Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mystiskt fel på fuktig iphone

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Var ute i regn idag med regnjacka som iphonen låg i. den blev inte blöt sånär som på nåt stänk när jag tog ut och in den kanske. dock blev den lite fuktig i fickan som ändå är vattensäker.
Först blev telefonen seg och nu fungerar inte touchskärmen. en konstigt meddelande kom upp och syns, det står att det här tillbehöret inte är optimerat för denna enhet och att brus kan uppstå. Ibland syns en varningstriangel med liknande budskap. skärmen lyser väldigt svart och går inte trycka alls på den..

någon som vet vad som kan ha hänt och om den kanske börjar fungera snart igen? något jag kan göra? Så känslig kan ju inte en telefon vara så den inte kan ligga i en regnjacka när det regnar. den har blivit seg på vintern i kyla förr och hängt sig med inte såhär.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-08-10 20:39

Det där låter inte särskilt bra. Hoppas du har en bra försäkring, då garantin kommer blånekas om fuktsensorn aktiverats.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2010-08-10 20:59

Är inte alls ovanligt när man får lite fukt i/på luren.

Nån/några av pinnarna i dockkontakten kortsluts och telefonen varnar för att det inte står rätt till genom det enda felmeddelande det har när det gäller docken.

Jag har upplevt det utan men, hoppas det går lika bra för dig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-08-10 21:11

En god vän tappade sin 3gs i poolen.. han lade den i en påse med ris under natten, gick inte att synca på två veckor, men nu är den helt återställd!

  • Medlem
  • International user
  • 2010-08-10 22:11
Ursprungligen av Mattias Svensson:

Var ute i regn idag med regnjacka som iphonen låg i. den blev inte blöt sånär som på nåt stänk när jag tog ut och in den kanske. dock blev den lite fuktig i fickan som ändå är vattensäker.
Först blev telefonen seg och nu fungerar inte touchskärmen. en konstigt meddelande kom upp och syns, det står att det här tillbehöret inte är optimerat för denna enhet och att brus kan uppstå. Ibland syns en varningstriangel med liknande budskap. skärmen lyser väldigt svart och går inte trycka alls på den..

någon som vet vad som kan ha hänt och om den kanske börjar fungera snart igen? något jag kan göra? Så känslig kan ju inte en telefon vara så den inte kan ligga i en regnjacka när det regnar. den har blivit seg på vintern i kyla förr och hängt sig med inte såhär.

Inga fel är mystiska när fukt är inblandad, ta den på drulleförsäkring.

såg att den inte hittade simkortet och tog ut det, det var blött hur det nu gått till. torkade av och provade igen. nu blinkade skärmen under uppstart men sen samma fel som innan. har tagit ut simkortet igen och låter luren stå under natten och ser om den funkar i morn,

det går att ladda och synca luren iaf..

Nu har touchskärmen början fungera så man kan trycka på den, bara belysningen på skärmen kvar, den blinkar till ibland.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2010-08-11 09:05

Jag vet flera personer som dränkt sin telefon i vatten (i vissa fall mer än en gång) och den har alltid kommit igång igen om man ger den lite tid.

En sak man bör tänka på med regnjackor som jag upptäckte den hårda vägen är att jackor med tex Gore Tex inte alltid har något membran som skyddar fickan (membranet är på insidan av fickan). Jag var ute i spöregn och var allmänt torr, men när jag kom hem så var jackfickan halvfull med vatten och telefonen simmade där inne. Även denna telefon gick igång helt och hållet efter någon vecka, fast det var ingen iPhone.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-08-11 09:23

För att få ut fukten stoppa den i en påse med ris och stäng den. Riset kommer att ta upp fukten efter några dagar och med lite tur kommer telefonen att fungera utan problem igen.

//Rob

  • Medlem
  • Västerås
  • 2010-08-11 09:38

Hade tidigare en 1:a generationens iPhone , samma sak med regnjackan hände mig Körde ristricket. Fick efter några veckor igång den igen , men sleep-knappen ville inte fungera. Den vilar tyvärr i frid idag. Men drulleförsäkringen gjorde vad den skulle

Ursprungligen av PRAVDA:

Hade tidigare en 1:a generationens iPhone , samma sak med regnjackan hände mig Körde ristricket. Fick efter några veckor igång den igen , men sleep-knappen ville inte fungera. Den vilar tyvärr i frid idag. Men drulleförsäkringen gjorde vad den skulle

Exakt samma för mig, fast det var diskhon.

tack alla!

Nu lyser även skärmen igen, det tar sig De felen jag vet om som återstår är att tryckningar på homeknappen går väldigt segt, får hålla in den samt att om jag spelar musik på den låter ljudet mycket svagare nu. Tror ni att även dessa saker kommer återställas?

nu använder jag telefonen igen i alla fall men home-nappen är så seeeeg nu, får hålla inne den en stund innan det händet något. vad kan problemet vara som blivit pga fukt?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-08-11 14:26
Ursprungligen av Mattias Svensson:

nu använder jag telefonen igen i alla fall men home-nappen är så seeeeg nu, får hålla inne den en stund innan det händet något. vad kan problemet vara som blivit pga fukt?

Den är fortfarande fuktigt och man ska låta den torka helt innan man använder telefonen.

Det är faktiskit det största felet man kan göra är att sätta igång telefonen efter att den har blivit blött. Den ska helst torka helt innan man provar att starta den.

//Rob

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-08-11 20:46
Ursprungligen av Mattias Svensson:

nu använder jag telefonen igen i alla fall men home-nappen är så seeeeg nu, får hålla inne den en stund innan det händet något. vad kan problemet vara som blivit pga fukt?

Rost.

edit. Passande artikel kanske

http://www.popularmechanics.com/technology/how-to/tips/4269047

Senast redigerat 2010-08-11 22:01
  • Medlem
  • Harestad
  • 2010-08-11 14:38

Jag var på Liseberg i helgen, och det spöregnade mest hela tiden. iPhonen (3GS) var lite fuktig när jag kom, och den varnade hela tiden för att tillbehöret inte kan användas med telefonen. Trots att det inte var något inkopplat.

Jag stängde av den under natten, och har inte haft något problem efter det. Det handlar nog mkt om att man ska få den helt torr igen.

1
Bevaka tråden