Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med iPad 3G

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

God eftermiddag Applevänner!

Jag är en av många svenskar som inte kunde vänta med mitt inköp av iPad.
Köpte & hämtade den i Uppsala av en person som precis hade varit till Chicago och handlat tre stycken (juni 2010). Fick personens originalkvitto från Apple Store.

Nu till mitt problem. Har precis varit runt i södra Sverige på semester med sambo & iPaden. Redan innan jag åkte hade jag lite funderingar på varför iPaden aldrig gick över i 3G-läge. Efter test med två olika klippta SIM-kort gick iPaden aldrig över till 3G...
SIM-kort nummer två som testades kördes i en iPhone 3G innan klippningen, och då fungerade 3G:n.
Problemet är en otroligt långsamt uppkoppling i fält. Segt som f-n!
När jag kom hem för några dagar sedan beställde jag ett riktigt Mikro-SIM-kort från Telia (ett tvillingkort till mitt iPhoneabbonemang). Trodde enfaldigt att det skulle lösa sig då...

Hmmm... Fel fel fel! Fortfarande segt som tusan på mobilt internet. Det står Telia E i displayen hela tiden. Provat starta om, reset på nätverksdelen mm. mm.

Tog hem Appen Bredbandskollen från AppStore. Kört flertalet tester där i två dagar (med Telias telemast synligt på vattentornet här i Hultsfred).
Resultaten: 0,225 Mb download & 0,125 Mb upload...??!!
Min iPhone 3G samtidigt: 3,2 Mb download / 1,0 Mb upload...

Vad är problemet? Finns det fler som har detta problem?
Nu är min iPad jailbreakad. Kan problemen komma därifrån?
Känns lite förtvivlat. Man kan väl säkerligen skicka in iPaden på någon sorts garanti, eller?

Tackar på förhand om någon vänligt Applevän har några tips på felsökning!

Ursprungligen av ErrkaPetti:

God eftermiddag Applevänner!

Nu är min iPad jailbreakad. Kan problemen komma därifrån?

Ja, självklart!

Jag förstår att det svaret inte hjälper dig så mycket. Kan dock tillägga att jag med min 3G iPad plockade upp ett Teliakort i förrgår och surfar 3G i Sverige utan problem på min semester.

Anekdot:

Vet inte om Teila är ett lika utskällt företag i Sverige idag som när jag stack 2002, men deras kundservice utanför Helsingborg var väldigt bra. Jag förklarade att jag var på semester och ville ha en lösning för tre veckor. De hade egentligen bara "startpaket" (med början på 300 kr) att erbjuda, men då tog den unge mannen ett beslut att helt enkelt ge mig ett mikrosimkort, bart utan avgift, och de enda jag betalade för var en vecka á 99 och ett dygn ingick gratis.

Nu har jag mitt mikrosim och kan fylla på efter behag.

Det tyckte jag var värt att omnämnas.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-07-30 19:08

Hmm... Låter som att den inte anvander 3g, hastigheten paminner ju ner om edge/gprs

  • Medlem
  • Nacka
  • 2010-07-30 19:56

Well, prova med att återställa iPaden. Du behöver ju inte jailbreaka den för att kunna använda den i Sverige. Prova med det först och se om det fungerar så kan du ju i alla fall eliminera den felkällan...

Ett annat tips är att ringa till Telia och berätta att du vill ha ett riktigt micro-sim. Även om det kostar dig några kronor är det skönt att även kunna eliminera den felkällan.

Arvid, om du läser allt jag skrev så ser du att jag har ett riktigt microSimkort i min iPad (sedan några dagar)...

Att jag har jailbreakat min iPad beror på några få men viktiga fördelar; multitasking, 3G Unrestrictor, iFile mm.Dessa funktioner vill jag inte vara utan!

Har lite funderingar på om strulet kan bero på programmet MyWi som jag hade in i iPaden och vände. Delade ut ett trådlöst nätverk till min MacBook Pro i sommarstugan?

Sett på en del forum att MyWi kan strula till iPhone...?

Annars känns det förtvivlat... Skall prova en återställning i morgon. Återkommer med resultatet...

En dum fråga kanske, men har du kollat vilket APN du har inställt?
Kanske går mot fel server?

Hugo, vilken server gäller?

Nu har jag online.telia.se

Skall försöka återställa ikväll eller i morgon kväll... Lite osäker på om jag skall lägga i 3.2 eller 3.21?
Vill gärna jailbreaka igen efter att jag konstaterat att 3G fungerar...
Återkommer...

Ursprungligen av ErrkaPetti:

Nu har jag online.telia.se

Jag har samma och det funkar.

Tada!

Nu har jag 3G på min iPad!!

Återställde med 3.21 samt körde Bredbandskollen igen:

Download 4,3 Gbit
Upload 0,440 Gbit (lite dåligt?)...

Glad igen! Har en känsla att MyWi är boven i dramat...

Nu blir det jailbreak igen... Någon som testat den nya Safari-JB på iPad?

Helvete!

Nu försvann 3G igen!???

Förlåt mig MyWi, kan inte vara detta program som rörde till min iPad.

Efter synkronisering av program bilder bla bla bla, ni vet, försvann 3G igen? Jävligt mystiskt...?
OBS! Ingen jailbreak inlagd ännu.
Får köra samma visa en gång till... Återkommer igen med rapport.

Hmmm...

Nu blir jag snart skogstokig! Gjorde samma procedur en gång till med min iPad 3G/16GB...

Återställning, men ingen tillbakasynkning, och då har jag 3G. Synk med iTunes (min säkerhetskopia) = enbart Edge...??

Otroligt skumt. Fattar inget. Bugg eller va' fan kan messa upp mobila nätverket efter synkning?

Följetongen fortsätter...

men din säkerhetskopia är väl från jailbreakandet?

Poseidon84, jag är en idiot!

Självklart är ju säkerhetskopian från en jailbreak (som krånglade)...!

Gjorde om allt en gång till, ställde in iPaden som ny iPad, samt synkade in allt igen.

Voila!! Nu fungerat allt perfekt! Tack alla ni som gett förslag på åtgärd!

1
Bevaka tråden