Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpa iPhone 4 utan abonnemang

Tråden skapades och har fått 86 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av zappee:

Ja, Tre gör.

Yep, det har väl Tre gjort så länge som bolaget sålt iPhone så jag förstår inte varför folk ifrågasätter det faktiskt..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-08-03 23:04
Ursprungligen av keptang:

Yep, det har väl Tre gjort så länge som bolaget sålt iPhone så jag förstår inte varför folk ifrågasätter det faktiskt..

Därför att det inte finns någon som kan referera till någonting som helst som tyder på att de säljer iPhone 4 olåst eller direkt upplåsbar i nuläget.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2010-08-03 23:08
Ursprungligen av fno:

Därför att det inte finns någon som kan referera till någonting som helst som tyder på att de säljer iPhone 4 olåst eller direkt upplåsbar i nuläget.

Tre:s kundtjänst hade uppsittarkväll, på deras Facebook-sida, när iPhone 4 skulle börja säljas. Frågan ställdes om och om igen, svaret var JA från kundtjänst varje gång. Det tycker jag kan tyda på att dom säljer en upplåsning.

Du kan titta själv http://www.facebook.com/3Sverige

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-08-04 01:15
Ursprungligen av Mija:

Tre:s kundtjänst hade uppsittarkväll, på deras Facebook-sida, när iPhone 4 skulle börja säljas. Frågan ställdes om och om igen, svaret var JA från kundtjänst varje gång. Det tycker jag kan tyda på att dom säljer en upplåsning.

Det kan jag hålla med om. Men, efter fem hela dygn kan man tycka att någon borde ha hunnit låsa upp telefonen och bekräfta det i något forum/blogg/kommentar.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-08-04 07:17
Ursprungligen av fno:

Därför att det inte finns någon som kan referera till någonting som helst som tyder på att de säljer iPhone 4 olåst eller direkt upplåsbar i nuläget.

Det har hänvisats till deras allmänna villkor otaliga gånger...

5.2 Produkten är, om inget annat anges,
operatörslåst till 3. På din begäran och mot
avgift, ger vi dig koden för att ”låsa upp”
den. Detta förutsätter att det är du som
äger Produkten och att det inte finns några
utestående skulder eller Bindningstider
kopplade till Produkten samt att du i övrigt
har följt Avtalet.

http://www.tre.se/Global/3s%20allm%C3%A4nna%20villkor%20-%20Konsument%20090221.pdf

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-08-04 10:22
Ursprungligen av zappee:

Det har hänvisats till deras allmänna villkor otaliga gånger...

Japp, och vid det här laget borde någon ha låst upp enligt deras villkor, och borde därmed kunna rapportera om det...

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2010-08-04 11:42
Ursprungligen av fno:

Japp, och vid det här laget borde någon ha låst upp enligt deras villkor, och borde därmed kunna rapportera om det...

Det finns rapporterat om det, på andra svenska iPhone-forum.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-08-05 23:43
Ursprungligen av Mija:

Det finns rapporterat om det, på andra svenska iPhone-forum.

Har googlat lite men inte funnit något konkret. Länktips tack!

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2010-08-06 01:39
Ursprungligen av fno:

Har googlat lite men inte funnit något konkret. Länktips tack!

Jag har faktiskt inte heller hört att någon lyckats köpa koden för upplåsning, men hört att folk har köpt beställt den från tre och att de ska köpa koden, men om de lyckas köpt koden, det har jag faktiskt inte hört.
Kunde vara intressant om någon lyckats med detta...

Ursprungligen av jobke:

Jag har faktiskt inte heller hört att någon lyckats köpa koden för upplåsning, men hört att folk har köpt beställt den från tre och att de ska köpa koden, men om de lyckas köpt koden, det har jag faktiskt inte hört.
Kunde vara intressant om någon lyckats med detta...

Köpte telefon och upplåsning hos 3 för lite drygt en vecka sedan, telefonen har inte blivit upplåst än. Enligt peronalen i butiken kunde det ta upp till 3 veckor innan telefonen blev upplåst.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-08-17 11:04
Ursprungligen av sandqvist:

Köpte telefon och upplåsning hos 3 för lite drygt en vecka sedan, telefonen har inte blivit upplåst än. Enligt peronalen i butiken kunde det ta upp till 3 veckor innan telefonen blev upplåst.

Intressant. Jag var inne i Tre:s butik i Sollentuna, Stockholm och fick beskedet att Tre hade upphört med kontanttelefoner för att koncentrera sig på sina abonnemangskunder. Hur länge detta skulle pågå (=fortsätta att sälja kontanttelefoner) kände försäljaren inte till.

Vilken butik och stad var du inne i?

Jag köpte också en kontant på tre och har beställt upplåsning på den. Tre har godkänt detta och dragit 350:- för ca en vecka sedan men ännu är inte telefonen upplåst.
Jag har fått olika bud från dem, allt från att det ska ta ca en dag till att det ska ta 3 veckor innan upplåsningen går igenom. Är det någon som vet var denna tröghet ligger, är det tre som håller på beställningarna till apple eller är det apple själva som tar sådan tid på sig?

Sitter lite i sjön eftersom jag tänkt ersätta min havererade jobbtelefon med iPhonen. Är det tre som segar kan det ju kanske löna sig att ring kundtjänst och jaga på dem lite.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-08-17 12:51
Ursprungligen av carpelux:

Jag köpte också en kontant på tre och har beställt upplåsning på den. Tre har godkänt detta och dragit 350:- för ca en vecka sedan men ännu är inte telefonen upplåst.
Jag har fått olika bud från dem, allt från att det ska ta ca en dag till att det ska ta 3 veckor innan upplåsningen går igenom. Är det någon som vet var denna tröghet ligger, är det tre som håller på beställningarna till apple eller är det apple själva som tar sådan tid på sig?

Sitter lite i sjön eftersom jag tänkt ersätta min havererade jobbtelefon med iPhonen. Är det tre som segar kan det ju kanske löna sig att ring kundtjänst och jaga på dem lite.

Har du telefonen redan så återställ den i iTunes. Om Tre har skickat koden till Apple så kommer Apple att låsa upp den men det kommer endast att ske om din dator är uppkopplad till internet när du återställer din iPhone.

//Rob

Jag har syncat den otaliga gånger och återställt den ett flertal gånger men ännu har den inte blivit upplåst.

Nästan så jag funderar på att jaila den tills det upplåsningen gått igenom, men eftersom jag redan uppdaterat den till 4.02 så är det ju problematiskt. Jag lagrade min 4.01 SHSH i cydia med hjälp an tiny umbrella men lyckas inte återställa den, får Device: INVALID X.X.X (XXXX) när den ansluts

Ursprungligen av carpelux:

Jag har syncat den otaliga gånger och återställt den ett flertal gånger men ännu har den inte blivit upplåst.

Nästan så jag funderar på att jaila den tills det upplåsningen gått igenom, men eftersom jag redan uppdaterat den till 4.02 så är det ju problematiskt. Jag lagrade min 4.01 SHSH i cydia med hjälp an tiny umbrella men lyckas inte återställa den, får Device: INVALID X.X.X (XXXX) när den ansluts

För att återställa till något annat än senaste firmware om du sparat SHSHs i Cydia så måste du ändra i din hosts-fil, Har du uppdaterat din 3GS till 3.1.3 av misstag? Se hit! - iPhoneinfo.se - iPhoneforum i Sverige

/etc/hosts på *nix/Mac OS antar jag.

Ursprungligen av frazze:

Intressant. Jag var inne i Tre:s butik i Sollentuna, Stockholm och fick beskedet att Tre hade upphört med kontanttelefoner för att koncentrera sig på sina abonnemangskunder. Hur länge detta skulle pågå (=fortsätta att sälja kontanttelefoner) kände försäljaren inte till.

Vilken butik och stad var du inne i?

Jag köpte min i Tre butiken i Linköping. De ville först inte sälja den till mig då jag ville ha den med kontantkort, men efter mycket diskussion med säljaren samt butikschef fick jag köpa den med kontantkort.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2010-08-05 15:31
Ursprungligen av zappee:

Det har hänvisats till deras allmänna villkor otaliga gånger...

5.2 Produkten är, om inget annat anges,
operatörslåst till 3. På din begäran och mot
avgift, ger vi dig koden för att ”låsa upp”
den. Detta förutsätter att det är du som
äger Produkten och att det inte finns några
utestående skulder eller Bindningstider
kopplade till Produkten samt att du i övrigt
har följt Avtalet.

http://www.tre.se/Global/3s%20allm%C3%A4nna%20villkor%20-%20Konsument%20090221.pdf

Jag häller med er alla, de ska låsa upp den.

Men, på fredagsmorgonen stod jag och köade för en iphone utanför en galleria, massa folk till telia, precis som jag.
Det kom en nisse från treaffären och frågade ifall någon köade för tre, var 3 st, så de fick köpa sina innan gallerian öppnade, snällt av dem.

Jag sa att jag köper en direkt och att jag ville köpa upplåsningskoden till den, han svarade att de får INTE sälja någon upplåsningskod till iphone 4, jag talade om och hänvisade till deras EGNA villkor, men det hjälpte inte, frågade då om jag kan köpa en nu och låsa upp den om en vecka, nej svarade han. Jag blev måttligt arg faktiskt då det står i deras villkor att så är fallet. Det hela slutade med att jag inte köpte min iphone 4 32GB hos tre, utan köpte den hos telia.
Kanske går det att låsa upp den i framtiden, men jag vågade inte riskera det, då nissarna på tre var stenhårda på det här

  • Medlem
  • Håbo
  • 2010-08-05 17:30

Värt att notera är att det inte längre går att köpa 4:an med kontantkort från tre.se.

Jag beställde en igår (med kontantkort för upplàsning) och fick beställningsbekräftelsen kort därefter. Leveranstiden var då 2-3 veckor. Nu står det "Ingen bekräftad leveranstid".

Verkar som jag var ute i sista rycket för att komma med i nästa leverans och att leveransdatum efter den leveransen är högst osäker.

Undrar just varför kontantkortsalternativet har försvunnit? Beror förmodligen på den stora efterfrågan och det faktum att de tjänar mer på nya abonnemang?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-08-05 17:33
Ursprungligen av Walle:

Värt att notera är att det inte längre går att köpa 4:an med kontantkort från tre.se.

Jag beställde en igår (med kontantkort för upplàsning) och fick beställningsbekräftelsen kort därefter. Leveranstiden var då 2-3 veckor. Nu står det "Ingen bekräftad leveranstid".

Verkar som jag var ute i sista rycket för att komma med i nästa leverans och att leveransdatum efter den leveransen är högst osäker.

Undrar just varför kontantkortsalternativet har försvunnit? Beror förmodligen på den stora efterfrågan och det faktum att de tjänar mer på nya abonnemang?

Verkar mindre lovande.
Jag beställer nog min andra iPhone från UK istället.

  • Medlem
  • Hässleholm
  • 2010-08-07 11:57
Ursprungligen av Walle:

Värt att notera är att det inte längre går att köpa 4:an med kontantkort från tre.se.

Jag beställde en igår (med kontantkort för upplàsning) och fick beställningsbekräftelsen kort därefter. Leveranstiden var då 2-3 veckor. Nu står det "Ingen bekräftad leveranstid".

Verkar som jag var ute i sista rycket för att komma med i nästa leverans och att leveransdatum efter den leveransen är högst osäker.

Undrar just varför kontantkortsalternativet har försvunnit? Beror förmodligen på den stora efterfrågan och det faktum att de tjänar mer på nya abonnemang?

Jag beställde också en 4:a hos tre. Det var i onsdags sedan ändrade jag mig i går (fredag) och ville plussa på beställningen med en till då gick det inte. Ett tvärt stopp för mig eftersom jag har ett abonnemang som inte går att förnya just nu. Ingen mobil för mig.
Stenhårda att förhandla med. Det gick inte att ändra min första beställning och kännde inte för att starta ett nytt abonnemang bara för att köpa en lur...

Dock som dom att dom får en ny leverans d. 12 men okänt antal. Därav dom ovissa leveranstiderna. Kanske man kan köpa en kontant efter den 12 istället.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-08-05 18:15
Ursprungligen av jobke:

Jag häller med er alla, de ska låsa upp den.

Men, på fredagsmorgonen stod jag och köade för en iphone utanför en galleria, massa folk till telia, precis som jag.
Det kom en nisse från treaffären och frågade ifall någon köade för tre, var 3 st, så de fick köpa sina innan gallerian öppnade, snällt av dem.

Jag sa att jag köper en direkt och att jag ville köpa upplåsningskoden till den, han svarade att de får INTE sälja någon upplåsningskod till iphone 4, jag talade om och hänvisade till deras EGNA villkor, men det hjälpte inte, frågade då om jag kan köpa en nu och låsa upp den om en vecka, nej svarade han. Jag blev måttligt arg faktiskt då det står i deras villkor att så är fallet. Det hela slutade med att jag inte köpte min iphone 4 32GB hos tre, utan köpte den hos telia.
Kanske går det att låsa upp den i framtiden, men jag vågade inte riskera det, då nissarna på tre var stenhårda på det här

Det hade bara varit att klaga vidare tills de ger med sig.

Ursprungligen av jobke:

Jag sa att jag köper en direkt och att jag ville köpa upplåsningskoden till den, han svarade att de får INTE sälja någon upplåsningskod till iphone 4, jag talade om och hänvisade till deras EGNA villkor, men det hjälpte inte, frågade då om jag kan köpa en nu och låsa upp den om en vecka, nej svarade han. Jag blev måttligt arg faktiskt då det står i deras villkor att så är fallet. Det hela slutade med att jag inte köpte min iphone 4 32GB hos tre, utan köpte den hos telia.
Kanske går det att låsa upp den i framtiden, men jag vågade inte riskera det, då nissarna på tre var stenhårda på det här

Hade jag varit du så hade jag bett om säljarens fullständiga namn och frågat vem som har gett dessa order (butikschef?) och dennes namn.

Sen hade jag gått till juristen direkt, men det är kanske inte så lätt om man inte har en jurist i sitt företag förstås!

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2010-08-05 20:24
Ursprungligen av rosen888:

Hade jag varit du så hade jag bett om säljarens fullständiga namn och frågat vem som har gett dessa order (butikschef?) och dennes namn.

Sen hade jag gått till juristen direkt, men det är kanske inte så lätt om man inte har en jurist i sitt företag förstås!

Jo, hade gjort det om jag inte hade varit så långt fram i kön Blev bara så sabla tvärtrött på dem, de var 3 st från tre som jag pratade med.
Nu lyckades jag få tag en iphone 4 32GB, hade jag inte fått i den hade jag troligtvis gått in till tre och tjatat hål i huvudet på dem

Hela upplägget är så dåligt, villkor som de har, infot som de ger via hemsidan och andra forum och sen golvnissarna som tvärvägrar
Fast å andra sidan hade inte telia full koll heller, ingen hade det Men tre var bara korkade

  • Medlem
  • International user
  • 2010-08-05 20:45
Ursprungligen av jobke:

Jo, hade gjort det om jag inte hade varit så långt fram i kön Blev bara så sabla tvärtrött på dem, de var 3 st från tre som jag pratade med.
Nu lyckades jag få tag en iphone 4 32GB, hade jag inte fått i den hade jag troligtvis gått in till tre och tjatat hål i huvudet på dem

Hela upplägget är så dåligt, villkor som de har, infot som de ger via hemsidan och andra forum och sen golvnissarna som tvärvägrar
Fast å andra sidan hade inte telia full koll heller, ingen hade det Men tre var bara korkade

De verkar ha tröttnat nu då de inte säljer den kontant längre, Tre alltså

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2010-08-05 21:56
Ursprungligen av zappee:

De verkar ha tröttnat nu då de inte säljer den kontant längre, Tre alltså

Jo, har läst det, nu har jag varit dålig i att kolla hur det gått för dem som köpte hos tre och ville låsa upp dem, fick de köpa loss koden?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-08-03 23:19

Hur är det med en 3 mobil om man köper en och låser upp den. Är den brandad? Kan jag ändra inne i Nätverksinställningar som jag idag kan på min låsta Telenor 3GS?

Ursprungligen av Cokey:

Hur är det med en 3 mobil om man köper en och låser upp den. Är den brandad? Kan jag ändra inne i Nätverksinställningar som jag idag kan på min låsta Telenor 3GS?

iPhone har inga och har aldrig haft några "låsta" brandings överhuvudtaget från operatörer.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-08-04 09:08
Ursprungligen av keptang:

iPhone har inga och har aldrig haft några "låsta" brandings överhuvudtaget från operatörer.

Tänkte mer på att inne i Nätverk kan du inte ändra i en 3 3GS t.ex. förstår du hur jag menar? Kan man göra det efter upplåsning?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-08-04 10:29
Ursprungligen av Cokey:

Tänkte mer på att inne i Nätverk kan du inte ändra i en 3 3GS t.ex. förstår du hur jag menar? Kan man göra det efter upplåsning?

Menar du nätverksinställningar? Det är inte samma sak som branding. Branding betyder att operatören ändrar på telefonen t ex hur den ser ut och vilka program som finns på telefonen eller egen logo.

//Rob

  • Medlem
  • International user
  • 2010-08-04 11:44
Ursprungligen av Robo-X:

Menar du nätverksinställningar? Det är inte samma sak som branding. Branding betyder att operatören ändrar på telefonen t ex hur den ser ut och vilka program som finns på telefonen eller egen logo.

//Rob

Haha ja precis..

Jag vet vad branding är..

Bevaka tråden