitta folk som håller med heller.

JA, det spelar roll... jag hade aldrig länkat till en allmän bashingartikel. Dave Winer är en hjälte i paritet med Steve Jobs. Det han skriver är värt att ta på allvar.

Ursprungligen av Stinky:

JA, det spelar roll... jag hade aldrig länkat till en allmän bashingartikel. Dave Winer är en hjälte i paritet med Steve Jobs. Det han skriver är värt att ta på allvar.

Jag tycker, precis som någon skrev ovan, att det är svårt att ta det på allvar när han börjar dra paralleller med Exxon och BP...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-07-16 17:07
Ursprungligen av Stinky:

JA, det spelar roll... jag hade aldrig länkat till en allmän bashingartikel. Dave Winer är en hjälte i paritet med Steve Jobs. Det han skriver är värt att ta på allvar.

Bara för att man är pionjär innom blog mediet betyder inte det att man besitter sakkunskap om allt man kan skriva om på en blogg. Tror du att apples "hype" bubbla håller på att spricka? Matlagnings tips av Dave Winer?

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2010-07-16 12:19

Gäsp.

Ursprungligen av onnyt:

Gäsp.

Instämmer!

Om några timmar får vi lära oss hur en sådan här situation ska hanteras...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-07-16 16:00

Artikeln är ett försök att väva in antennproblemet i ett större sammanhang och att det hela är ett tecken på företagets färd mot avgrunden. Författaren använder även egna dåliga erfarenheter med Apples kundservice som argument för att få i spiken i kistan. I mina öron låter det som amerikansk sensationsjournalistik. Vänta tills efter presskonferensen med att fälla domen. Tycker det är lite osmakligt att jämföra med oljeläckan och BP:s försök att rentvå sig.

M.a.o: Gäsp.

Tur man gick över till Android när Nexus One släpptes Men visst... iphone 4 såg lockande ut... tills man hörde om antenn problemen

Ursprungligen av =JoNaZ=:

Tur man gick över till Android när Nexus One släpptes Men visst... iphone 4 såg lockande ut... tills man hörde om antenn problemen

Osmakliga förrädare, ge dig bums av till IDGs forum istället för att förpesta vår luft här!

Ursprungligen av =JoNaZ=:

Tur man gick över till Android när Nexus One släpptes Men visst... iphone 4 såg lockande ut... tills man hörde om antenn problemen

Kolla denna länk.

Ok, Winer säger att Apple inte har kompetens att hantera problem som är under uppsegling. Vi får inom kort se nästa avsnitt i frågan, personligen tror jag att Apple kan åtskilligt mer än vad Winer tror.

Så roligt det här med antennen.

100 000 nollor med Youtubekonto, "kolla här om man håller den så här så..."

Samtidigt konstaterar folk att det är BÄTTRE mottagning på den än 3 GS.

Allt i bästa Aftonbladet-stil

"Apples lösning: köp ny mobil!" (för att två och tre år gamla mobiler inte klarar köra senaste OSet...)

bash bash!

Och så alla dessa folk med åsikter som om de stämde så borde ju Apple headhunta dem som fan och sätta dem i deras ledningsgrupp...

Själv väntar jag på vad de säger ikväll, det är bara en telefon, inte världens frälsning och en genväg till nirvana....

Ursprungligen av Goflorp:

Så roligt det här med antennen.

100 000 nollor med Youtubekonto, "kolla här om man håller den så här så..."

Samtidigt konstaterar folk att det är BÄTTRE mottagning på den än 3 GS.

Allt i bästa Aftonbladet-stil

"Apples lösning: köp ny mobil!" (för att två och tre år gamla mobiler inte klarar köra senaste OSet...)

bash bash!

Och så alla dessa folk med åsikter som om de stämde så borde ju Apple headhunta dem som fan och sätta dem i deras ledningsgrupp...

Själv väntar jag på vad de säger ikväll, det är bara en telefon, inte världens frälsning och en genväg till nirvana....

Kan inte mer än hålla med! Men idag när vem som helst kan kalla sig "expert" och starta en blogg och nå hela världen så blir det ju så här.

Men den gamla sanningen "Money talks, bullshit walks" stämmer än.

Jag kommer följa Ars Technica och deras liveblogg och se vad som kommer sägas ikväll. Som sagt, 2 miljoner har köpt iPhone 4, hur många är drabbade av detta problemet?

Men det är klart att det är roligare att basha världens mest hypade produkt än någon no-name telefon som köp Android.

Ursprungligen av Stinky:

Apples antennpressrelease är ju lätt det mest skrattretande man läst från ett teknikföretag på denna nivå någonsin...[/url]

Tänk vad olika man kan tolka saker, vad var det som var så skrattretande med den?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-07-16 20:31
Ursprungligen av akerstrom:

Tänk vad olika man kan tolka saker, vad var det som var så skrattretande med den?

Han tänker nog på passagen "Upon investigation, we were stunned to find that the formula we use to calculate how many bars of signal strength to display is totally wrong."

Hur kan de bli "förbluffade" (stunned) över att de räknat fel? Det är ju ingen högre matematik vi pratar om här och en ungefärlig grafisk representation av signalstyrka kan man ju utforma hur man vill utan att användaren ser mer precist hur signalstyrkan är.

Detta följer ingen standard och Apple har tidigare sett till så att grafiken (staplarna) gett en överdrivet positiv bild av signalstyrkan. (Nu orkar jag inte hänvisa till artiklar eller andra belägg, leta så hittar du vad jag pratar om.)

Därför tycker jag och många andra att formuleringen är löjeväckande och lite skrattretande. Naturligtvis vet Apple precis hur de har räknat och grafiskt representerat signalstyrkan.

Ska väl tillägga att min bild av detta påverkas av att jag har läst kurser i signalbehandling, modellering, simulering, en massa programmering och så vidare. Då förstår man verkligen hur konstiga formuleringarna från Apple är.

Ursprungligen av marf:

Han tänker nog på passagen "Upon investigation, we were stunned to find that the formula we use to calculate how many bars of signal strength to display is totally wrong."

Hur kan de bli "förbluffade" (stunned) över att de räknat fel? Det är ju ingen högre matematik vi pratar om här och en ungefärlig grafisk representation av signalstyrka kan man ju utforma hur man vill utan att användaren ser mer precist hur signalstyrkan är.

Detta följer ingen standard och Apple har tidigare sett till så att grafiken (staplarna) gett en överdrivet positiv bild av signalstyrkan. (Nu orkar jag inte hänvisa till artiklar eller andra belägg, leta så hittar du vad jag pratar om.)

Därför tycker jag och många andra att formuleringen är löjeväckande och lite skrattretande. Naturligtvis vet Apple precis hur de har räknat och grafiskt representerat signalstyrkan.

De säger att de gjort fel och att de ska åtgärda det. Det förvånar mig att man tolkar det som löjeväckande men ok, man tolkar helt klart saker olika.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-07-17 10:35
Ursprungligen av akerstrom:

De säger att de gjort fel och att de ska åtgärda det. Det förvånar mig att man tolkar det som löjeväckande men ok, man tolkar helt klart saker olika.

Det är inte det jag finner löjeväckande, utan att välutbildade tekniker ska ha blivit förbluffade, "stunned".

Naturligvis är det bara en förklaring som man hoppas att människor utan teknisk utbildning ska tycka är acceptabel. Jag (som är utbildad civilingenjör och programmerare) garvar åt sådant. Värre än så var det inte...

Här finns en utskrift av vad Jobs pratade om idag. Alla experter på antenner i telefoner kan lusläsa där.

Följ Apples presskonferens på Allt om Mac - Allt om Mac

Då får vi vänta och se hur världen tar emot det som sades på presskonferensen, fortsatt katastrof och Apples väg mot undergång?

Ännu en nörd som överskattar sin egen betydelse och möjligheten att analysera och förutse konsumismens rörelser. Ännu en nörd som blandar ihop bizniz och politik - som applicerar tankemönster från bananer på äpplen.
Så länge Apple gör coola prylar som konsumenter vill ha så flyter allt på - oavsett vad bloggare som han själv och YouTube-puckon håller på med. Dom flesta människor på jorden - t.o.m. dom flesta Apple-kunder eller potentiella Apple-kunder - har inte en susning om allt detta "stormande" som vi nördar följer. Nästan ingen alls vet vem Jobs är eller vet något om deras förhållande till media och konsumenter. Deras hemlighetsmakeri eller har ens hört ordet Cupertino.
Konsumenter köper Apple - eller Nike etc - om dom diggar prylen och den fyller en teknisk/social/etc-funktion - ÄVEN om dom hade ett förhållande till tillverkaren. Nu har dom inte ens det alltså. Dom har bara ett förhållande till ett VARUMÄRKE med tllhörande livsstilslöfte/coolhet/kvalitet/fuktionalitet/etc/etc.

Endast skandaler av magnitud kan skada ett starkt varumärke och skapa skitstormar skandaler som blir politik och därmed flyter in i det STORA mediaflödet som alla ser.

När Google sammarbetade med kinesiska underättelsetjänsten för att fånga in dissidenter så trodde många att magnituden var uppfylld för varumärkesskada. Icke. Det räckte inte. Några ledare i tidningar och protest från Amnesty är inget att frukta. Google klarade sig utan en skråma och frodas som aldrig förr.

Apple kommer inte att drabbas av någon skitstorm så länge dom kränger sanslöst unika och vackra prylar. I alla fall ingen skitstorm som andra än 1% nördar märker - som påverkar säljsiffrorna alltså.

En del bloggare är komiska; dom lever i en metavärld - bloggstormar hit och bloggstormar dit - ofta om smala saker som kräver massor av kunskap och analys - samtidigt som världen lunkar på som vanligt - inte ens en liten rökpuff syns i allmogens vardag.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-16 22:27
Ursprungligen av Zimmerman:

Apple kommer inte att drabbas av någon skitstorm så länge dom kränger sanslöst unika och vackra prylar. I alla fall ingen skitstorm som andra än 1% nördar märker - som påverkar säljsiffrorna alltså.

Och detta till trots kallar de till presskonferens. Även om det skulle stämma det du skriver - att Apple inte kan drabbas av en mediastorm som denna - så kvarstår det faktum att företagets stormoguler plötsligt en fredag i juli sitter på en scen och ger förklaringar till vad många beskriver som ett ickeproblem. Intressant denna diskrepans mellan uppfattningar hos nördar, YouTube-puckon och självutnämnda omvärldsanalytiker.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-16 22:46
Ursprungligen av Nataraja:

Och detta till trots kallar de till presskonferens. Även om det skulle stämma det du skriver - att Apple inte kan drabbas av en mediastorm som denna - så kvarstår det faktum att företagets stormoguler plötsligt en fredag i juli sitter på en scen och ger förklaringar till vad många beskriver som ett ickeproblem. Intressant denna diskrepans mellan uppfattningar hos nördar, YouTube-puckon och självutnämnda omvärldsanalytiker.

Vad är det du inte förstår? Han sa ju just att det är den nördiga 1% som konferensen avser. Steve upprepade gång på gång att de bryr sig om ALLA som köpt telefonen (ja, jag vet att det är retorik-bullshit, men jag tvivlar på att Steve är så cynisk som många vill påstå). Ett bra sätt att visa att det inte bara består av tomma ord är att samla sina stormoguler på en fredag... plötsligt. Summan är ju att telefonen kommer sälja slut, så fort den kommer in. Det hade varit bättre för alla om skarven mellan antennerna inte fanns, men det hela är ändå onödigt uppförstorat. Vad löser problemet? En "bumper". Vad fick alla gratis? En "bumper". Finns det något mer att gnälla över i praktiken? Nej. Är internet i stort nöjd med beslutet? Ja!

Du måste nog läsa vad jag skriver en gång till. Det verkar inte som om du riktigt förstår. kanske skriver jag rörigt.

Ursprungligen av Nataraja:

Och detta till trots kallar de till presskonferens. Även om det skulle stämma det du skriver - att Apple inte kan drabbas av en mediastorm som denna - så kvarstår det faktum att företagets stormoguler plötsligt en fredag i juli sitter på en scen och ger förklaringar till vad många beskriver som ett ickeproblem. Intressant denna diskrepans mellan uppfattningar hos nördar, YouTube-puckon och självutnämnda omvärldsanalytiker.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-17 11:43
Ursprungligen av Zimmerman:

Du måste nog läsa vad jag skriver en gång till. Det verkar inte som om du riktigt förstår. kanske skriver jag rörigt.

Ha, snubblade kanske lite onödigt mycket i mina formuleringar. Jag är helt med i resonemanget. Menar bara att denna presskonferens handlar om mer än att stilla några få nördars upprördhet och att Apple ändå anser att rökpuffar som denna trots allt har potential att få fäste hos allmogen om de lämnas därhän (om jag får låna några av dina formuleringar). Men vad vet jag - jag bara spekulerar.

Ursprungligen av Nataraja:

Och detta till trots kallar de till presskonferens. Även om det skulle stämma det du skriver - att Apple inte kan drabbas av en mediastorm som denna - så kvarstår det faktum att företagets stormoguler plötsligt en fredag i juli sitter på en scen och ger förklaringar till vad många beskriver som ett ickeproblem. Intressant denna diskrepans mellan uppfattningar hos nördar, YouTube-puckon och självutnämnda omvärldsanalytiker.

För övrigt så skrev inte Zimmerman "Apple inte kan drabbas" utan "kommer inte". Det är en viss skillnad.

Bevaka tråden