Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Den officiella tråden om Plex 0.9

Tråden skapades och har fått 270 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-09-06 09:40

Någon mer än jag som har märkt att om man tittar på de bilder man har i iPhoto via Plex-appen, så ser de helt fördärvade ut? Bilderna i sig är inte fördärvade, de ser kanon ut via både iPhones bildhantering och även i iPhoto direkt men just genom Plex-appen blir de löjligt pixliga.

Ursprungligen av zinned:

Någon mer än jag som har märkt att om man tittar på de bilder man har i iPhoto via Plex-appen, så ser de helt fördärvade ut? Bilderna i sig är inte fördärvade, de ser kanon ut via både iPhones bildhantering och även i iPhoto direkt men just genom Plex-appen blir de löjligt pixliga.

Jag har tappat bort alla mina foton och ser dem inte i min iPhoneapp. Någon som har någon aning om vad jag kan göra fel? Jag har kryssat i att Iphoto ska delas i Plexservern

Raderade Off Topic-inlägg. Kopplingston, skapa inte en massa nya inlägg i trådar där de inte hör hemma! Om du är osäker på hur man skapar en ny tråd, skicka ett PM till någon moderator. Jag har brutit ut ett av dina andra inlägg till en ny tråd under "Nättverk och säkerhet".

/Mod

ill_chrill> Just nu kan du inte exkludera mappar. Rekommenderar dig ändå STARKT att göra en mapp i din filmer-mapp som heter typ "Långfilmer" som du sen använder till Plex.

Ursprungligen av Anders Båth:

ill_chrill> Just nu kan du inte exkludera mappar. Rekommenderar dig ändå STARKT att göra en mapp i din filmer-mapp som heter typ "Långfilmer" som du sen använder till Plex.

Ja, jag fogade mig nyss o gjorde så. Funkar ju också

  • Medlem
  • Täby
  • 2010-09-07 22:50

"Watched" Flaggan verkar inte vilja stanna kvar på serier... däremot på filmer fungerar detta utan problem för mig. Någon annan som märkt av detta?

Verkar funka hos mig.

Nu har en användare skapat en lösning för er som saknar RAR-support.

TranspRAR - RAR-workaround for Plex .9 - Plex Forums

  • Medlem
  • International user
  • 2010-09-08 08:39

Nu har jag testat iphone plex appen och är faktiskt rätt imponerad att det fungerar så pass bra. Tyvärr har jag hittat några bugar som fär mig är väldigt irriterande.

Först och det som gör det omöjligt att kolla på film med plex appen för iphonen är att ljudet är inte synkad med videon. Ljudet är ca 1 sek snabbare än bilden. Ljudet och bilden är synkade när filmen spelas upp på datorn så felet ligger i och med konverteringen till iphonen.

Den andra bug med ios appen är att har jag bluetooth aktiverat så kan jag inte se på film på iphonen. Filmen stannar upp efter ca 10 sek. Stänger jag av bluetooth inga problem förutom problemet med ljudet då.

Hoppas det kommer en uppdatering snart som fixar felen med ios appen också.

//Rob

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-09-08 09:34

...dessutom är de bilder man har helt förstörda om man kollar på dem genom Plex-appen, iaf iPhoto-biblioteket. Kollar jag samma bilder direkt i Bilder i telefonen så är de hur fina som helst.

Generellt är jag nöjd med Plex som medialösning, speciellt nu med den nya media managern. Men... det har aldrig fungerat som en helhetslösning för mig, och det gör det inte nu heller efter uppdateringen. Har man senaste flash fungerar ingen plugg som spelar upp flash-video, och även spotify-pluggen är obrukbar.

Jag vill kunna ha mina filmer, mina serier, spotify, southpark, youtube och en inofficell plugg för transmission (som inte finns för 9an än). Inte mycket av det jag räknat upp fungerar i dagens läge, skulle det göra det skulle min Mac Mini aldrig behöva lämna Plex, bortsett från att rota om i biblioteket då och då... Blev lite OT kanske om Plex generellt men det känns bara ännu mer aktuellt att få till allt det här efter uppdateringen

Tydligen så finns det en lång lista med funktioner som läggs in allteftersom. Finns mycket basicfunktioner som jag saknar i dagsläget, bla att kunna ändra poster för olika säsonger och underkategorier. Men det är trots allt gratis och jag vill verkligen inte påstå att det är en dealbreaker på något som, för mig, fungerar helt ypperligt annars.

Som bodybag säger, tänk på att många fler funktioner inte bara finns på listan över "todo", utan egentligen finns klara. Bara att man (som jag fattat det) inte velat släppa version 9 direkt med alla funktioner som fanns i 8an (+ de nya) för att bli helt överröst av bugrapporter etc. Tror de vill att allt med scanning osv ska funka fläckfritt innan de går vidare och aktiverar dessa andra funktioner, som ju fanns i åttan. Är det t ex en dealbreaker att man inte kan ändra bilder på omslag till nåt man vill välja från lokala disken, får man helt enkelt köra på Plex8 sålänge.

  • Medlem
  • Täby
  • 2010-09-09 12:04

Jag hittade orsaken till problemet med att watched inte stannar kvar. Det gällde visst bara en serie... problemet heter som följer: Ö
Plex klarar inte av åäö mfl... det dyker upp olika fel när man har dessa i filnamn än så länge. Förhoppningsvis fixat i nästa version.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-09-09 12:16
Ursprungligen av kainen:

Jag hittade orsaken till problemet med att watched inte stannar kvar. Det gällde visst bara en serie... problemet heter som följer: Ö
Plex klarar inte av åäö mfl... det dyker upp olika fel när man har dessa i filnamn än så länge. Förhoppningsvis fixat i nästa version.

Vet jag inte om det stämmer. Jag hade vissa filmer med åäö och det var inga problem att spela upp eller att spara hur långt man har sett filmerna.

Vad som retar mig mest är att vissa filmer försvinner och jag kan inte få de att visa upp i media library. Spelar ingen roll vad jag gör. Samt IMDB verkar nu spärra Plex helt eftersom jag kan inte uppdatera fiimerna nu alls. Det gick bra igår. Hoppas det är bara något temporärt.

//Rob

  • Medlem
  • Täby
  • 2010-09-09 12:27

Det verkar just som att svenska och tyska mfl specialtecken skapar lite olika fel i Plex. Jag har filmer med ÅĀÖ som fungerar perfekt.
Det finns trådar om dessa problem i Plex forum.

IMDB scannern är avstängd för tillfället, så den kommer nog komma upp, något bättre fungerande, om några timmar igen. Från plex twitter:

@plexapp: Bringing down the IMDB agent for a bit to resolve some issues.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2010-09-11 00:07

Nån annan som har problem att Apple Remote nu startar Frontrow istället? "Hackade" ju detta sist med nåt script som Kainen föreslog om jag inte missminner mig, hur gör man den här gången då? Inne i Plex fungerar den dock smärtfritt.

  • Medlem
  • Täby
  • 2010-09-11 00:44
Ursprungligen av CEk:

Nån annan som har problem att Apple Remote nu startar Frontrow istället? "Hackade" ju detta sist med nåt script som Kainen föreslog om jag inte missminner mig, hur gör man den här gången då? Inne i Plex fungerar den dock smärtfritt.

Du går in i plex och under settings ställer du in att remote modulen (eller liknande, jag sitter inte framför Plex atm) alltid skall vara igång... Färdigt

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-09-11 00:52

Media Managern är kanon, men det är en del saker som inte är riktigt smidiga än, och menyerna flyter inte riktigt lika bra som i förra. Sen att det plockat bort avstängningstimern är lite dåligt får hoppas den dyker upp igen

  • Medlem
  • Täby
  • 2010-09-11 01:30
Ursprungligen av bonis:

Media Managern är kanon, men det är en del saker som inte är riktigt smidiga än, och menyerna flyter inte riktigt lika bra som i förra. Sen att det plockat bort avstängningstimern är lite dåligt får hoppas den dyker upp igen

Den finns där... i alla fall om man kör Aeon skinnet. (Avstängningstimern alltså)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-09-11 08:53
Ursprungligen av kainen:

Den finns där... i alla fall om man kör Aeon skinnet. (Avstängningstimern alltså)

Ah perfekt jo jag kör aeon, läste bara på plexforumet att den va borta så jag har faktiskt inte kollat. Är det bara för mig som rss feeden i aeon flyter sämre på nästan laggar runt ? kanske är något som kommer fixas dock. Sen hittar inte min Info Provider varken Rocky Hot Shots samt några nyare filmer vilket är lite skumt då de finns på imdb..

  • Medlem
  • International user
  • 2010-09-11 10:32
Ursprungligen av bonis:

Ah perfekt jo jag kör aeon, läste bara på plexforumet att den va borta så jag har faktiskt inte kollat. Är det bara för mig som rss feeden i aeon flyter sämre på nästan laggar runt ? kanske är något som kommer fixas dock. Sen hittar inte min Info Provider varken Rocky Hot Shots samt några nyare filmer vilket är lite skumt då de finns på imdb..

Har du inte läst inlägg 137?

//Rob

  • Medlem
  • Täby
  • 2010-09-11 13:03

Upptäkte precis att själva Plex spelaren visst fortfarande har stöd för att spela upp rar:ade filer direkt i spelaren!
Starta spelaren, gå in på Video-Plugins och tryck på C för att lägga till en SMB Network Source och tadaaaaaa därigenom fungerar det utan problem att spela upp Rar:ade filer! perfekt för download-mappen innan man lagt till filerna i media-managern (tex finns vissa dokumentärer att ladda ner helt lagligt via torrent på vissa siter som har detta format).

  • Oregistrerad
  • 2010-09-12 03:04

någon som fått headweb att funka? min hänger sig vid browse

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2010-09-16 20:28

Kan man i Plex 9 välja vilken ljudutgång man vill använda för tillfället?
Som till exempel att om jag tittar på en film på tv´n så går ljudet ut med HDMI.
Men om jag skiftar till projektorn kan få ut ljudet optiskt till förstärkaren.

På gamla XBMC kan man växla mellan analogt och optiskt ljud i menyerna.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2010-09-16 21:27
Ursprungligen av lappen71:

Kan man i Plex 9 välja vilken ljudutgång man vill använda för tillfället?
Som till exempel att om jag tittar på en film på tv´n så går ljudet ut med HDMI.
Men om jag skiftar till projektorn kan få ut ljudet optiskt till förstärkaren.

På gamla XBMC kan man växla mellan analogt och optiskt ljud i menyerna.

Och jag hittade svaret själv

How to combine multiple audio interfaces by creating an aggregate device on Mac OS X v10.6 Snow Leopard

Shit va grymt Plex har blivit nu. Drog in det på min Macmini (gamla 2,4Ghz). Körde en 1080P med tung bitrate. När jag körde den i XBMC fick jag eftersläpningar på grund av att processorn gick på knäna. Med hårdvaru-accelerationen gick det som en dans.

La även 38:- på PLEX-remoten till Ipad/Iphone...

JAG ÄR KÄR!

  • Oregistrerad
  • 2010-09-17 00:21
Ursprungligen av PeeMaN:

Shit va grymt Plex har blivit nu. Drog in det på min Macmini (gamla 2,4Ghz). Körde en 1080P med tung bitrate. När jag körde den i XBMC fick jag eftersläpningar på grund av att processorn gick på knäna. Med hårdvaru-accelerationen gick det som en dans.

La även 38:- på PLEX-remoten till Ipad/Iphone...

JAG ÄR KÄR!

medhåll, med plex plugins har jag faktiskt lärt mig "consume content"

Plex remote tycker jag dock är värdelös, den är otroligt långsam och ful. Min vanliga fjärr är bra mycket bättre. Däremot kan det kanske finnas en poäng att titta på film med den om man har en ipad, men inte annars.

Ursprungligen av studiox:

Plex remote tycker jag dock är värdelös, den är otroligt långsam och ful.

Hmmz, min reagerar mer eller mindre direkt.... Kan det ha med nätverket att göra kanske?

Kosmetiskt kanske den inte är jättevacker, det kan jag hålla med om....
Men när du kör en Macmini utan mus eller tangentbord är den guld värd!

Bevaka tråden