Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Expressendebatt: bojkotta Apple

Tråden skapades och har fått 129 svar. Det senaste inlägget skrevs .

MS kör med proprietära filformat och planetens stater och bizniz rullar på MS, Windows och Exchange. Allt detta är frivilligt - precis som iTunes/Apple - ja, det är inte ens tvång på att använda datorer eller internet alls. jag pekar bara på det där med mygg och kameler. MS ÄGER världen - dom låser inte in oss - vi ÄR fängelset. :-D.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-07-24 19:56
Ursprungligen av Marcus K:

Det här är i alla fall det enda som jag har hört talas om, skedde ganska nyligen dessutom. Jag är inte alltför inläst så jag känner inte till detaljerna över hur tilltaget gick till. Men i vilket fall låter det inget vidare.

Apple responds on iTunes fraud, vaguely confirms said fraud (update) -- Engadget

Saken är att Apple har ett väldigt stort ansvar just nu. Genom att manuellt testa och godkänna/neka alla program så ger man intrycket av att allt som finns där är säkert och ofarligt. Det i sig är farligt eftersom systemet inte är vattentätt och kommer att utnyttjas, det är inte en fråga om utan när.

Jag är fult övertygad om att plattformen skulle må mycket bättre om Apple öppnade för att låta tredjepartsprogram installeras utan att behöva godkännas men samtidigt ökade kraven på program i App Store. Då kan de hålla innehållet överskådligt. Att samla alla ägg i samma korg håller på att bli (eller kanske redan är) ohanterligt.

Och jag är fullt övertygad om att plattformen skulle bli sämre.
Olika personer, olika åsikter...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-24 20:29
Ursprungligen av kenjon:

Och jag är fullt övertygad om att plattformen skulle bli sämre.
Olika personer, olika åsikter...

Jepp, håller med. Plattformen ska förbli stängd, så länge inga radikala marknadsförändringar sker.

Jag är övertygad om att Apple noga tänkt igenom det här beslutet och alla dess aspekter. De har förmodligen vägt fördelarna mot nackdelarna, och vet vad de håller på med. Alla brukar peka på datorkriget på 90-talet och säga att Apple inte lärt sig sin läxa och att det kommer sluta på samma sätt. Det är tvärtom. De har analyserat sina misstag och åtgärdat dem, därav succén som fortfarande är i sin linda. Givetvis finns det sådant som kan förbättras, som med stor sannolikhet kommer förr eller senare, ex. trådlös synkning med iTunes osv. Men affärsidén i sig är genialisk.

Om man tycker att det här är fel spår, och att det inte känns bra, får man helt enkelt köpa något annat.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-24 18:58

Poängen som jag ville ha fram var att det som hände i början på månaden, att någon tog över flera iTunes-konton och genom fulaktigheter lyckades ta sig högst upp på de flesta 50-topplistans platser, inte skulle kunna hända om plattformen var öppen. Anledningen är att plattformen likt Mac OS X är distribuerad, det finns inte en ensam kanal som man kan rikta attacken på. Alla ägg ligger inte i samma korg.

Hela systemet bygger nu på att Apple har kontroll över situationen. Den situationen skulle vara mer hanterbar om antalet program var de 1 000 bästa istället alla 225 000. Då kan Apple satsa mer resurser per program och se till att de blir riktigt bra. Då kan vi slippa allt skräp som trots allt tar sig in i App Store och mer resurser läggs på att de program som kommer igenom är säkra och stabila.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-24 20:55
Ursprungligen av Marcus K:

Hela systemet bygger nu på att Apple har kontroll över situationen. Den situationen skulle vara mer hanterbar om antalet program var de 1 000 bästa istället alla 225 000. Då kan Apple satsa mer resurser per program och se till att de blir riktigt bra. Då kan vi slippa allt skräp som trots allt tar sig in i App Store och mer resurser läggs på att de program som kommer igenom är säkra och stabila.

Jepp, det kan jag hålla med om. Tycker att Apple trots tjafs om stängdhet är för slappa. Det finns företag som gör samma program i tusen upplagor, typ "reseguider", en för varenda förbannade stad. Där borde det vara krav på att man får ge ut alla städer i en enda App. Vill man ha fler städer så får man göra in-app-purchase.

Ursprungligen av Marcus K:

Poängen som jag ville ha fram var att det som hände i början på månaden, att någon tog över flera iTunes-konton och genom fulaktigheter lyckades ta sig högst upp på de flesta 50-topplistans platser, inte skulle kunna hända om plattformen var öppen. Anledningen är att plattformen likt Mac OS X är distribuerad, det finns inte en ensam kanal som man kan rikta attacken på. Alla ägg ligger inte i samma korg.

Hela systemet bygger nu på att Apple har kontroll över situationen. Den situationen skulle vara mer hanterbar om antalet program var de 1 000 bästa istället alla 225 000. Då kan Apple satsa mer resurser per program och se till att de blir riktigt bra. Då kan vi slippa allt skräp som trots allt tar sig in i App Store och mer resurser läggs på att de program som kommer igenom är säkra och stabila.

Ponera då att det här hände på Androidplattformen.
Det skulle inte upptäckas lika snabbt.
Sedan skulle man få driva egen process mot en massa konstiga bolag i Bangladesh.
VISA skulle väl täcka upp det efter polisanmälan och en halv dag bortkastat.

Här går Apple in och tar ansvar för sin affär, de återbetalar pengar på konton, sparkar ut fuskipellen och polisanmäler honom förmodligen i Bangladesh.

Givetvis är Apples instängning ren och skär bizniz - och det är en mycket, mycket framgångsrik bizniz.

En positiv bonuseffekt är säkerheten - att plattformen är så ren och överskådlig. Apple skulle givetvis köra instängning även om denna positiva bonuseffekt inte existerat, men nu har vi den och det är bra. För mig och nästan alla app-konsumenter på globen.

Så fort jag säger något kritiskt om iOS måste väl inte alla tro att jag förespråkar Android? Jag tycker t. ex. inte att allt är perfekt som det är i Mac OS X, men bara för det håller jag ju inte på att byta till Windows. Så svartvit är inte världen.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2010-07-26 07:12

Jag förstår inte varför det är så många kids som gnäller. När vi var unga så fick vi använda två konservburkar hopknutna med ett snöre när vi skulle leka telefon.

Bevaka tråden