Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Trackpaduppdatering känsligare för klick?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2010-08-01 22:06

Är det bara jag som fått för mig det här eller gjorde den nya trackpaduppdateringen så att man inte längre kan ha ett finger vilande på trackpaden utan att nästa finger som nuddar den räknas som ett klick?

Något måste ha ändrats för jag känner snabbare värk i fingrar och handled när jag inte kan sitta som jag gjorde innan. Är det nån inställningsfråga eller är det bara att försöka rollbacka tillbaka till innan den uppdateringen? Vet inte hur många miss-klick jag råkat göra bara för att jag oftast vilar både pek- och långfinger på trackpaden, sen så fort ring- eller lillfingret nuddar den så klickas musen...

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-08-01 22:24

Jag vet inte om det där med klick.
Men för mig blir det väldigt mycket förstoring/förminskning av misstag i Safari efter uppdateringen. Det går inte att ha ett finger vilande i nedre delen av styrplattan längre, på samma vis som tidigare. Så visst är den mer känsligt nu.

Jag hade en inställningspanel installerad som gav mer multitouchrörelser, efter uppdateringen började detta spöka väldigt mycket och det gick knappt att röra styrplattan utan att fel saker hände. Du har inget liknande tillägg installerat?

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2010-12-14 19:39

Jag fick min styrplatta utbytt i augusti (MPB 15" inköpt dec 2009) då tryckknappdelen slutat fungera. Nu så har plattan börjat bete sig konstigt igen, jag upplever den som känsligare såtillvida att fel saker när jag vill göra något (tex så öppnas nya flikar ofta när jag klickar på en länk, och expose kommer fram väldigt lätt) men även att tryckknappen inte är lika känslig längre och inte tar lika bra över hela plattan som på min brors MBP 13". Hade planerat att lämna in datorn för utbyte av platta igen då jag upplever det som rejält irriterande, men om det är mjukvarurelaterat så känns det ju lite overkill. Någon mer som upplever samma problem?

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2011-01-29 16:26

Jag svarar på min egen fråga. Jag började kolla vad jag hade installerat som kunde påverka hur styrplattan agerade och hittade två program. Total Finder och MagicPrefs. Efter att avinstalerat/avaktiverat dem så funkar styrplattan som den ska igen. Har inte brytt mig om att kolla om programmen uppdaterats då jag inte absolut måste ha dem just nu, men jag antar att sådana här buggar blockas undan eftersom.

Har testat "BetterTouchTool" ett tag nu och det är riktigt bra och gratis. Öppnar upp drösvis med extra inställningar och funktioner. T.ex mappa kortkommandon till fyrfingersvep, sensitivityinställningar och annat gott.

1
Bevaka tråden