Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

I.C.E fundering?

Tråden skapades och har fått 38 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag har lagt in 5nr som I.C.E (in case of emergency). Jag har även dessa nr inlagda som personer. När dessa ringer vill jag inte att ICE ska komma upp när personen ringer utan namnet. Går det att lösa?

Tack på förhand!

  • Medlem
  • International user
  • 2010-08-09 18:11

Vet inte om det går att lösa specifikt i iPhone men jag har gjort på det viset att jag skrivit:

ICE - Namn (Förhållande)

Exempel: ICE - Thomas (Brother)

Jag har även sett till så att numret är internationellt. Med andra ord att det börjar med landskoden enligt följande: 004670XXXXXXX. På så sätt kan räddningspersonal med säkerhet veta att de kommer till rätt person om de väljer att använda en annan telefon än min att ringa min närstående ICE-kontakt.

Ska du vara helt säker bör du ange numret med +467XXXXXXXX. Då fungerar det garanterat i alla länder som följer standard oavsett vilket prefix de normalt använder före landsnumret.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-08-10 00:35

Hur löser man en företagslåst mobil som låser sig själv efter 15 minuter så man måste slå pinkod? Då är det väl i princip onödigt att lägga in det, dom kommer ändå inte in i mobilen?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-08-10 08:48
Ursprungligen av reinew:

Hur löser man en företagslåst mobil som låser sig själv efter 15 minuter så man måste slå pinkod? Då är det väl i princip onödigt att lägga in det, dom kommer ändå inte in i mobilen?

Det va en adekvat fråga. Har svårt att tänka mig att det går att lösa. Så vitt jag vet finns inget välkänt sätt för räddningstjänsten att få åtkomst till låsta telefoner.

Nix, räddningstjänsten må ha stora motorsågar men PIN-lås rår de inte på. En liten etikett på baksidan av telefonen, kanske?

Kan du inte lägga in dem två gånger, en gång som ICE och nästa som Thomas då står båda när de ringer. Kanske ingen toppenlösning men fungerar.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-08-10 09:26

Har inte prövat på min iPhone men tidigare så har jag haft ICE nummer med t.ex. +46707xxxxxxp0

Alltså en paus efter nummert och sen en nolla. Då har telefonen skiljt detta från samma nummer med Namnet Kalle (t.ex.) och när Kalle ringer så visas hans kontakt och inte ICE kontakten.. Pröva?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-08-10 17:26
Ursprungligen av Cokey:

Har inte prövat på min iPhone men tidigare så har jag haft ICE nummer med t.ex. +46707xxxxxxp0

Alltså en paus efter nummert och sen en nolla. Då har telefonen skiljt detta från samma nummer med Namnet Kalle (t.ex.) och när Kalle ringer så visas hans kontakt och inte ICE kontakten.. Pröva?

God idé men samtidigt vill man inte skapa förvirring då brandmannen ska ringa din anhörig. Dessutom så kan han väl inte ringa direkt från din telefon då om du har en nolla efter själva numret. Kommer man verkligen fram då? I övrigt så borde det ju somsagt funka.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-08-10 22:52
Ursprungligen av iPilot:

God idé men samtidigt vill man inte skapa förvirring då brandmannen ska ringa din anhörig. Dessutom så kan han väl inte ringa direkt från din telefon då om du har en nolla efter själva numret. Kommer man verkligen fram då? I övrigt så borde det ju somsagt funka.

Jodå. Nollan gör ingenting eftersom pausen sitter innan. Om dom hinner. Svara så kanske dom hör 0an skickas men inget mer.

Självklart döper man ju den till ICE Pappa osv så "brandmannen" hittar den.

Funkar toppen med paus och nollan! Tack!

  • Medlem
  • International user
  • 2010-08-11 08:27
Ursprungligen av Cokey:

Jodå. Nollan gör ingenting eftersom pausen sitter innan. Om dom hinner. Svara så kanske dom hör 0an skickas men inget mer.

Självklart döper man ju den till ICE Pappa osv så "brandmannen" hittar den.

Jaha, det visste jag inte. Toppen! Bra lösning på problemet faktiskt

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-08-10 22:02

Jag har lagt in ICE på företagsfältet, då stör det mej inte, men är ändå sökbart.

Snyggt och enkelt tips.

Pausen behövs väl egentligen inte heller? Det blir bara en extra knapptryckning som ignoreras av telefonnätet eftersom vi redan har skickat alla siffror som ingår i telefonnumret.

Detta hade alltid irriterat mig men jag hade aldrig tänkt på att det skulle vara möjligt att lösa:)

  • Medlem
  • International user
  • 2010-08-11 09:24
Ursprungligen av BlackSmp:

Snyggt och enkelt tips.

Pausen behövs väl egentligen inte heller? Det blir bara en extra knapptryckning som ignoreras av telefonnätet eftersom vi redan har skickat alla siffror som ingår i telefonnumret.

Detta hade alltid irriterat mig men jag hade aldrig tänkt på att det skulle vara möjligt att lösa:)

Tror att när jag testade så fungerade det INTE utan P då den visade ICE när någon ringde.

Ursprungligen av Cokey:

Tror att när jag testade så fungerade det INTE utan P då den visade ICE när någon ringde.

Nu har jag checkat och för "fånen" så fungerar en "0" utan "paus" bra. Då ignoreras ICE numret vid nummerpresentationen vid samtal

  • Medlem
  • International user
  • 2010-08-11 09:23

Jaha, kanon, då vet jag att det fungerar på iPhone med..

Ajdå... det glömde jag att kolla:) Jag provade bara att ringa upp.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-08-11 15:16

Kom på en annan lösning. Vet dock inte om det funkar på era iPhone men det funkar på min gamla SE K550i. Jag skapar två kontakter (som egentligen är samma) dock med ena numret som innehåller landskoden och andra utan. Alltså:

Kontakt 1: ICE - Namn (Brother) Nummer: 00467xxxxxxxx
Kontakt 2: Namn Nummer: 07xxxxxxxx

Båda kontakterna är så att säga samma person och numren är desamma de med bara det att ena har landskoden och det andra inte. Min gamla lur fattar då inte att det är samma kontakt och heller inte samma nummer, i alla fall inte då jag ringer personen. Har ej testat att bli uppringd.

Misstänker att om jag är utomlands så kommer den dyka upp som ICE kontakten då landskoden troligtvis kommer kännas igen av luren, är jag dock i Sverige så bör den "vanliga" kontakten komma upp.

Ursprungligen av iPilot:

Kom på en annan lösning. Vet dock inte om det funkar på era iPhone men det funkar på min gamla SE K550i. Jag skapar två kontakter (som egentligen är samma) dock med ena numret som innehåller landskoden och andra utan. Alltså:

Kontakt 1: ICE - Namn (Brother) Nummer: 00467xxxxxxxx
Kontakt 2: Namn Nummer: 07xxxxxxxx

Båda kontakterna är så att säga samma person och numren är desamma de med bara det att ena har landskoden och det andra inte. Min gamla lur fattar då inte att det är samma kontakt och heller inte samma nummer, i alla fall inte då jag ringer personen. Har ej testat att bli uppringd.

Misstänker att om jag är utomlands så kommer den dyka upp som ICE kontakten då landskoden troligtvis kommer kännas igen av luren, är jag dock i Sverige så bör den "vanliga" kontakten komma upp.

På Iphone så identifierar den att xx yy zz är samma sak som +46 xx yy zz och presenterar bägge kontakterna när du ringer.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-08-11 15:59

Det bästa är ju som sagt att skriva:

Nisse +467xxxxxxxx
ICE - Pappa +467xxxxxxxxP0

  • Medlem
  • International user
  • 2010-08-11 16:12
Ursprungligen av Cokey:

Det bästa är ju som sagt att skriva:

Nisse +467xxxxxxxx
ICE - Pappa +467xxxxxxxxP0

Ja visserligen kan man göra så men det förutsätter att man kan skriva mellanslag bland/efter alla siffror. På iPhone går det självklart men kanske inte på andra lurar (t.ex. min). Men jag förstår att man antar att det gäller iPhone då det skrivs i detta forum.

Det var av den anledningen jag skrev den andra lösningen på problemet.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-08-11 16:24
Ursprungligen av iPilot:

Ja visserligen kan man göra så men det förutsätter att man kan skriva mellanslag bland/efter alla siffror. På iPhone går det självklart men kanske inte på andra lurar (t.ex. min). Men jag förstår att man antar att det gäller iPhone då det skrivs i detta forum.

Det var av den anledningen jag skrev den andra lösningen på problemet.

Alltså mellanslag ska du inte skriva in, ett enkelt P. (paus, håll inne fyrkant eller stjärna)

Jag har prövat detta på SonyEricsson, Nokia och det fungerar på båda.

iPhone har jag inte prövat det på men fått bekräftat ovan att det går.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-08-11 22:16
Ursprungligen av Cokey:

Alltså mellanslag ska du inte skriva in, ett enkelt P. (paus, håll inne fyrkant eller stjärna)

Jag har prövat detta på SonyEricsson, Nokia och det fungerar på båda.

iPhone har jag inte prövat det på men fått bekräftat ovan att det går.

Förstod att det va det du menade men det går dessvärre inte på min lur. Den vägrar helt enkelt skriva in något annat än siffror alternativt # * +. Har testat att hålla in allt möjligt med

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-08-11 22:55
Ursprungligen av iPilot:

Förstod att det va det du menade men det går dessvärre inte på min lur. Den vägrar helt enkelt skriva in något annat än siffror alternativt # * +. Har testat att hålla in allt möjligt med

Jag tror säkert det går, kolla i manualen hur man lägger in paus.

Ursprungligen av kenjon:

Jag tror säkert det går, kolla i manualen hur man lägger in paus.

Du menar alltså att det står där och du vet svaret utan att posta här?
Det som står i manualen, sid 199 (den engelska iaf) funkar inte med den layout som används på en iPhone med svensk tangentbordslayout.

edit: Ändrade allt till engelskt/amerikanskt och det funkade inte enligt manualen på sid 199 ändå, kenjon, hur gör man?

Frugan använder pause rätt ofta, men har ju löst sig så att man kopierat redan sparade telefonnummer (från hennes SE W995i) och klistrat in dessa och sen ändrat.

Så jag tror väl frågan kvarstår, hur gör man en paus på en iPhone? Det som står i manualen funkar inte på de nuvarande mjukvarorna, möjligt att det funkar på 3.x.x, men det är inte så aktuellt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-08-11 23:08
Ursprungligen av keptang:

Du menar alltså att det står där och du vet svaret utan att posta här?

Nej, det var inte det han skrev. Läs om läs rätt.

Ursprungligen av ibish:

Nej, det var inte det han skrev. Läs om läs rätt.

Så enligt min post ovan, har letat, har hittat sidan 199 där det står hur man ska göra, men det funkar inte.

Enter pause in a number: Tap +*# then tap Pause.

Well, någon +*#-knapp finns inte..

Så ibish, hur gör man enligt ovan som står i manualen som inte funkar?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-08-11 23:21

http://db.tt/EKxrCR

Nere till vänster får jag en +*# knapp till vänster om nollan, tryck på den och sen tryck pausa.

har du inte den så vet jag inte vad som är galet. Har den på iPhone 4 och 3GS med 4.0.1 med Svenska inställningar.

Ursprungligen av Cokey:

Tack Cokey, det förklarar saken. Det går inte att göra när man slår ett nummer bara, utav någon konstig anledning som Apple missat.

Utan möjligheten till paus finns bara när man modifierar/lägger till ett nummer på en kontakt.

På andra telefoner (t.ex SE) så kan man slå in pause oavsett i vilken situation man anger ett telefonnummer, direkt från "numpad" eller i en kontakt (lägg till/ta bort etc..)

Men det här visste väl du ibish med tanke på ditt svar http://www.99.se/1921888-post27.html? ?

Senast redigerat 2010-08-11 23:34
Bevaka tråden