Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Läser ni böcker i iphonen?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har en fråga till alla som vill svara, läser ni/man verkligen böcker i er iphone?

Nu när ibooks kommit finns ju möjligheten, men min känsla är att jag inte kommer att använda detta "at all"...

MacTV – Vi älskar iPhone 4 - Allt om Mac

Här pratar Esse och Persson bl a om skärmen och iBooks.
Tydligen är skärmen så skarp i 4:an att bokläsning blir riktigt bra.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2010-07-29 11:43

För min del läser jag inte böcker i iPhonen, där är ett område som jag ser att en iPad skulle passa mig mycket bättre. Däremot kan det eventuellt bli en pdf/intrusktion/manual någon gång då och då för att man vill kolla upp något. Men det är nog det närmaste böcker jag kommer via iPhone tror jag.

Drakfot: jag tänker precis som du. Kanske ngt litet dokument ibland, men aldrig en hel bok (men har inte köpt iphone 4 ännu, kanske ändrar mig imorgon...)

  • Medlem
  • Hillared
  • 2010-07-29 11:45
Ursprungligen av chris777:

Drakfot: jag tänker precis som du. Kanske ngt litet dokument ibland, men aldrig en hel bok (men har inte köpt iphone 4 ännu, kanske ändrar mig imorgon...)

Får säga att skärmen är något jag ser fram emot, skall bli kul att se om det gör så stor skillnad som det sägs (som Goflorp nämner i sitt inlägg ovan med)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-07-29 12:15

Jag har läst en bok på iPhone för att testa (Terry Pratchett, Theif Of Time). Dock använde jag inte iBooks utan Kindle då boken jag ville köpa och läsa bara gick att köpa på Kindle ...

Funkade okej, men jag kommer inte läsa många böcker på iphone. För liten skärm men framförallt helt fel priser (e-böcker ska, i min mening, inte vara dyrare än det billigaste pocketutgåvan).

Japp, läser en del, både från iBookstore och sådana jag lagt in själv. Hade jag haft en iPad hade nog svaret varit nej.

  • Medlem
  • 2010-07-29 13:17

Jag läser ofta på min iPhone 3G (och Touch innan dess), men använder Stanza eftersom man kan ställa in marginaler och typsnitt själv.

Ursprungligen av DrDip:

Jag läser ofta på min iPhone 3G (och Touch innan dess), men använder Stanza eftersom man kan ställa in marginaler och typsnitt själv.

Kan man inte ändra marginaler i iBooks? Ändra typsnitt kan man i alla fall göra.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-29 13:43

iPod Touch—Ja. Har läst motsvarande 4000 sidor i den nu och jag tycker det funkar enormt bra. Har inte testat iBooks än men har laddat ner några böcker dit som jag ska ge mig på när jag läst ut de två pappersböcker jag har kvar.

Drar man ner Brightness på lägsta kan man läsa hur länge som helst, det är faktiskt grymt. Men, som whero, använder jag Kindle-appen. Sortimentet på Amazon.com är så svårslaget att jag har svårt att tro att jag kommer använda iBookstore alls, om det ens kommer till Sverige.

Jag läser riktiga böcker, så svaret är nej.

Svar Ja, men bara ibland. Känns så litet jämfört med iPaden.

Jag har försökt att läsa ett par böcker och hur gärna jag än vill så blir det inte en allt för njutbar upplevelse med tanke på den lilla skärmen. För nödläsning då och då funkar det ganska bra, men inte mycket mer än så. Kan vara så att det är skillnad med nya iPhone 4, som flera andra redan har påpekat. Dock ser jag personligen mest fram emot att läsa på en iPad, när det nu kan bli så att jag får en i min ägo.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-07-29 23:19

Har inte läst något längre på min 3G. Tycker helt enkelt inte skärmen är gjord för sträckläsning. Kanske blir det ändring med iPhone 4. En iPad står på önskelistan för just detta ändamål, men det dröjer nog ett par månader innan vi ser röken av den.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2010-08-02 13:12

Jag lade in en bok mest för att testa i iBooks, eftersom jag absolut inte hade några planer att läsa i telefonen... Som många andra här tycker jag att en iPad måste vara lämpligare för det.

Döm om min förvåning när jag faktiskt tyckte om att läsa i telefonen med iBooks! Programmet ger mig känslan av att sitta med en gammal fin utgåva, och både ordlistan och överstrykningspennan var kanon. Jag ser fortfarande fram emot att läsa på iPaden, men tills jag har en sån har jag inga problem med att läsa i telefonen. Och om min iPhone 4 bara dyker upp här också, så är jag övertygad om att upplevelsen blir ännu bättre!

Jag läser böcker både på min iPhone och min iPad, men i Kindle från Amazon. Jag har inte orkat skaffa mig ett annat iTunes-konto än svenskt, och utbudet i iBooks med svenskt konto är uruselt. Fjodor Dostojevski må ha varit en lysande författare men jag är mer inne på deckarspåret.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2010-08-02 14:08
Ursprungligen av pmarriott:

Jag läser böcker både på min iPhone och min iPad, men i Kindle från Amazon. Jag har inte orkat skaffa mig ett annat iTunes-konto än svenskt, och utbudet i iBooks med svenskt konto är uruselt. Fjodor Dostojevski må ha varit en lysande författare men jag är mer inne på deckarspåret.

Jag lägger in .epub-böcker via iTunes, så utbudet i iBooks Store är inte riktigt ett problem för mig. Även om jag förstås gärna skulle ha tillgång till ett vettigt utbud där också.

1
Bevaka tråden