Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Så nu är väntan över: Nu kan du få reda på precis varför du inte ska köpa en Mac

Tråden skapades och har fått 37 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2010-08-10 14:18

Det vet iaf. Microsoft. Dom vet ju allt och är självklart helt oberoende, precis på samma sätt som apple är

http://www.microsoft.com/windows/windows-7/compare/pc-vs-mac.aspx

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2010-08-10 14:37

Microsoft är verkligen patetiska. Den lilla rullande "twitter-feeden" till höger är hårdkodad. Ja, den är alltså hårdkodad i HTML. Jag skojar inte. Och så har de bland annat valt att lägga in följande citat:

"so apparently it's time to upgrade my laptop to win 7 with a fresh install... it's running really SLOW! right now..."

Och så den grafiska formgivningen, mina ögon blöder. De löjliga argumenten. Nästan så man tror hela sajten är ett skämt. Men så är det alltid när Microsoft försöker sig på någon typ av marknadsföring. Självinsikt i nivå med en golfboll. Väldigt underhållande.

Ursprungligen av akesson:

Microsoft är verkligen patetiska. Den lilla rullande "twitter-feeden" till höger är hårdkodad. Ja, den är alltså hårdkodad i HTML. Jag skojar inte. Och så har de bland annat valt att lägga in följande citat:

"so apparently it's time to upgrade my laptop to win 7 with a fresh install... it's running really SLOW! right now..."

Ha ha ha! Jag trodde dig knappt så jag kollade sidan igen men du har ju rätt! Har de ingen självinsikt alls?

  • Medlem
  • 2010-08-11 17:08
Ursprungligen av akesson:

Microsoft är verkligen patetiska. Den lilla rullande "twitter-feeden" till höger är hårdkodad. Ja, den är alltså hårdkodad i HTML. Jag skojar inte.

en del av citaten är faktiskt tweets, så ren dikt är det i alla fall inte, även om källan kanske inte är helt ren ändå...

MeekGeeks (meekgeeks) on Twitter

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2010-08-11 19:38
Ursprungligen av Baron:

en del av citaten är faktiskt tweets, så ren dikt är det i alla fall inte, även om källan kanske inte är helt ren ändå...

MeekGeeks (meekgeeks) on Twitter

Ja, ifrågasatte inte om det var tweets. Konstaterade bara att de valt ut ett gäng tweets som de sedan hårdkodat i HTML. Och hur extremt dåligt självförtroende och brist total självinsikt det vittnar om.

  • Medlem
  • 2010-08-11 22:27
Ursprungligen av akesson:

Ja, ifrågasatte inte om det var tweets.

Det var inte meningen att lägga de orden i din mun.

Tycker ändå att jämförelsen är rätt saklig vad gäller de saker de valt att lyfta fram. Sen finns det ju områden som Mac är bättre på som inte nämns.

Håller med om att PC är bättre vad gäller utbudet av både mjukvara och hårdvara. Men det är väl ingen nyhet. Microsoft börjar väl bli nervösa för att macens marknadsandelar ska börja stiga på allvar.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-08-10 15:08

Visst har PC mer utbud när det gäller både mjukvara och hårdvara. Men på vilken bekostnad? Kvalitet och inte minst användbarhet. Det kan vara så att viss hårdvara passar till vissa människor. Men man får inte glömma att det är oftast saker som nästan ingen använder. Multimedia Knappar till höger och vänster som gör olika saker kan låta väldigt bra men handen på hjärtat hur många använder ens de knapparna? Då är det bättre att få en dator med en bra skärm, snabb processor och som är enkal att använda. Win7 är en klar förbättring till Vista kanske pga att de kopierade rätt fristkt av Apple men den är fortfarande år bakom MacOS X.

Jag tycker överhuvud taget att de flesta argumenten är rätt svaga. Den här är en av mina favoriter.

Ursprungligen av Microsoft:

Use Windows 7 to simplify your life.
Windows 7 was designed to make it simpler to do the tasks you do every day, with features that the Mac doesn't have. For example, the new Snap feature makes it easy to view two documents side by side.

//Rob

It's showtime.
You can't get a Mac that ships with a Blu-ray player, TV tuner, Memory Stick reader, or built-in 3G wireless. You can with PCs running Windows 7.

Bluray - att det inte finns beror ju på att Apple inte vänder upp röven för Sony och låter Sony skriva saker in i kärnan i OS'et.

TV-tuner? Måste man ha en inbyggd? DVB-T, DVB-S, DVB-C Ja , där har vi tre olika datorer då... Memory Stick Reader. Gammalt skit från SOny igen, använder ngn Memory stick? Trodde SD/CF var det som gällde. Fan, jag vill ha en PC med en inbyggd hålkortsläsare!

Built in 3G Wireless, tja, den kan du ju kasta när nästa generation kommer ut då.
Jag kör med min iPhone som dongel om det behövs..

Game on!
Most of the world's most popular computer games aren't available for Macs. And Macs can't connect to an Xbox 360. PCs are ready to play.

Det finns visst programvara för att prata med en Krysslåda Fullvarv... nu är jag jäkla dålig gamer så här säger jag inte mer.

Direct TV connection.
Most Macs can't hook up to your TV unless you buy a converter dongle. Many PCs running Windows 7 are designed to connect directly to TVs, so you can watch movies and see photos on the big screen.

Vad menar de, att "de flesta" pc's kör med HDMI? Skulle det vara en fördel?
Mini kör väl HDMI? det är ju den man använder till sånt.
Vad kostar denna hemskans dongel då? 295:- ?

Working smoothly.
Things just don't work the same way on Macs if you're used to a PC. For example, the mouse works differently. And many of the shortcuts you're familiar with don't work the same way on a Mac.

Tar väl en dag vänja sig vid mus, själv kör jag Wacombräda...
Och kom fan inte snacka "Shortcuts", Apple har ju lyckats statndardisera här, på PC är det ju ett sammelsurium av olika kortkommandon i olika program.

Use Windows 7 to simplify your life.
Windows 7 was designed to make it simpler to do the tasks you do every day, with features that the Mac doesn't have. For example, the new Snap feature makes it easy to view two documents side by side.

Exposé? etc... Tja, det lät ju verkligen som en "killer app". Sedan tror jag ju att det finns mera features i OSX. "Reader" t ex i Safari, look-funktionen i Finder, dra och släpp.
Inte kört deras skit på ett tag, har de lyckats kopiera allt snart? På min 27" iMac har jag verkligen inga problem lägga dokument "side by side" lite som jag vill ...:)

Touch and go.
Unlike Macs, many PCs running Windows 7 support Touch, so you can browse online newspapers, flick through photo albums, and shuffle files and folders—using nothing but your fingers. PCs with a fingerprint reader even let you log in with just a swipe of your finger.

Multitouch? Det här blir ju bara skrattretande.
Fingeravtrycksläsare fungerar ju så jäkla dåligt, de flesta kan man ju hacka sig igenom med en ljummen hot-dog.

Sharing documents and spreadsheets.
If you use Apple's productivity suite, sharing files with PC users can be tricky. Your documents might not look right and your spreadsheets might not calculate correctly.

Apples programvara är ju MER kompatibel med Office än vad Office självt är.

Giving presentations.
You'll have to buy a separate hardware dongle to plug your Mac into a standard VGA projector. Most PCs with Windows 7 hook up easily.

Ja, så man kan sova genom ytterligare en apful Powerpoint...
Då var vi där igen, dongel 295:-, så kan vi prata med antika projektorer.

Protecting your drives.
On a Mac, out of the box, you can only encrypt your home folder. With Windows 7 Ultimate, you can encrypt your entire hard drive and even USB drives. So your stuff can be safer wherever you go.

Truecrypt är välan gratis och förmodligen tuffare än de flesta "out of the box"-lösningar som PCar kan bjuda på. Jag kan dessutom Out of the box framställa krypterade image-filer. Men det är ingen idé berätta det för windowsfolk, de förstår ändå inte vad man pratar om...
Oftast räcker det nog formattera driven i HFS+ så kan ingen på PC-sidan läsa den

Securely share your movies, music, and photos.
With a Mac, it's harder to set up secure sharing for your photos, music & movies, documents, and even printers with other computers on your home network. With HomeGroup, it's easy to connect all the computers in your house running Windows 7.

Naaaah, här delas det hejdlöst mycket, trådlöst, allt från skrivare till Trådlös Backup en gång per timme - men det vet heller inte Windowsfolk vad det är...:-)

It's easy with a PC.
On a Mac, you have to manually set up photo sharing, manually set up music and movie sharing, manually set up file sharing, and manually set up printer sharing. It's easy to automatically and securely network with all the computers in your house when they're running Windows 7.

Konstigt, jag lyckas aldrig se Windowsfolk som får det där att funka faktiskt. Folk som kommer hit med sina bärbara PC's lyckas inte ens ansluta till nätverket. Alla dessa männsikor har fullt med grejer hemma som aldrig pratar med varann. Printer sharing? Bonjour kanske?

Hassle-free files at work.
Apple's productivity suite file formats won't open in Microsoft Office on PCs. This can be a real hassle for Mac users sharing work documents with PC users.

Ja, vilket Hassle, jag kan på min Mac öppna era skitfiler, ni kan aldrig öppna mina om inte jag anpassar mig efter er lägre standard. Macen är mer Officekompatibel än en PC med Office.

Programs you already know.
If there's a Mac version of a program you need, you'll have to buy it again and relearn how to use it on a Mac.

"jag får stryk varje dag, för det är sååååå skönt när de slutar slå..."
De flesta licenser är en baggis byta mellan Mac och PC.
Relearn? Tja, skillnaden på Lightroom3 mellan Mac och PC.. är inte stor alltså....

Loaded with features.
You can't get a Mac with a Blu-ray player, TV tuner, Memory Stick reader, or built-in 3G wireless. PCs running Windows 7 often come with features that aren't available on even the highest end Macs, including Blu-ray, eSATA, multi-format card readers, Touch, and mobile broadband.

Snarare Bloated with Features. Allt är inte bättre för att det sitter inbyggt. Att dessutom t ex hitta en bärbar som har ALLT det ovan, det blir nog inte lätt. eSATA? Tja, man kan stoppa i ett ExpressCard om man är envis. Eller så kan man köra FW800 "right out of the box". DET är jäkla sällsynt på en PC (det heter ju inte ens FireWire där, IEEE-1394 får man fråga efter)

Available in your favorite color.
Macs only come in white or silver. PCs are available in a full spectrum of colors across a range of price points.

Säger bara: Allt är ju ändå i fruktansvärt plastig svart pianolack på den sidan staketet.
Gula datorer har ju inte vart på modet sedan Hogia var nystartat ...

More digital media.
With PCs running Windows 7, you can play the videos and music stored on your home PC while you're on the go, for free. Apple charges $99/year for its online service.

Inte kört det här alls, men väldigt många är villiga betala vad Mobile-me kostar och är också väldigt nöjda. Tror inte de pratar om samma sak här, alls.

Som avslutning tycker jag bruttan i den gula toppen har ett leende som får mig att tänka på skarpslipad filékniv och frasen "Le, och backa mot dörren" dyker upp ...

Ursprungligen av Goflorp:

[B]It's showtime.

Hade 99.se haft en [+] knapp där man håller med så hade ditt inlägg fått en stor fet <KLICK> men nu måste jag göra så här istället.

Jag är nyss hemkommen från Rospiggarna-Piraterna (speedway) och är för trött för att gå in på vissa punkter själv, men det slutar väl att jag bara sitter här och jagar upp mej i onödan. Jag har kört Mac i snart 20 år och ser ingen anledning att sluta.

Två korta kommentarer:

Snap feature trodde jag var när man blev så sne på sin PC laptop att man knäckte den över knät. "Snap!"

"Things just don't work the same way on Macs if you're used to a PC."

Förtroendeingivande för framtidsutvecklingen...

LCR

PC har större utbud av VISS mjukvara - framför allt underhållning (spel t.ex.).
När det gäller produktion så tvivlar jag att det finns mera mjukvara för PC än för Mac. Alla tunga program finns för båda plattformarna. T.o.m. 3D-program som förr bara fanns för PC och Linux finns nu för Mac. Om det finns något tungt produktionsprogram för PC som inte finns för Mac så vägs det ju upp av att Apples program bara finns för Mac (det finns PC-ägare som givetvis drömmer och FinalCut-sviten för PC).
Så - för vanliga konsumenter så finns det säker mera program för PC än Mac (enorma mängder skrot - men det är en annan femma). Men inte för proffs och produktion. T.o.m. WaveLab är visst på väg för Mac. Det säger ju allt - det händer grejer.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-08-10 22:18

Vad gäller kontorsprogram (bokföring, kund/leverantörsreskontra etc) ligger tyvärr Macen i lä. Visst finns det, men inte i samma mängd och kvalitet.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2010-08-11 10:19

MS borde istället jämfört Windows 7 med Windows XP, om de nu är rädda för att folk ska byta till Mac för att deras PC med XP krånglar så förbannat. Windows 7 är faktiskt så mycket bättre än Windows XP. Men då hade de varit tvungna att erkänna att de har sålt en undermålig produkt tidigare, och det kan ju skada förtroendet.

Det jag gillar med PC är att det går att bygga ihop en dator själv och uppgradera den del för del. Men det verkar man inte tala om alls. Här verkar det vara frågan om att sälja färdigbyggda datorer. Och då kan man ju lika gärna köpa en Mac.

En annan hake är väl att många inte kan köra Windows 7 på sina gamla PC, eftersom de antagligen inte uppfyller hårdvarukraven. Ofta behöver man uppgradera både arbetsminnet och grafikkortet. Men ibland så går det inte att uppgradera grafikkortet eftersom vissa burkar, typ Dell Dimension 2400, saknar både AGP-plats och PCI-Express. Därför så måste Microsoft förmå kunderna att även byta dator för att kunna köra Windows 7.

En annan stötesten är ju att många administrativa system (och äldre spel) inte är anpassade för att köras ihop med varken Windows 7 eller Mac OS X. De är anpassade för att köras med Win XP som klient. Man kan köra Windows 7 i XP mode. Men då måste man köpa någon av de dyrare varianterna Windows 7 Professional eller Windows 7 Ultimate. Eller så installerar man XP vid sidan om på en annan partition eller på en annan dator. Här är det m a o ingen skillnad jämfört med en Mac med Boot Camp.

  • Oregistrerad
  • 2010-08-11 11:02
Ursprungligen av Macus:

MS borde istället jämfört Windows 7 med Windows XP, om de nu är rädda för att folk ska byta till Mac för att deras PC med XP krånglar så förbannat.

Det där är ju inte sant, XP är otroligt stabilt, varför tror du att 50% av PC basen fortfarande kör XP?

Ursprungligen av Macus:

En annan hake är väl att många inte kan köra Windows 7 på sina gamla PC, eftersom de antagligen inte uppfyller hårdvarukraven. Ofta behöver man uppgradera både arbetsminnet och grafikkortet.

Det där är heller inte sant, jag har kört Windows Vista på en gammal Dell Laptop med 512M ram utan några som helst problem. Både vista och Windows 7 har faktiskt en möjlighet att skala av massa saker, som exempelvis Aero så du inte behöver varken nytt grafikkort eller fet processor.

En annan stötesten är ju att många administrativa system (och äldre spel) inte är anpassade för att köras ihop med varken Windows 7 eller Mac OS X.[/QUOTE]

Det är delvis sant. Tänkt på att Windows 7 inte är så olikt windows vista och windows vista släpptes nästan ett år innan Leopard kom. Jag började köra Vista 2006 och hade då endast problem med cisco's vpn klient, allt annat fungerade hur bra som helst

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2010-08-11 15:59
Ursprungligen av studiox:

Det där är ju inte sant, XP är otroligt stabilt, varför tror du att 50% av PC basen fortfarande kör XP?

Det där är heller inte sant, jag har kört Windows Vista på en gammal Dell Laptop med 512M ram utan några som helst problem. Både vista och Windows 7 har faktiskt en möjlighet att skala av massa saker, som exempelvis Aero så du inte behöver varken nytt grafikkort eller fet processor.

Citat:

En annan stötesten är ju att många administrativa system (och äldre spel) inte är anpassade för att köras ihop med varken Windows 7 eller Mac OS X.

Det är delvis sant. Tänkt på att Windows 7 inte är så olikt windows vista och windows vista släpptes nästan ett år innan Leopard kom. Jag började köra Vista 2006 och hade då endast problem med cisco's vpn klient, allt annat fungerade hur bra som helst

Registret i Windows XP och Windows Vista blir ruttet efter ett tag. Man kan köra register-rensare typ ccleaner, men till slut så tvingas man till ominstallation.
Jag har inte upplevt motsvarande med Windows 7.

Att majoriteten datoranvändare fortfarande kör Windows XP beror på att de inte själva styr över beslutet att välja plattform. Det gör IT-avdelningen, vars personal har gått kurser och certifierat sig på Windows XP och Windows server. Om användarna bytte till Windows 7 eller Mac OS X så skulle behovet av IT-tekniker minska radikalt. Det ligger inte i deras intresse.

Det är även en kostnadsfråga och en systemteknisk fråga. De burkar man har måste gå att integrera med MS Active Directory. Därför inga Macar. De är dessutom dyra i inköp.

Om man ska köra Windows 7 så måste man ha minst 1 GB arbetsminne i burken. Men om man har ett grafikkort med delat minne så måste man ha ännu mer. Våra Dell Dimension 2400 är utbyggda till 1 GB. De har Intel Extreme Graphics som tar 128 MB.
Vi skulle behöva bygga ut minnet ytterligare m a o. Men vem vill lägga pengar på det?

Vista har lägre systemkrav. Men vem vill ha den skiten?

Det börjar komma kommentarer ute på nätet, en del är intressantare än andra.

Citat:

It took Microsoft seven long years to match Apple's iLife offering, which suggests something. Windows is not primarily for consumers. How can it be? Surely Microsoft should have prioritised such a solution, given seven years in which to do so. That it didn't underlines that Microsoft isn't focused on consumers, but on enterprise sales. Including those of its PC partners.

Microsoft has sold 175 million Windows 7 licenses. Yes, Microsoft has a strong market, but it does not hold an excited market. Windows customers don't feel love.

Look to what's happening at college.

Students are a good reflector of what's exciting. Right now, 70 per cent of students are turning up at US colleges clutching a Mac, according to Global Equities Research.

A second survey from Student Monitor tells us 47 per cent of students intend buying a Mac. And it is all about mobile: 87 per cent of all students surveyed want a notebook, not a desktop.

Microsoft's campaign to interest consumers is no more than window dressing. It hides the fact that the industry has moved on, that PCs really aren't sexy any more.

PCs (by which I mean Mac, Linux or Windows computers) have become something we must have because we need them for modern life, just like a fridge or a cooker hob. We need them. We're not terribly excited by them.

So where's the excitement gone?

Apple has this covered. Even while Microsoft shows us how a multimedia-savvy Windows OS could have been relevant in 2003, the latest campaign misses out on what's going on today.

Microsoft shows weakness with its anti-Apple campaign - Computerworld Blogs

Rolig läsning.

Vad Evans fortsätter med är att Apple fattat galoppen att allting blir bärbart/portabelt.
MS som det betongarschle de är hänger inte med här.
de har inget Telefon OS och inget heller som passar i handhållna enheter...

Apple har sitt iOS4, det funkar och är skalbart. iPhone, iPad, AppleTV? gud vet vilka produkter som kan tas fram framöver och få iOS4.

(Ta min bilstereo t ex; otroligt kompetent sak, men man är tvungen läsa 12sidor manual för att parkoppla den med en telefon...
Sådana saker skall ha iOS4....)

  • Oregistrerad
  • 2010-08-11 11:51

Jagar man upp sig över sånt här så spelar man alla mac-kritiker rakt i famnen. De VILL ju att vi ska bli uppjagade och minsann förklara hur fina våra Appleprodukter är så att vi framstår som "mactalibaner". Om någon vill köpa en PC istället för en mac så är det helt ok för mig! Jag gör mina val och andra gör sina.. Jag tar det hela med en stooor gäspning och njuter av mitt lunch-kaffe

  • Oregistrerad
  • 2010-08-11 12:02
Ursprungligen av Iphone77:

Jagar man upp sig över sånt här så spelar man alla mac-kritiker rakt i famnen. De VILL ju att vi ska bli uppjagade och minsann förklara hur fina våra Appleprodukter är så att vi framstår som "mactalibaner". Om någon vill köpa en PC istället för en mac så är det helt ok för mig! Jag gör mina val och andra gör sina.. Jag tar det hela med en stooor gäspning och njuter av mitt lunch-kaffe

äntligen förstår jag vad senior betyder instämmer till fullo.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2010-08-13 07:30

Vi Mac-användare är alltid sakliga och opartiska. Alla statement som kommer från Cupertino är även de sakliga.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2010-08-13 08:11

Jag hade en PC en gång. Efter något år på nacken var jag tvungen att ha den i kylskåpet när jag skulle installera om Windows XP, annars blev den för varm och stängde den av sig. Såg rätt komiskt ut med en ac-adapter hängandes ut ur kylskåpet.

  • Medlem
  • Avesta
  • 2010-08-13 08:50
Ursprungligen av CEk:

Jag hade en PC en gång. Efter något år på nacken var jag tvungen att ha den i kylskåpet när jag skulle installera om Windows XP, annars blev den för varm och stängde den av sig. Såg rätt komiskt ut med en ac-adapter hängandes ut ur kylskåpet.

Vänta nu, brukar inte Mac-anhängare alltid hävda att en Mac är en PC eftersom förkortningen betyder persondator, inte IBM-kompatibel x86-maskin med Windows?

De flesta argumenten stämmer ju, även om de är något hårddragna och kanske inte är så viktiga.

Själv funderar jag på att "Switcha" till Windows 7 och köra det som huvudoperativ ett tag, mest för att jag vill hänga med, men också för att ge det en ärlig chans. Jag *tror* att jag på det hela taget kommer att föredra OS X, men jag är inte säker, kanske fördelarna med Windows-miljön trots allt överväger.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

De flesta argumenten stämmer ju, även om de är något hårddragna och kanske inte är så viktiga.

Själv funderar jag på att "Switcha" till Windows 7 och köra det som huvudoperativ ett tag, mest för att jag vill hänga med, men också för att ge det en ärlig chans. Jag *tror* att jag på det hela taget kommer att föredra OS X, men jag är inte säker, kanske fördelarna med Windows-miljön trots allt överväger.

A) du är ironisk
B) du gick på det

Ursprungligen av Goflorp:

A) du är ironisk
B) du gick på det

C) Jag kan resonera logiskt

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2010-08-13 12:07
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

C) Jag kan resonera logiskt

D) Smaken är som baken

Ursprungligen av akesson:

D) Smaken är som baken

Absolut! Vissa saker är objektivt sanna, t.ex. att Mac inte har BluRay, men om man tycker det är viktigt är ju en smaksak, med andra ord är både C) och D) samtidigt sanna.

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2010-08-13 12:21
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Absolut! Vissa saker är objektivt sanna, t.ex. att Mac inte har BluRay, men om man tycker det är viktigt är ju en smaksak, med andra ord är både C) och D) samtidigt sanna.

Precis. Och att PC:s inte har Mac OS X, och det är ju också en smaksak hur viktigt man tycker det är.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2010-08-13 09:02

När det gäller utvecklingen på hårdvarusidan och kylningsproblematiken så är det väl ingen större skillnad mellan Mac och PC. Med Intels svala dual core-processorer så behövs det numera inte lika mycket kylning. Att stoppa in datorn i kylskåpet är inte att rekommendera. Fukten i kylskåpet kan orsaka kortslutning och innebära fara för stötar. Sen finns det ju gott om tysta utbytesfläktar man kan använda sig av om man sitter med en lite äldre Mac eller PC.

Men det är betydligt billigare att byta upp sig på PC-sidan om man har en PC sen tidigare. Då kan man köpa ett uppgraderingspaket med moderkort, ny Intel-processor och minne för 1500 kr och uppåt. På Mac-sidan så blir man tvungen att byta dator helt och hållet.

För egen del så innebär det att mina Macar är betydligt äldre och omodernare än mina PC. Och det beror på kostnaderna med att uppgradera hårdvaran på Mac-sidan. Jag kan inte motivera att lägga stora pengar på datorer när jag klarar mig bra med det jag redan har.

  • Medlem
  • Täby
  • 2010-08-13 12:16

Samt att man måste köra antivirusprogram pā win... Som tar en massa kraft och minne ifrån datorns egentliga prestanda.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2010-08-13 13:35
Ursprungligen av kainen:

Samt att man måste köra antivirusprogram pā win... Som tar en massa kraft och minne ifrån datorns egentliga prestanda.

Nu är inte det ett så vansinnigt stort problem på nya kraftfulla PC:s med moderna resurssnåla antivirusprogram. Men jag minns när vi hade Pentium III-burkar på skolan där jag jobbade. Man kunde installera ett nytt Windows XP på burkarna. Sen la man på antivirusprogrammet som fullständigt sänkte datorn.

Sen finns ju alltid alternativet att lägga på någon Linux-variant istället. Då slipper man ju allt krångel med antivirusprogram.

Bevaka tråden